Når hestene slås
Fra : Gitte E. Dall

Dato : 13-09-07 20:21

Jeg har nu i en lille uges tid været ejer af den rareste islænder. Hun går
på et ridecenter sammen med andre islænderheste. Der er specielt en anden
hoppe der vil slås og nu har min hest taget et spark i rumpen som skal
behandles. Er der nogen der har nogen erfaring med hvor langt tid,
gennemsnitlig det tager før hierakiet er etableret. Jeg er jo ikke vild med
at min hest bliver skadet.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 14-09-07 06:53

"Gitte E. Dall" <gitte.dall@mail.dk> wrote:

>Er der nogen der har nogen erfaring med hvor langt tid,
>gennemsnitlig det tager før hierakiet er etableret. Jeg er jo ikke vild med
>at min hest bliver skadet.

Det er altid et problem når en ny hest skal ind i en etableret flok. Den fejl
der oftest gøres er (som det plejer) at det går for hurtigt. Bare at læsse
hesten af ind på folden og lade den klare sagerne selv, står for mig som
dyrplageri. Hårdt sagt men det mener jeg altså. Det er ejerens og opstalderens
ansvar at få det gjort rigtigt.

Når vi får en ny pensionær her, starter vi altid med at lukke hesten ind på en
tom fold og når den så lige har undersøgt grænserne, lukker en venlig kammerat
ind til den _under_opsyn_ , og når så de to er blevet venner, lukker vi endnu en
ind og så videre. De sidste der kommer ind er selvfølgelig dem som vi ved vil
være aggressive over for den nye. Dermed er det de "gamle" heste der er de nye
på folden og det giver en helt anden situation. Samtidigt er vi mindst to der
sørger for at gribe ind (opfører os som lederheste) såfremt der er tegn på uro.
Vi siger simpelt hen: "Gå væk. Den er min". Resultatet er at vi aldrig har "nye"
skadede heste.

Det hele kan godt tage en hel dag og er nok grunden til at kun få tager den tid
som det nu tager. "At skynde sig med heste er dømt til at mislykkes."
Det er næsten samme regnestykke som dem der siger: "Hvorfor bruge en hel dag på
at lære hesten at komme selv, når det nu kun tager en halv time at fange den".

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : Kim S

Dato : 14-09-07 14:05

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i meddelelsen

> Det er næsten samme regnestykke som dem der siger: "Hvorfor bruge en hel
> dag på
> at lære hesten at komme selv, når det nu kun tager en halv time at fange
> den".

Go' pointe, Ole

Mvh, Kim

Fra : liz

Dato : 14-09-07 08:04

"Gitte E. Dall" <gitte.dall@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> behandles. Er der nogen der har nogen erfaring med hvor langt tid,
> gennemsnitlig det tager før hierakiet er etableret. Jeg er jo ikke vild

Det kan tage noget tid, ingen tommelfinger regler. Hierarkiet skal etableres
først, og selve efter flere uger kan det ændres igen. Det kommer meget an
på hvor stærk førerhesten er, hvor stærk din hest er, hvem er vant til at
bestemme, hvem dirigerer flokken og en masse andet.
Som Ole siger, er det en god idé at introducere en hest ad gangen, det tager
tid men giver meget mere ro og overblik, både for dig, din hest og for
resten af flokken. Husk, at det er en vildt fremmed du lukker ind til en
etableret flokke med deres indbyrdes forstået regelsæt. Men det lyder til at
det har I ikke gjort, så din hoppe må enten tages fra og begynde forfra,
ellers må du finde dig i, at det tager den tid det tager, med de knubs der
følger med! Men regne med mindst en uges tid tror jeg, og måske endnu
længere.

Liz

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-09-07 08:18

Gitte E. Dall wrote:
> [...]
> behandles. Er der nogen der har nogen erfaring med hvor langt tid,
> gennemsnitlig det tager før hierakiet er etableret. Jeg er jo ikke vild med

Er der mad på folden eller andre adspredelser for hestene?
Eller er deres ENESTE mulighed at sulte, slås og vente på
sin ejer?

JonB