Lov om at gå tur med hunden?
Fra : Clausen

Dato : 07-10-07 13:20

Hej NG,

Har en person med jagtret på et område, ret til at udvise hunde der ikke er
i snor? Altså på hele jagtområdet? Jeg forestiller mig at gå en tur med
hunden og slippe den løs på et græsareal som jeg ved tilhører en gårdmand,
men som indgår i jagtretten for en anden person...

Må hunden løbe uden snor? Må den løbe MED snor? Jeg ville meget gerne have
nogle referencer til lov / bestemmelser / paragraffer.
Og gælder reglerne uanset om der er jagt i perioden? Altså fx i marts måned?

På forhånd tak,

--
Werner

Fra : Tau

Dato : 07-10-07 14:05

"Clausen" <S.Clausen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle referencer til lov / bestemmelser / paragraffer.
> Og gælder reglerne uanset om der er jagt i perioden? Altså fx i marts

Hej Werner, hvor bor du? jeg kunne godt tænke mig at lade mine hunde løbe en
tur i din have, hvis du har en sådan. Din have er vel privat område, ligeså
som landmanden marker er det eller hvad?
I marts måned begynder harerne at sætte killinger og derfor skal din hund
ikke være løs.
Hvis du har mødt en jæger som har forlangt at du skulle fjerne dig og din
hund fra et privat område, er det ok.
Jeg kunne sagten finde flere paragraffer hvori der står, at din hund skal
være koblet, men jeg gider ikke.
..
Vh
Poul

Fra : Clausen

Dato : 07-10-07 15:08

Davs,

> [...]
> hund fra et privat område, er det ok.
> Jeg kunne sagten finde flere paragraffer hvori der står, at din hund skal

Jeg forstår ikke at du gider svare? Når du nu alligevel ikke svarer på det
jeg efterlyser. Det handler ikke om mig, min hund, eller hvem pokker jeg har
mødt. Det undrer mig at folk i denne NG tit bliver personligt fornærmede
over generelle spørgsmål. Jeg har jo ikke engang givet udtryk for en
mening?!!!

Nå, men det bør stoppe her...Jeg har fået svar i anden NG:
Naturbeskyttelsesloven § 23 og 24.

--
Werner

Fra : Torben Farum

Dato : 07-10-07 14:53

> [...]
> nogle referencer til lov / bestemmelser / paragraffer.
> Og gælder reglerne uanset om der er jagt i perioden? Altså fx i marts

Jeg vil heller ikke acceptere folk lufter hund på min jord, og du skal huske
på at de som har lejet jagten giver en pose penge for det, så er det jo
heller ikke rimeligt at andre bruger området til og lufte hund, og dermed
forstyrrer vildtet.

Du må kunne finde en landmand i dit område som har arealer du kan benytte,
kør ind og spørg, det værste der kan ske er et nej, alternativt har de
fleste kommuner områder som kan bruges.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Clausen

Dato : 07-10-07 15:05

Hej,

"Torben Farum" <farum@familie.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Du må kunne finde en landmand i dit område som har arealer du kan benytte,
> kør ind og spørg, det værste der kan ske er et nej, alternativt har de

Jeg er blevet totalt misforstået - det handler hverken om min hund eller mig
som person. Det var til eksempel.
Jeg er ikke ude efter hvad andre vil acceptere, men kun referencer til
paragraffer etc.

Jeg fik svar i dk.videnskab.jura og det drejer sig om Naturbeskyttelsesloven
§ 23 og 24.

Werner

Fra : Torben Farum

Dato : 07-10-07 16:53

> [...]
> paragraffer etc.
>
> Jeg fik svar i dk.videnskab.jura og det drejer sig om

Hej

Beklager jeg misforstod dit spørgsmål, kunne du ikke poste svaret her ? jeg
kunne du godt tænke mig at vide om vi er helt galt i byen....

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Torben Farum

Dato : 07-10-07 16:59

> [...]
> paragraffer etc.
>
> Jeg fik svar i dk.videnskab.jura og det drejer sig om

Fandt den selv på .........

Skal lige for en god ordens skyld oplyse at en brakmark ikke er i kategorien
udyrkede arealer.

Skove

§ 23. Skove er åbne for færdsel til fods og på cykel samt for ophold, hvis
der er lovlig adgang dertil. Det gælder dog ikke for skovarealer, der er
afmærket som militære anlæg. Adgang sker på eget ansvar. Hunde skal føres i
snor.

Stk. 2. Offentlighedens adgang må ikke forhindres eller vanskeliggøres. Der
må ikke opsættes usædvanlige hegn omkring skove.

Stk. 3. Ejeren kan forbyde adgang på dage, hvor der holdes jagt, eller i
områder, hvor der foregår intensivt skovningsarbejde.

Stk. 4. Enhver, der færdes i skoven på anden måde end tilladt, har pligt til
at oplyse navn og bopæl på forlangende af skovejeren eller dennes
repræsentant.

Stk. 5. I privatejede skove må færdsel til fods og på cykel kun ske ad stier
og veje. Der er kun adgang fra kl. 6 til solnedgang, og ophold må ikke finde
sted inden for 150 m fra beboelses- og driftsbygninger.

Stk. 6. Ejeren af privatejede skove på mindre end 5 ha kan ved skiltning
efter bestemmelserne i mark- og vejfredslovens § 17 fastsætte
indskrænkninger i offentlighedens adgang.

Stk. 7. Reglerne i stk. 5 og 6 gælder ikke for skove, der ejes af offentlige
stiftelser.

Stk. 8. Ejeren kan ved skiltning fastsætte indskrænkninger i adgangen til
cykling på stier, hvor cykling medfører særlige problemer.
Kommunalbestyrelsen, for statsejede arealer miljøministeren, kan helt eller
delvis tilsidesætte et sådant forbud.

Stk. 9. Ridning er tilladt ad private fællesveje, der fører igennem skove,
medmindre ejeren ved skiltning efter bestemmelserne i mark- og
vejfredslovens § 17 helt eller delvis har forbudt adgangen til ridning.
Kommunalbestyrelsen, for statsejede arealer miljøministeren, kan i særlige
tilfælde helt eller delvis tilsidesætte et sådant forbud.

Stk. 10. Reglerne i § 26 a gælder også for veje og stier i skove, der giver
adgang til skovens øvrige vejsystem.

Udyrkede arealer

§ 24. Udyrkede arealer er åbne for færdsel til fods og ophold, hvis der er
lovlig adgang dertil. Adgang sker på eget ansvar. Hunde skal føres i snor.

Stk. 2. Ejeren kan forbyde adgang på dage, hvor der holdes jagt, eller i
områder, hvor der foregår intensivt landbrugsarbejde.

Stk. 3. Til privatejede, udyrkede arealer er der kun adgang fra kl. 6 til
solnedgang. Ophold må ikke finde sted inden for 150 m fra beboelses- og
driftsbygninger.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1, 1. punktum, gælder ikke privatejede arealer,
der i deres helhed er forsvarligt hegnede. Bestemmelsen gælder heller ikke
de bræmmer langs vandløb og søer, som efter lov om vandløb skal holdes
udyrkede, medmindre de grænser op til arealer, der er åbne for
offentlighedens adgang.

Stk. 5. Der er dog adgang til hegnede, udyrkede arealer, hvor der ikke er
græssende husdyr, gennem låger og led og over stenter eller lignende,
såfremt der ikke er opsat skilte, der helt eller delvis forbyder denne
færdsel. Ejeren kan opsætte sådanne skilte, hvis færdslen er til gene for
den erhvervsmæssige udnyttelse af ejendommen, hvis den i særlig grad generer
privatlivets fred, eller hvis der er behov for beskyttelse af dyre- og
planteliv. Hvor hegningen eller skiltningen ikke er rimeligt begrundet, kan
kommunalbestyrelsen påbyde hegningen eller skiltningen fjernet eller påbyde
opsætning af låger, stenter eller lignende eller opsætning af skilte om
adgangsmuligheden.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Clausen

Dato : 07-10-07 17:50

Hej,

"Torben Farum" <farum@familie.tdcadsl.dk> wrote in message
> Fandt den selv på .........
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=13137

Fremragende - det eneste jeg havde var Stk 1 for begge paragraffer som blev
postet i jura-gruppen.
Tak for det.

--
M.v.h.