Modstandsmåling på tændspole
Fra : Jørgen Kærsgaard

Dato : 22-09-07 21:33

Hej

Jeg er pt. ved at lokalisere en periodisk fejl på min VIRE 7 totakt bådmotor
(jeg mener at dette forum har den største viden på området magnettænding)
Den sætter ud efter ca. 5 minutter og jeg mener at have indkredset problemet
til tændingen. Er der nogen der kan sige mig hvad jeg kan forvente af
modstand ved måling på "kondensator" siden og "højspændingssiden" på
tændspolen. Det er en almindelig knallerttænding og ligner nøjagtig min
gamle Puch og Tomos tænding med tænd- og lysspole. På højspændingssiden
måler jeg 5.4 K ohm og på inputsiden ca 2,2 ohm.

Vh
Jørgen K.

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-09-07 06:42

Jørgen Kærsgaard har bragt dette til os:
> [...]
> Puch og Tomos tænding med tænd- og lysspole. På højspændingssiden måler jeg

Hvis du ikke får brugbart svar her, så prøv 'dk.fritid.sejlads'.
Der er stadig mindre sejlbåde der har den motor. Jeg havde selv en Vire
indtil for 5 år siden.
Måske ligger der i din egen havn en båd, der har en sådan motor.

Der er faktisk stadig en udemærket hjemmeside om Vire motoren, se:
http://gofree.indigo.ie/~vire7/
Den havde jeg megen glæde af i sin tid, men jeg ved ikke om siden
opdateres mere.

Masnedø Marinecenter fører stadig, ifølge deres katalog, reservedele
til motoren.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : -::PH::-

Dato : 23-09-07 19:04

"Jørgen Kærsgaard" <jkaersgaard@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg er pt. ved at lokalisere en periodisk fejl på min VIRE 7

>. På højspændingssiden måler jeg 5.4 K ohm og på inputsiden ca 2,2 ohm.

Det lyder ikke forkert, men det er jo kun en ohmsk måling ved lavspænding.
Hvis der er gennemslag (kortslutning) på højspændingsspolen kan det kun
måles med... højspænding.

Hvis din periodiske fejl bliver mindre markant med formindsket
elektrodeafstand i tændrøret kan (kan!) fejlen være overslag på spolen.

Per

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 23-09-07 21:09

Jørgen Kærsgaard formulerede lørdag:
> [...]
> Puch og Tomos tænding med tænd- og lysspole. På højspændingssiden måler jeg

Prøv at skifte kondensatoren!
Havde en Kreidler der døde efter 10 - 15 min.
Efter ½ time, kunne den lidt igen.
Mvh
Niels