Skærme
Fijala 3554
HP 22" i TDC til foto-redigering
Fra : Karsten Jensen

Dato : 19-09-07 12:55

TDC-butikkerne har pt. en 22" w fladskærm fra HP i butikkerne til ca
2700 kr. Er den god nok til billederedigering?

Fra : Kurt Lund

Dato : 19-09-07 16:10

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i meddelelsen
> TDC-butikkerne har pt. en 22" w fladskærm fra HP i butikkerne til ca
> 2700 kr. Er den god nok til billederedigering?

Det kommer an på så meget men vil du have de rigtige farver så er svaret
nej, det kræver en skærm
til til godt og vel 5000 kr i den størrelse. Du skal gå efter skærme der har
S-PVA / PVA panel og de koster.
Men er du alm amatør fotograf tjae så er den måske god nok, men det du ser
på skærmen er ikke du får på print eller fremkaldelse.

Mvh
Kurt

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-09-07 19:16

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> nej, det kræver en skærm
> til til godt og vel 5000 kr i den størrelse. Du skal gå efter skærme der

De fås billigere end 5000kr. se mit svar til Kurt.

> Men er du alm amatør fotograf tjae så er den måske god nok, men det du ser
> på skærmen er ikke du får på print eller fremkaldelse.

Det er ikke kun et spørgsmål om skærmen, men om farvestyring. At købe en dyr
skærm og ikke have styr på farvestyring hjælper ikke på print og
fremkaldelse
Der skal man have skærmen kalibreret og køre med et farvestyret workflow,
samt have printeren kalibreret med de forskellige papirer samt have icc
profiler fra de papier man ønsker fremkaldelse på fra en e-butik på nettet.
Det er vist de færreste, der har det.
Mvh,
Hans

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-09-07 09:05

On Wed, 19 Sep 2007 20:16:24 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

>Det er ikke kun et spørgsmål om skærmen, men om farvestyring. At købe en dyr
>skærm og ikke have styr på farvestyring hjælper ikke på print og
>fremkaldelse

Det er jeg godt klar over. Pt. har jeg ingen anden kalibrering end
noget softwarekalibreing - ikke noget med hardware. Det er ikke
professionelt brug men til semiprof.

> [...]
>profiler fra de papier man ønsker fremkaldelse på fra en e-butik på nettet.

Min HP-laserprinter fra 1995 behøver ingen kalibrering
(den skal dog også udskiftes en gang når jeg vinder i Lotto)

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-09-07 09:02

On Wed, 19 Sep 2007 17:10:26 +0200, "Kurt Lund"
<klander52@hotmail.com> wrote:

>Det kommer an på så meget men vil du have de rigtige farver så er svaret
>nej,

Min nuværende CRT-skærm, Hyundai DeluxScan P990 19" er ved at være
lidt slidt i det, men generelt har jeg været meget godt tilfreds med
den. Den er dog nogle år gammel og var ikke helt billig da jeg købte
den. Jeg vil selvfølgelig have noget der er ligeså godt - gerne bedre.

>det kræver en skærm
>til til godt og vel 5000 kr i den størrelse.

Pyhhhh.....

>Du skal gå efter skærme der har
>S-PVA / PVA panel og de koster.

Hvad betyder det?

>Men er du alm amatør fotograf tjae så er den måske god nok, men det du ser
>på skærmen er ikke du får på print eller fremkaldelse.

Ja, jeg er alm. amatørfotograf, men vil godt have noget der er lidt
bedre end standard-skærme.....

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-09-07 19:14

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote in message
> TDC-butikkerne har pt. en 22" w fladskærm fra HP i butikkerne til ca
> 2700 kr. Er den god nok til billederedigering?

Du mener w2207? Hvis ja, snyd ikke dig selv
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=392356, hvis du vil have
den.
Jeg tror det er den jeg så i en TDC butik og efter min smag er skærmen alt
for blank og reflekterende. Det bliver vist irriterende.
Nu skriver du intet om dine krav, så det er lidt svært at rådgive dig.
Her er en "anmeldelse"
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=3620
Hvis du læser videre på denne site, så finder du forskellige vedjledninger.
F.eks. at S-PVA og S-IPS paneler er gode til fotoredigering.
Gå ind på panelsøgning og indtast S-PVA eller S-IPS, så der du en liste over
skærme med disse paneler.
F.eks. HP LP2065 og HP LP2465.
HP LP2065 koster ca. 3100 kr og har en opløsning på 1600x1200 se
HP LP2465 med en opløsning på 1920x1200 koster 4750 se

Tilsvarende kan du jo søge på alle de andre fabrikater. Læg dog mærke til at
de høje opløsninger kræver dual DVI grafikkort og derfor ikke kan bruges med
en laptop.
En stor skærm er ikke at foragte. Men hvis dit budget ligger omkring den
pris som i TDC butikken, så kig på LP2065, som har det rigtige panel. Husk
også at det ikke bliver helt godt uden en kalibrering af skærmen.
Mvh,
Hans

Fra : Karsten Jensen

Dato : 20-09-07 09:06

On Wed, 19 Sep 2007 20:13:38 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

>Mvh,
>Hans

Tak for links - vil kigge lidt på det