Sortsol
Fra : boisalten@gmail.com

Dato : 28-09-07 15:05

Hejsa
Det må snart være tiden for Sortsol i Tøndermarsken! Er der nogen her
der har noget aktuel viden om fænomenet. Måske et godt link til nogle
aktuelle observationer

Mvh Sherman

Fra : Møller

Dato : 29-09-07 19:31

boisalten@gmail.com skrev:
> [...]
> Det må snart være tiden for Sortsol i Tøndermarsken! Er der nogen her
> der har noget aktuel viden om fænomenet. Måske et godt link til nogle

På tide og på tide : der er sæson fra august til beg. december

http://www.danhostel-ribe.dk/ferie-og-overnatning/temaferie-og-tilbud.html

og rigtig mange hvis du blot søger på Googles: sort sol

http://kortlink.dk/google/49x3

Møller

Fra : Møller

Dato : 29-09-07 19:32
Fra : Møller

Dato : 29-09-07 19:36

gode billeder:
http://www.larsborup.dk/sort_sol/pages/sort_sol.html

Så må du kunne klare resten selv, for DOF har du vel været inde på.
Møller

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-07 09:34

> gode billeder:
> http://www.larsborup.dk/sort_sol/pages/sort_sol.html
>
> Så må du kunne klare resten selv, for DOF har du vel været inde på.
> Møller

Ja, selvfølgelig har jeg været inde på dine forslag og tak iøvrigt. Det
jeg søgte var aktuelle oplevelser - nogen der har været dernede og som har
nogle oplevelser som de kunne give videre.

Hvad sker der i Tøndermarsken lige nu? Hvor er stærene lige nu? Hvor er de
store flokke? Hvad er der ellers at se dernede lige nu?

Altså AKTUELLE oplevelser og ikke arrangerede turforslag!

Fortsat god weekend!

Hilsen Bo

Fra : Møller

Dato : 30-09-07 10:19

Bo skrev:

> Fortsat god weekend!

også til dig.

Jeg har tidligere læst hjemmesider fra nogle der har oplevet det, hvis jeg
finder det sender jeg dem.

Der er en fantastisk oplevelse, jeg har set det.

Nøller

Fra : SørenH

Dato : 02-10-07 20:43

Bo skrev:
> [...]
> store flokke? Hvad er der ellers at se dernede lige nu?
>
> Altså AKTUELLE oplevelser og ikke arrangerede turforslag!

Jeg har en fornemmelse af, at de fleste af de lokale som følger med i
"omflytningerne" holder kortene ret tæt ind til kroppen, da der er gået
"business" i det årlige show
Jeg troede osse at der var venner i lokalafdelingen som havde en
internettjeneste eller sådannoget, - men nej.

For en uge siden var de i Gotteskoog syd for Rudbøl, og de sidste par
dage har de sovet i Magisterkoogen.
Vi er på vej derned i morgen tidlig (onsdag) og bliver 3 dage, og har
fundet en lokal DOF'er som vi må ringe til for at få at vide hvor de har
slået ned her til aften.
Er vi på nettet på hotellet skal jeg i morgen gerne skrive hvor det er
onsdag d.3. og torsdag d.4. oktober (2007)

Og til oplevelsen:
Den er stor og flot, - selvom det er lidt trist at det som gør den
ekstra flot er når rovfugle mæsker sig i stærebøf!

Men jeg kan til min død ikke fatte de mennesker som ikke overholder selv
de mest logiske adfærdsregler:
- Ikke fotografere med blitz (som iøvrigt ikke hjælper en hattenål)
- Ikke medbringe hund (hvor dum ka man være! - men det blev set så sent
som forleden)
- Ikke stå som synlige silhuetter på digekronerne
- Og selvfølgelig: Ikke larme!!

Vil du læse lidt, så har een af arrangørene en lang og ganske god
beskrivelse af stæren, adfærden o.m.a. på
http://kortlink.dk/natursafari/4a7x

Ellers er der meget andet spændende at se på i området i dagtimerne, -
jeg har planlagt:
Hamburger hallig, Rickesbüller kog, Margrethekog, Vidåsluseområdet,
Ballum sluse + forland, Rømødæmningen, Juvre og måske Mandø igenigen, -
dejligt sted, men husk en tidevandstabel feks. fra www.vnn.dk

Go tur
SørenH

Fra : shedemand@gmail.com

Dato : 04-10-07 16:20

Som lovet:
I går onsdag slog ca 10.000 ned i Magisterkogens østligste ende
(parkering ved Calle i Aventoft og så op på diget), men de resterende
500.000 (?!) havde valgt Hasberg sø, ca 1½ km sydøst for
Magisterkogen, så dér tager vi hen om ½ time.
Det regner idag, så selvom solnedgang er ca 18:50 så skal man regne
med at stærene går til ro et kvarter før på grund af mørket.
OBS Der er millioner af myg og det er ved at blive rigtig koldt ved
solnedgang.
Mvh
SørenH

Fra : shedemand@gmail.com

Dato : 04-10-07 20:01

WOW! Den enes død de andres underholdning!
500.000 stære i en særforestilling med 4 rovfugle af høgestørrelse ved
Hasberg sydøst for Aventoft fra 18:50 til 19:15, og i uventet godt
vejr bortset fra lidt rigelig blæst.
Stærene blev jaget op 6-8 gange og bølgede i store sorte formationer
over rørskoven med hørlige brus.
Først da det var blevet næsten helt mørkt faldt der ro over området.
Det flotteste jeg har set endnu!
Stærene vil nok slå net dér et par dage endnu, så har man muligheden
så er det nu!
Det foregår på den nyasfalterede vej fra Aventoft mod Süderlügum, -
hold øje med de mange parkerede biler og busser, og husk varmt og
vindtæt tøj og fodtøj og gerne en hue eller hætte, samt et
sammenfoldet liggeunderlag til at sidde på i grøftekanten.
Mvh
SørenH

PS vil man ha lidt ud af en eftermiddag osse, så er et godt forslag
"cementvejen" fra Siltoft grænseovergang til havet.
Man kører på et dige som er den sidste stump grænse inden vesterhavet,
der bydes på et fugleskjul ud mod en sø, og fra bilvinduerne har man
fine kik undervejs til rastende vadefugle, gæs mm.