Beskatning af bil
Fra : Ralph

Dato : 28-09-07 15:55

Jeg har købt et lille klistermærke til mit firmas gulpladebil, betalt momsen
og skal beskattes af samme, hermed mit spørgsmål:

Skatteværdien (25%) af bilens værdi er 52.000, delt ud på årets 12 mdr.
giver det ca. 4.400 om måneden. Så var min logik at jeg skulle have 4.400 i
lønforhøjelse pr.md. Men det passer tilsyneladende ikke - jeg har fået 2.000
kr. færre udbetalt, jeg har ringet til min bank og fik at vide at det var
rigtigt nok. Hvordan ser det regnestykke ud?

--
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 28-09-07 16:14

> [...]
> 2.000 kr. færre udbetalt, jeg har ringet til min bank og fik at vide at
> det var rigtigt nok. Hvordan ser det regnestykke ud?

Så har jeg vist selv fundet ud af det - ret mig hvis jeg tager fejl: min
bank har trukket de 4400 som ekstra skat, det er min løn steget derfor de
ca. 2000 mindre udbetalt. Men er DET korrekt, skal de ikke tilbageholde
SKATTEN af de 4400?

--
Ralph

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-09-07 16:16

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message

> Så har jeg vist selv fundet ud af det - ret mig hvis jeg tager fejl: min
> bank har trukket de 4400 som ekstra skat

Hvad har din bank med din skat at gøre?

Fra : Ralph

Dato : 28-09-07 17:06

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> Hvad har din bank med din skat at gøre?

De administrere mit lønregnskab for mig og mine medarbejdere.

--
Ralph

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-10-07 11:36

> "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
>
> De administrere mit lønregnskab for mig og mine medarbejdere.

Øh, hvilken bank er det, der påtager sig den slags opgaver?
Lønregnskab er normalt ikke noget banken tager sig af.

Fra : Jan

Dato : 29-09-07 08:07

> [...]
> 2.000 kr. færre udbetalt, jeg har ringet til min bank og fik at vide at
> det var rigtigt nok. Hvordan ser det regnestykke ud?

Ja hvis du kan få lønforhøjelse ud af en udgift skal det sk nok gå :)

Jan

Fra : alexbo

Dato : 29-09-07 09:15

> [...]
> 2.000 kr. færre udbetalt, jeg har ringet til min bank og fik at vide at
> det var rigtigt nok. Hvordan ser det regnestykke ud?

Jeg har før om samme emne bedt dig om at lade være med at blande moms,
klistermærke og personlig skat sammen i en pærevælling.
Men jeg læser dit indlæg som, at du nu ud over fri bil har giver dig selv en
lønforhøjelse på 4.400 kr om md. for at dække den ekstraskat som den fri bil
betyder.
Det vil sige at din indtægt nu er, værdi af fri bil 4.400 kr plus ekstra løn
4.400 kr ialt 8.800 kr mere end før denne bilting.
Det udløser en ekstraskat på ca. ~6.000 kr md. det giver et "underskud" men
dog ikke 2.000 kr.

Hvis du mener noget andet så skriv tingene så man kan forstå det, uden at
vide en hel masse i forvejen.
Alene det at du ringer til banken om din skat uden at forklare hvorfor,
skaber usikkerhed om hvad du egentlig mener.

Hvor har du købt dette klistermærke, alle andre får dem bare tilsendt?
Du har jo ikke betalt momsen og skal beskattes af den.
Du har fået firmabil, og måske har du ved siden af fået lønforhøjelse.
Spørg om noget i den forbindelse og hold moms og klistermærke udenfor, det
har ikke noget med dig at gøre.

Så kommer næste afsnit som bare forvirrer endu mere.

[...]

Banken har trukket 4.400 kr ekstra, men din løn er faldet 2.000 kr. hvor er
de sidste 2.400 kr.
For mig lyder som de rent faktisk har trukket 2.400 kr i skat af de 4.400
kr, så din løn er faldet skatteværdien af fri bil.
Det virker helt fornuftigt.

Du kommer til at skrive mere forståeligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ralph

Dato : 29-09-07 09:55

> Du kommer til at skrive mere forståeligt.

Det prøver jeg så:

Min revisor siger at skatteværdien af min bil er 4.400,-
Jeg har givet mig selv en lønforhøjelse på 4.400,-
Jeg får 2.000 mindre udbetalt om måneden.

Skal jeg betale 4.400 i ekstra skat pga. værdien af fri bil?
Skal jeg betale skat af 4.400 pga værdien af fri bil?

håber det blev lidt mere forståeligt.

--
Ralph

Fra : BJ

Dato : 29-09-07 10:14

KLIP

> [...]
>
> Skal jeg betale 4.400 i ekstra skat pga. værdien af fri bil?
> Skal jeg betale skat af 4.400 pga værdien af fri bil?

Call me silly, men det første, der springer i mine øjne er "min revisor
siger...".

Ville det ikke være mere naturligt at få din revisor til at forklare dig
sammenhængene end modtage mere eller mindre velmente uforståelige svar her?

mvh
Bjørn J.

Fra : Ralph

Dato : 29-09-07 10:59

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Call me silly, men det første, der springer i mine øjne er "min revisor
> siger...".

Jo, men jeg fik løn igår, da havde min revisor fri, jeg har ikke modtaget
min lønseddel endnu - jeg håbede bare at det var en fejl, men nu har jeg
fået svar fra alexbo.
Snakker med revisoren på mandag.

--
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 29-09-07 10:35

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev

> [...]
>
> Skal jeg betale 4.400 i ekstra skat pga. værdien af fri bil?
> Skal jeg betale skat af 4.400 pga værdien af fri bil?

Ja meget.

Til det første spørgsmål er svaret nej, du skal ikke betale 4.400 kr i skat.
Til det andet er svaret ja. du skal betale skat af 4.400 kr, som er værdien
af fri bil, en fri bil svarer til mere i løn, i dette tilfælde 4.400 kr.

Men du har ud over den fri bil, fået en lønforhøjelse på 4.400 kr. den skal
du også betale skat af.
Så du skal nu betale skat af 8.800 kr mere end før, hvis vi sætter skatten
af det til ~60% = 5.300 kr., og din ekstra kontante indkomst er 4.400 kr,
skulle du få et underskud på 900 kr.

Jeg har svært ved lige at se hvordan det skulle blive 2.000 kr.
Der er den mulighed at du er startet her midt i året og derfor får klemt
noget skat sammen på færre mdr. hvis man ikke har været opmærksom på at du
kan nøjes med beskatning i de mdr. du rent faktisk har haft fri bil.

Du har i juragruppen spurgt om mulighederne for at få kmpenge i stedet, det
tror jeg du skal gå videre med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ralph

Dato : 29-09-07 11:02

> [...]
> noget skat sammen på færre mdr. hvis man ikke har været opmærksom på at du
> kan nøjes med beskatning i de mdr. du rent faktisk har haft fri bil.

Jeg startede med fri bil denne måned - men det lader til at der er sket en
fejl i min lønberegning.

> Du har i juragruppen spurgt om mulighederne for at få kmpenge i stedet,
> det tror jeg du skal gå videre med.

Tror jeg også.

--
Ralph

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 29-09-07 15:24

alexbo wrote:
> [...]
> skatten af det til ~60% = 5.300 kr., og din ekstra kontante indkomst
> er 4.400 kr, skulle du få et underskud på 900 kr.

Er det ikke lige det, man kalder en triple?.-]

> mvh
> Alex Christensen

Karsten H. (7870)