Skrubber i Roskilde Fjord
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-09-07 18:06

Jeg har set, at fritidsfiskerne i Frederikssund fanger en del store
skrubber i fjorden, men er der nogen som med sikkerhed ved noget om, hvor
man med en fiskestang fra land kan fange skrubber i Roskilde Fjord.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : jørgen ancher bihlet

Dato : 18-09-07 18:38

ude langs sejlrenden.
men jeg ved ikke hvor man kan komme ud.
Frederikssunds havn måske tand ståmperene og ved de få havnen der er eller i
båd hvad med at gå der ud, langt måske

mvh

Jørgen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-09-07 20:09

jørgen ancher bihlet wrote:

> ude langs sejlrenden.
> men jeg ved ikke hvor man kan komme ud.
> Frederikssunds havn måske tand ståmperene og ved de få havnen der er eller i
> båd hvad med at gå der ud, langt måske

Baggrunden er, at vi har en lille fiskeklub i den boligforening hvor jeg
bor, og på vores sidste møde blev det aftalt, at jeg skulle undersøge
mulighedderne for at arrangere en fisketur til Roskilde Fjord efter skrubber.

Og hvis sådan en tur skal fungere, så skal den gå til en lokalitet, hvor
der kan fiskes fra land, så vi kan sidde og hygge os, det er heller ikke
alle som har wadders.

Men jeg har tjekket mine søkort, og så vidt jeg kan se, så er der tre
steder nord for Kronprins Frederiks Bro, hvor vi kan kaste til dybt vand
fra land.

1). Den gamle mole ved Dyrnæs
2). Kulhuse Havn
3). Hundested Havn

Har du et bud på hvilket af disse tre steder som er det bedste valg.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Werner

Dato : 18-09-07 20:42

> [...]
> 2). Kulhuse Havn
> 3). Hundested Havn
>
> Har du et bud på hvilket af disse tre steder som er det bedste valg.

Fortæl lige hvordan det gik, når du har været afsted..
vh
Werner

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-10-07 19:18

Werner wrote:

> Fortæl lige hvordan det gik, når du har været afsted..

Vi har i dag prøvet at fiske efter skrubber i Dyrnæsrenden fra den gamle
mole på Hornsherred-siden, og det var ikke en succes.

Det er meget vanskeligt at komme helt ud til spidsen af molen, det sidste
stykke (25 meter) er kun store kampesten som er utroligt glatte. Det
kniber også med at kunne kaste så langt, som der er fra molen ud til
renden med dybt vand.

Og så var der uendlige mængder af ålegræs og fedtmøj som drev i strømmen,
det satte sig på linerne og fik dem til at drifte, så vi havde konstant
bøvl med at rense bundtacklerne for tang.

Min konklution er, at Dyrnæsrenden kun kan vaddefiskes fra
Nordsjællands-siden og/eller fiskes fra en opankeret båd, og den er nok
bedst om foråret, hvor der ikke er så meget tang..

Medens vi fiskede fra molen, var der to lystfiskere som vaddede ud fra
den modsatte side, men de fiskede kun kort tid og vaddede ind igen, og
det kan skyldes, at de også fangede den tang der drev i strømmen, eller
at de havde for meget modvind.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Jensen

Dato : 19-09-07 12:27

Hej,

Jeg har for nogle år siden dykket ved Dyrnæs i september/oktober og
her var skrænten fyldt med store fede skrubber. Der er ofte stærk
strøm og skrænten er fyldt med blåmuslinger. I skumringen lå de fleste
fra 4 til 10-12m dybde, hvor der kom et springlag og strømmen
forsvandt, til gengæld var bunden meget mudret og der var ingen fisk
her.

Vi fangede flere på omkring kiloet og så desuden en stor havørred stå
i strømmen.

Mvh.
Henrik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-09-07 14:26

Henrik Jensen wrote:
> [...]
> her.
>
> Vi fangede flere på omkring kiloet og så desuden en stor havørred stå

Det fremgår ikke helt klart af dit indlæg, men jeg fornemmer at I fiskede
fra en båd...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Jensen

Dato : 19-09-07 16:36

Vi dykkede og havde en båd til at følge os. Strømmen var for stærk til
at svømme i mod.

Jeg mener dog at det udmærket kan lade sig gøre i waders at komme på
ind på livet af dem.

Mvh.
Henrik