?: Knallert starter ikke
Fra : Ukendt

Dato : 28-09-07 18:09

Hej

Jeg er ved at renovere en gl. veteranknallert Benelli Camping knallert. og
er ved at samle knallerten.
Til min store ærgelse starter den ikke.
Fakta:
- Tændingen er sat ca. 2 mm under top.
- Der er gnist på
- Jeg har prøvet med at sprøjte benzin ind i via studsen og via
tændrørshætten.
- Der er kompression.
- originale brugte dele (ingen "fuske" løsninger)

Jeg synes jo, at der bør mindst være et lille knald i cylinderen.

Har I nogle gode råd?

....for dem, som ikke kender en Benelli...
Det er en lille Honda "Dax" lignende knallert med en std. 50 cmm motor med
alm kobling eller centrifugalkobling. En "større" udgave (som ligner en
Honda Monkey) har 4 gear. Google evt. Benelli Minibike

Hilsen Michael

Fra : Martin

Dato : 28-09-07 19:09

Så du sir 1 der er tænding, 2 der er benz, 3 der er kompression.

Hmmm....

En af de 3 ting fejler altså alligevel. Har du bare testet tændrøret mod
motorblokken og dermed konstateret der var gnist?

"Michael Svarre Hansen" <micmac01[snabela]mail[punktum]dk> skrev i en
meddelelse news:46fd351a$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Henning Lund

Dato : 28-09-07 19:43

Michael Svarre Hansen tastede:
> Hej
>
> Jeg er ved at renovere en gl. veteranknallert Benelli Camping
> knallert. og er ved at samle knallerten.
> [...]

Pta der er gnist udenfor cylinderen, kan kompression bevirke der
ikke er gnist i cylinderen med tændrøret monteret. Prøv andet
tændrør, hvis ikke det hjælper, så prøv et pust dieselstart ind
gennem karburatoren, hvis ikke det kan få liv i bæstet, er der
noget ravende galt.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-07 23:05

Hej igen (svar til jer begge)

Jeg har prøvet følgende sidenhen:
1. benzin i tændrørshul (0,3 ml) - det skete der ikke ret meget ved
2. afmonteret karburator - benzin i indsugningsstudsen. - intet resultat
3. dieselstart begge steder - 1 sek. liv (eller rettere det virkede som om
kickstarteren blev lettere at trykke ned.
4. udstødning løsnet - 1 sek liv (som ovenfor)
5. 2 tændrør afprøvet samme resultat.

(Tændrøret/gnisten blev afprøvet ved siden af cylinderen (anvendt flere
tændrør)
Kompression virker fornuftig.
Jeg har tænkt på, om udstødningsporten har været "lukket" for (af uvist
hvilken årsag, da udstødning og port er renset op og stempel er original)
Derfor har jeg løsnet den lidt, så evt. udstødningsgas kunne komme ud. Jeg
synes ikke det virker som om den skyder benzin ud af luftfilteret.
Jeg arbejder lidt videre udfra, at den ikke får benzin nok ?

Hilsen Michael

Fra : Bondemand

Dato : 29-09-07 19:39

Hvis det er en 4 takts motor (som en DAX), kan det være ventilerne som ikke
står rigtigt.....

Mvh.
Jan