Selvstyrende team
Fra : Zeki

Dato : 12-09-07 21:12

Er der andre lærere der frekventerer dette forum som arbejder i selvstyrende
team? Hvad er jeres overordnede erfaringer?

Det er jo ved at blive meget udbredt på de danske folkeskoler. Den skole
hvor jeg arbejder var én af de første til at indføre denne nye form for
samarbejde i 2002. Jeg må indrømme at jeg er ved at køre træt i det efter
fem år, for selvstyrende team forudsætter at man lægger mange ressourcer i
samarbejdet. Mange flere end man får timer og midler til. Vi får årligt 80
timer til dette samarbejde. De 80 timer er så lagt ind som møder med to
timer ugentligt hvor vi debatterer de enkelte børn fordelt på de tre klasser
vi har ansvaret for. Men dertil kommer al planlægningen,
forventningsafstemmelser, overordnede regler for elever, indkøb, budget,
indretning, elevplaner, organisering, værdiafklaringer, fælles
projektplanlægning, kurser osv osv, hvor det forventes at alle i teamet
bidrager lige meget.

Fordelingen af arbejdet - hvem der tager hvad og hvornår - afstedkommer tit
store diskussioner blandt teammedlemmerne. Alle er så afhængige af hinanden.
Et eksempel er da jeg over for mit team fremhævede at jeg ikke kunne påtage
mig flere ekstraopgaver da jeg nægter at arbejde mere end 45-50 timer om
ugen. Det fik kvinderne i mit team til at se rødt, for det var jo ikke
rimeligt når de selv - efter eget udsagn - arbejder "60-70 timer om ugen."
Og så bliver jeg pludselig skurken.

Glæden ved mit job er eleverne. Især når de er positive og motiverede. Og
mange forældre, når de giver én et klap på skulderen for indsatsen. Til
gengæld kan kollegerne i ens team både være ens bedste venner, men de kan
også blive en form for fjender når de er årsag til at man kommer hjem
nedtrykt, frustreret og irriteret i stedet for at komme hjem med hænderne
over hovedet. Det er også den erfaring der har været fra de andre team i
huset. Og det var jo nok ikke lige meningen.

Jeg begynder at tvivle på værdien af selvstyrende team i folkeskolen. Jeg er
sikker på at selvstyrende team kan være særdeles gavnligt steder hvor hele
teamet kan være på arbejde samtidig. Men i folkeskolen - hvor er generelt er
én voksen til én klasse - betyder det at teamet kun kan mødes et par timer
om ugen - på det ugentlige teammøde.

Mvh
Zeki

Fra : Wilstrup

Dato : 12-09-07 22:18

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i meddelelsen
> Er der andre lærere der frekventerer dette forum som
> arbejder i selvstyrende team? Hvad er jeres overordnede
> erfaringer?

jeg har arbejdet i et selvstyrende team - og vi er på en
teambaseret skole - men dækning af sygdom og andet bureaukrati
er bestemt ikke pengene værd. Alligevel møder vi os ihjel også
i nuværende team, som jeg deltager i. Vi beslutter en masse,
men har svært ved at få det ført ud i livet. Det kræver
ildsjæle, dygtige tovholdere - etc.

Tiden er alt for knap, men på sigt er det nødvendigt -især set
i lyset af de mange bureaukratiske opgaver vi får pålagt af
den lorteregering, vi desværre er underlagt.

Fra : Zeki

Dato : 12-09-07 22:23

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> Vi beslutter en masse, men har svært ved at få det ført ud i livet.

Story of my life

Fra : Jan

Dato : 20-09-07 20:49

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message
> [...]
> generelt er én voksen til én klasse - betyder det at teamet kun kan mødes
> et par timer om ugen - på det ugentlige teammøde.

Ja lyder godt nok som effektiv tidsspilde.

Jan