2 årig vil ikke sove om natten
Fra : Jacob Madsen

Dato : 12-09-07 06:07

Hej NG

Gode råd søges.

Vores datter på 2 1/2 har et helt ekstremt lavt søvnbehov, som er temmeligt
generende for os som gerne vil sove om natten.

Hun bliver lagt i seng kl. ca 20. sover så sjældent før 1 til 2 timer
senere - i mellemtiden ligger hun bare og siger "moar" vi svarer og hun
siger "godnat mor" - Det kan sagtens ske 50 gange og er da meget sødt, men
vi ville så hellere have at hun sov. Så kan hun vågne kl 3 og være skide
sur, skrige, kaste dynen og puden ud af tremmesengen (som vi måtte gå
tilbage til, da hun bare står op og løber rundt, hvis hun har en almindelig
seng). Så skal hun puttes igen, men ofte så er der intet der hjælper. Hun er
så sur og aggressiv, kaster alt ud sparker og spjætter. Så ofte er der ikke
andet at gøre end at lad hende rase ud og så falder hun i søvn igen - måske
først efter et par timer. Sover så det sidste stykke tid og står op og
kommer i dagpleje.
Nu skulle man så tro at hun var træt og utidig i dagplejen, men det er hun
ikke. Der er hun frisk trods meget lidt søvn, sover til middag med de andre
børn og fungerer ellers normalt.

Hun har haft problemer med ørerne - så hun har fået lagt dræn i. Vi troede
det kunnehjælpe men nej.

Kan et barn på to et halvt virkelig have et søvnbehov der er så lavt - jeg
vil tro hun sover max. 8 timer i døgnet. Det er ved at tage livet af os, da
vi jo ikke får vores søvn. Og er der nogle der har et bud på hvad vi kan
gøre.

Hilsen Mette og Jacob

Fra : Frøken Jensen

Dato : 12-09-07 09:50

On 12/09/07 7:07, in article 46e773fd$0$2647$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
"Jacob Madsen" <j@mail.dk> wrote:

> [...]
> vi jo ikke får vores søvn. Og er der nogle der har et bud på hvad vi kan

Hej Mette og Jacob.
Min søn havde som lille også et meget lille søvnbehov. Jeg synes, at I skal
prøve en uge eller to at lægge hende i seng kl. 22 og se om hun så ikke
sover igennem og stadig er frisk næste dag.

Held & lykke med spiloppen :)

Fra : Sabina H.

Dato : 12-09-07 10:13

"Jacob Madsen" <j@mail.dk> wrote in message
> [...]

> vil tro hun sover max. 8 timer i døgnet. Det er ved at tage livet af os,
> da vi jo ikke får vores søvn. Og er der nogle der har et bud på hvad vi

det er ikke alle børn der følger de "reglementerede søvnmøsntre", men så
længe hun er frisk om dagen og ikke besværlig, så er der ingen grund til at
putte hende før hun er træt.... det er jo ikke fordi hun skal op i skole
næste morgen eller noget...

hvad tid skal hun iøvrigt op??

jeg ville for det første begynde at skære en smule i hendes middagssøvn, og
så trække sengetid en times tid, sådan at hun ikke ligger vågen nær så
længe... har i forresten forsøgt at lade være med at svare hende når hun
kalder?? og bare gå ind og kigge til hende, så hun kan se i er her, men ikke
får nogen stimulation af snakken?

min søn havde også et "uregelementeret søvnbehov" og er altid kommet i seng
omkring kl 21.... først her de seneste år (han er 13 nu) er sengetiden
udvidet, men han har altid været frisk og veludhvilet , trods at han ikke
fik de der 10 timers søvn de mener børn i den alder skal have....

--
Knus,
Sabina

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 15-10-07 13:23

Sabina H. wrote:
> [...]
> sengetiden udvidet, men han har altid været frisk og veludhvilet ,
> trods at han ikke fik de der 10 timers søvn de mener børn i den alder

det er faktisk ret vigtigt at børn får meget søvn... det er hjernen der har
brug for det især ved små børn...
du tager meget let på den slags synes jeg...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Sabina H.

Dato : 15-10-07 23:24

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote in message

> det er faktisk ret vigtigt at børn får meget søvn... det er hjernen der
> har brug for det især ved små børn...
> du tager meget let på den slags synes jeg...

hvis barnet ikke kan/vil sove, hvad er så bedst....
at lade barnet få en rolig søvn i de timer behovet er der, eller at holde
fast i et ritual der er en direkte vej til skrig og skrål og udmattethed for
både barnet og forældrene??
afslappet og rolig sengetid med rolig søvn er da vel at foretrække frem for
udmattet "falden om" og dermed urolig søvn....

og iøvrigt, alle mennesker er ikke ens.... ikke alle børn har behov for 10
timers søvn, ligesom alle voksne ikke har behov for 8 timer.....
--
Knus,
Sabina

Fra : Thomas Corell

Dato : 16-10-07 08:23

Sabina H. wrote:

> og iøvrigt, alle mennesker er ikke ens.... ikke alle børn har behov for 10
> timers søvn, ligesom alle voksne ikke har behov for 8 timer.....

I nogle af de papirer vores sundhedsplejerske gav os, stod der at alt
mellem 10 og 20 timers søvn blev anset for normalt hos spædbørn.
Intervallet jo mindre med alderen, men der går nok mange år før man ikke
har så stor afvigelse mellem størst og mindst søvn behov.

Min holdning er at lære at "læse" barnets søvnbehov. F.eks har jeg
observeret at hvis datteren tager en lang middagslur (over 3 timer), så
vil hun typisk også tidligere i seng og sover tungt hele natten. Så alt
det med at frarøve deres søvn for at ændre på døgnrytme giver, for
os, kun et ugideligt barn, der er utilfreds resten af dagen. Vi har
ufrivilligt prøvet det, når hun har været så forkølet at hun vågner
tidligere end normalt.

--
Don't waste space

Fra : Sabina H.

Dato : 16-10-07 18:59

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote in message

> [...]
> Intervallet jo mindre med alderen, men der går nok mange år før man ikke
> har så stor afvigelse mellem størst og mindst søvn behov.

nu er der jo ikke her tale om et spædbarn.....

> [...]
> os, kun et ugideligt barn, der er utilfreds resten af dagen. Vi har
> ufrivilligt prøvet det, når hun har været så forkølet at hun vågner

for nogle virker det, for andre ikke, allervigtigst er det naturligvis at
gøre det med respelt for barnet....
lad mig dog lige kaste en tanke ud.... lad os sige at du forsøger i en
periode at lade hende sove til middag i over 3 timer hver eneste dag, med
dertilhørende tidligere sengetid og dybere søvn.... giver det en gladere
pige??
eller regulerer det sig hen ad vejen, sådan at hun ikke længere kan tage det
lange stræk....

dermed forstået at min tolkning af dit beskrevne scenarie, er at din datter
nok tager et langt middagsstræk, fordi hun har behov for den ekstra søvn, og
det behov dækkes ikke 100% af middagssøvnen, hvilket giver den tidligere
sengetid, og dybere søvn....

og mht at ufrivilligt prøve det... hvis ungen er syg, kan du ærlig talt ikke
mene at du kan give en objektiv vurdering af hvordan et sådant forløb kan
være.... prøv engang selv at gøre det når ungen er sund og rask, og der ikke
er nogle nævneværdige problemer....

--
Knus,
Sabina

Fra : Thomas Corell

Dato : 17-10-07 08:24

Sabina H. wrote:

> nu er der jo ikke her tale om et spædbarn.....

Det er jeg klar over, og afsnittet var en indledning til min pointe.

--
Don't waste space

Fra : Thomas Corell

Dato : 17-10-07 08:34

Sabina H. wrote:

> for nogle virker det, for andre ikke, allervigtigst er det naturligvis at
> gøre det med respelt for barnet....

Helt enig.

> [...]
> dertilhørende tidligere sengetid og dybere søvn.... giver det en gladere

Jeg ved ikke hvordan og vil aldrig gøre det, men hvordan påtænker du at
tvinge et barn til at sove længere, efter det vågner ?

> eller regulerer det sig hen ad vejen, sådan at hun ikke længere kan tage det
> lange stræk....

Mit oplæg er at respektere barnets behov, og ja en logisk konsekvens af
det er at det regulerer sig selv, med tiden, til barnets individuelle
behov.

> og mht at ufrivilligt prøve det... hvis ungen er syg, kan du ærlig talt ikke
> mene at du kan give en objektiv vurdering af hvordan et sådant forløb kan
> være....

Nej det vil aldrig være andet end en subjektiv vurdering, når jeg
baserer det på min personlige erfaring med vores datter. Men har heller
ikke påstået at det var andet end personlig erfaring.

> ... prøv engang selv at gøre det når ungen er sund og rask, og der ikke
> er nogle nævneværdige problemer....

Jeg vækker ikke mit barn, men lader hende sove til hun selv vågner. Du
får mig ikke til at eksperimenter med hendes søvn.

--
Don't waste space

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 10:54

"Jacob Madsen" <j@mail.dk> skrev i en meddelelse news:46e773fd$0$2647

> [...]
> vil tro hun sover max. 8 timer i døgnet. Det er ved at tage livet af os,
> da vi jo ikke får vores søvn. Og er der nogle der har et bud på hvad vi

Vores datter sov heller ikke meget i den alder. Hun kom så ikke i seng før
omkring kl. 22 og hun var stadig frisk dagen efter. Middagssøvn var heller
ikke noget, at hun havde brug for hver dag.
Så prøv og træk jeres datters sengetid et par timer, og se om i så ikke får
lidt nattero.

Vores datter har så fået justeret sin sengetid ( det gik helt automatisk )
efter, at hun startede i skole. Hun kommer nu i seng ved 20.30 tiden for, at
være frisk til næste dag.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Torben

Dato : 12-09-07 20:31

"Jacob Madsen" <j@mail.dk> wrote in message

> Vores datter på 2 1/2 har et helt ekstremt lavt søvnbehov, som er
> temmeligt generende for os som gerne vil sove om natten.

Ja, vi har prøvet det samme med vores første unge - og det nærmer sig tortur
hvis man ikke får sin nattesøvn. Det var dybt frustrerende og vi begyndte
stille og roligt at hade aftentimerne (hvor man jo ellers skal lade op og
have lidt "voksentid").

Det startede med at hun ikke ville sove når hun blev puttet. Hvis hun
endelig faldt i søvn, så vågnede hun ca. 1½ time senere og skabte sig. Hun
kunne blive helt vild af raseri. Vi prøvede alt muligt, faste putteritualer
osv. osv. Intet hjalp, eller også kunne vi bare ikke finde ud af det

Det endte jo naturligvis med at vi rendte rundt på arbejdet og lignede
zombier. En dag sagde en af mine ældre kollegaer, "at vi kunne løse
problemet på 14 dage hvis vi kunne være barske". Vi skulle blot putte hende
normalt, og så ellers lade være med at rende frem og tilbage til
børneværelset i utide. En enkelt gang eller to skader ikke, men vi sagde
bestemt til "damen" at "nu er det nat og du skal sove, godnat". Når hun igen
vågnede skulle vi blot gentage proceduren *en enkelt gang*.

Jeg siger dig at det var nogle hårde uger - det endte faktisk med at vi sov
i stuen med ørepropper Om aftenen gik vi ned i haven hvor vi ikke kunne
høre hende, osv. Efter ca. 14 dage indtraf miraklet og vi havde nattero.

Om det er den korrekte metode at benytte, ja det er der sikkert en masse
kloge mennesker der kan udtale sig om - i vores tilfælde hjalp det, og det
siger sig selv, at vores hverdag blev bedre (også "damens") herefter.

Men det er nok en god idé at sikre sig at Jeres datter ikke fejler noget -
jeg ville kontakte ørelægen for at få efterset dræn etc.

Jeg håber at i får bugt med problemerne. Vores anden datter har heldigvis
aldrig haft problemer med at sove - om det skyldes at vi har været mere
bestemte fra 1. dag, ja det kan man jo kun gætte på

Held og lykke

mvh
Torben

Fra : Marianne

Dato : 13-09-07 10:55

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sov i stuen med ørepropper Om aftenen gik vi ned i haven hvor vi ikke
> kunne høre hende, osv. Efter ca. 14 dage indtraf miraklet og vi havde

Vi har haft succes med en variant af metoden. Vores søn var også en vældig
festlig fætter, når det kom til aftenstide, og vi installerede simpelthen en
lænestol inde i hans rum, hvor man kunne sidde og læse. Det gjorde, at han
ikke råbte efter os eller græd, og vi svarede kun på hans snakken *en enkelt
gang* som ovenfor.

Drengen blev simpelthen kedet i søvn, forestiller jeg mig.

Efter en periode kunne vi droppe arrangementet.

mvh
Mariannwe

Fra : Fischer

Dato : 13-09-07 16:34

"Jacob Madsen" <j@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> vil tro hun sover max. 8 timer i døgnet. Det er ved at tage livet af os,
> da vi jo ikke får vores søvn. Og er der nogle der har et bud på hvad vi

-Jeg ville da helt klart forlange at middagsluren blev droppet i
dagplejen... og så justere sengetiden til aften derhen hvor hun er ved at
være TOTALT flad... men stadig frisk nok til at gå-i-seng-situationen kan
være af positiv karakter...

--
Only who not searches finds...

Fischer