Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Northern Rock shares plunge 32% - kunder i~
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-09-07 22:38

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6994328.stm
Shares in one of the UK's largest mortgage lenders, Northern Rock,
have fallen 32% after it had to ask the Bank of England for emergency funding.

But experts and officials insist that Northern Rock, which has £113bn in assets,
is not in danger of going bust. Despite the reassurances lines of customers formed outside
many Northern Rock branches around the UK. http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/44116000/jpg/_44116189_rock_queue203bbc.jpg

The bank has struggled to raise money to finance its lending ever since money
markets seized up over the summer.

Forsætter på website.
------

Jan Rasmussen

Fra : JS

Dato : 17-09-07 09:25

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
>
> The bank has struggled to raise money to finance its lending ever
> since money markets seized up over the summer.

Er danske kontohaveres penge i fare? Bør vi også trække pengene hjem?

Fra : alexbo

Dato : 17-09-07 10:03

"JS" skrev

> Er danske kontohaveres penge i fare? Bør vi også trække pengene hjem?

Tja, Jan mente jo ikke noget selv, men du kan få min mening.

De første 300.000 kr er sikret af indskydergarantien, som netop er lavet for
at undgå stormløb på banker.
Det er de også i England, men det forhindrer jo ikke at mange bliver skræmt
så meget at de mister hovedet.

Ingen banker vil alene kunne modstå et stormløb.
Danske Bank har omkring 1000 milliarder i indlån, lad os sige at ejerne til
1% af dem stillede sig uden for banken for at hæve pengene.
Så mange penge har DB ikke, så skulle banken have hjælp, det rygtes og så
stiller rigtig mange op.

Northen Rock har så store udlån at de var ved at løbe tør for penge, bla.a.
fordi de gamle lån blev trukket i ørene af låntagerne, så manglede de
indtægter, så får NR hjælp af Bank of England, det rygtes folk begynder af
frygte for deres penge, skynder sig ned i banken for at hæve, NR mangler
flere penge og sådan bliver det ved.

Jeg tror vi vil se NR komme med nogle rigtig gode tilbud til indskydere, så
de kan få balance i regnskabet.

I rigtig gamle dage da der var mange små banker, var det en brugt taktik at
skabe panik hos en konkurrerende bank, ved at få en masse mennesker til at
stille sig op uden foran banken lige før lukketid og råbe op om at de ville
have deres penge, når banken lukkede blev de stående og råbte op om at
banken ikke ville betale.
Næste dag stod bankens rigtige kunder og ville have deres penge, dem havde
banken ikke, og så gik det for alvor galt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-09-07 14:46

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:46ee42da$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> "JS" skrev

> Tja, Jan mente jo ikke noget selv, men du kan få min mening.

> De første 300.000 kr er sikret af indskydergarantien, som netop er lavet for at undgå stormløb på banker.

Børsen bekræfter,,,
http://borsen.dk/finans/nyhed/116417/
Eksperter advarer om risiko ved bankkonti

Så sikkert som penge i banken. Når danskerne sætter deres penge ind på en opsparingskonto i banken, sker det som regel i tryg
forvisning om, at pengene er anbragt i ly for stormene på de globale værdipapirmarkeder.

Men nu advarer eksperter om risikoen for tab på ganske almindelige bankkonti i kølvandet på den såkaldte subprime-krise, der har
skabt akut pengemangel i en række banker.

Senest er britiske Northern Rock, som markedsfører sig med »svinefed rente« til danskerne, røget ud i dyb krise. I fredags måtte den
britiske centralbank, Bank of England, komme Northern Rock til undsætning med et nødlån som følge af alvorlige likviditetsproblemer.

Det fik mange - herunder også danske - kunder til i panik at trække deres penge ud af Northern Rock, trods bankens ihærdige forsøg
på at forsikre markedet om, at den fortsat er bundsolid. »Vi anbefaler kunderne, at man - hvis der er en risiko, eller man føler sig
utryg - kun har penge stående, der er omfattet af indskudsgarantien,« ser økonom Carsten Holdum, Forbrugerrådet.

Han peger på, at forbrugerne i dag er beskyttet af Indskydergarantifonden, som dækker indlån på op til 300.000 kr. efter fradrag af
lån, hvis Northern Rock eller en anden bank på det danske marked skulle krakke.

Hvad nu hvis man har mere end 300.000 kr. i Northern Rock?

"Så er tiden inde til, at man kunne overveje at placere dem i en anden bank. Har man det godt med at være dækket fuldt under
indskudsgarantien, så skal man holde sig under de 300.000 kr.," siger Carsten Holdum, men understreger, at Forbrugerrådet ikke ser
nogen overordnede faresignaler i den danske banksektor.

Læs hele artiklen i dagbladet Børsen

Jan Rasmussen

Fra : alexbo

Dato : 17-09-07 15:09

"Jan Rasmussen" skrev

> Læs hele artiklen i dagbladet Børsen

Det behøver jeg ikke, næsten alle artikler bliver bevistløst refereret her.

Hvis man ikke har nogen mening om nogen ting, hvorfor skriver man så i en
gruppe hvor ideen er at udveksle meninger?

Hvad mener du om HR og den globale bankkrise, bør vi købe guld, eller jord.

Eller vil det måske være en god ide at købe NR aktier, de er på tilbud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-09-07 16:06

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:46ee8a9f$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> "Jan Rasmussen" skrev

> Det behøver jeg ikke, næsten alle artikler bliver bevistløst refereret her.

Virkelig, det er gået hen over hoved på mig,,, nu var det også noget
der kom med i copy/paste fra linket, og ikke en reklame for børsens trykte udgave.

> Hvis man ikke har nogen mening om nogen ting, hvorfor skriver man så i en
> gruppe hvor ideen er at udveksle meninger?

For mig er en nyhedsgruppe også til nyheder, specielt de mere ekstraordinære,
skulle der opstå en disskution omkring emnet så er det perfekt,

Kurt Hansen skrev for en stykke tid siden,
"Har endnu ikke set indlæg der advarer om Northern Rock, så de er vel sikre nok?"

Det kan han så tage op til overvejelse, eller sprede risikoen over flere banker.

> Hvad mener du om HR og den globale bankkrise,

Som student af Peak oil[1], & bl.a. Mike ruppert [2] kommer den ikke som en overraskelse.

> bør vi købe guld, eller jord.
> Eller vil det måske være en god ide at købe NR aktier, de er på tilbud.

Det er jeg ikke i stand til at vurdere.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
[2] http://video.google.com/videoplay?docid=4046564743329239954&q

Jan Rasmussen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-09-07 21:22

> Tja, Jan mente jo ikke noget selv, men du kan få min mening.
>
> De første 300.000 kr er sikret af indskydergarantien, som netop er
> lavet for at undgå stormløb på banker.

En fond der kun råder over ca. 3,5 mia kr. Det dækker ikke andet end et
moderat bankkrak.
http://www.indskydergarantifonden.dk/

IMF er eksempelvis noget forbeholden overfor fonden (p22)

http://www.imf.org/external/pubs/ft/scr/2006/cr06343.pdf

--
Morten http://miljokemi.dk