Alex Henry
Fra : Ukendt

Dato : 10-09-07 16:18

Hej gruppe..

Jeg har fået en jagtgevær af ældre dato, ca. 1850-60 stykker.
Den er hammerløs, noget med en forløber for den hammerløse type.
Der er ingen udvendige slagstifter og skæftet er 'engelsk'
og cal. 16.

Der står flg. på geværet:

"Alex Henry 12 south st. Andrew st. Edinburgh, Patent no. 56"

Kan i sige lidt om firmaet bag, og måske geværet iøvrigt
og hvad den kan være værd ?

På forhånd tak.

Fra : Kent Hald

Dato : 10-09-07 17:25

"Gerda" <n/a> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> "Alex Henry 12 south st. Andrew st. Edinburgh, Patent no. 56"
>
> Kan i sige lidt om firmaet bag, og måske geværet iøvrigt

Han var vist mest berømt for sin bøffelriffel.
Kan du bruge det her?

http://www.dicksonandmacnaughton.com/thecompany/thecompany6.html

Mvh,

KH

Fra : sailor99

Dato : 10-09-07 19:43

"Kent Hald" <daffy@(remove) finheat.dk> skrev i en meddelelse

> "Gerda" <n/a> skrev i en meddelelse

> Han var vist mest berømt for sin bøffelriffel.
> [...]

Det er næppe den samme Henry! St. Andrew Street i Edinburgh er ldit for
langt fra den "rigtige" Henry, som ganske rigtigt var riffelmand.
Jeg kender intet til denne haglbøsse, men prøv da at ringe til en af de
gamle bøssemagere - Korsholm i Skjern, eller Nystrøm & Krabbe på Århus
egnen.
Spændende er den i hvert fald.

Mvh
Georg

Fra : Kent Hald

Dato : 10-09-07 21:26

"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kender intet til denne haglbøsse, men prøv da at ringe til en af de
> gamle bøssemagere - Korsholm i Skjern, eller Nystrøm & Krabbe på Århus

Den var jeg lidt for hurtig med, det amerikanske Henry
er Benjamin Tyler Henrys design.
Men linken er god nok, det er til Edingburgh og skotske
Henry geværer (Martin Henry).

Mvh,

Kent