Skat og transport.
Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-09-07 14:56

Jeg ville gerne høre om der er nogen i gruppen som kan svare på hvilke
skatteregler min erhvervsmæssige transport kunne falde ind over.

Jeg har noget freelancearbejde. Det er honorarbetalt pr afsluttet opgave.
I den forbindelse sker det at den enkelte opgave skal udføres et bestemt
sted, hvor efter jeg tager videre til næste sted og næste opgave osv.

Det giver jo noget transport og dermed er det oplagt at kigge på hvilken
hylde man kunne passe ind på mht. fradragsregler.

Jeg mener ikke jeg er lønmodtager da det er 100 % freelance og betalt pr
job/opgave.
Derfor skulle jeg således kunne afvise lønmodtager befordringsfradrag og
skattefrikørselsgodtgørelse "hylden". Kørselsgodgørelse ville osse være
udelukket alene af den grund at der ikke foreligger nogen ansættelse og
der som sagt betales pr opgave punktum.
Dermed tror jeg slutteligt at det falder ind under befordringsfradrag
for Ligningsrådets fastsatte grænser for personer der ikke er
selvstændigt erhvervsdrivende, men heller ikke kan karakteriseres som
lønmodtagere.
Hvis der er nogen der vil læse med kan jeg sige at sidste del er udledt
fra SKATTEN 2007 nederst side 35.

Slutteligt er mit spørgsmål, er det helt hen i skoven?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-09-07 15:18

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> wrote in message

> Dermed tror jeg slutteligt at det falder ind under befordringsfradrag for
> Ligningsrådets fastsatte grænser for personer der ikke er selvstændigt
> erhvervsdrivende, men heller ikke kan karakteriseres som lønmodtagere.

Mig bekendt findes der kun 2 overordnede regelsæt:

1) Alm. lønmodtagerfradrag, dvs. med grænser ved 12 km m.m.
2) Befordringsgodtgørelse som er ca. 3,3 kr/km.

Hvis det ikke er 2) du vil anvende, hvad så og hvorfor? Evt. med reference
til Skats hjemmeside. Bogen SKAT har jeg kun i en gammel udgave.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-09-07 15:22

Uffe Kousgaard skrev:
> [...]
>
> Hvis det ikke er 2) du vil anvende, hvad så og hvorfor? Evt. med reference
> til Skats hjemmeside. Bogen SKAT har jeg kun i en gammel udgave.

Ja men hvis man ligger i den beskrevne situation uden arb.giver og
dermed ingen til at betale befordringsgodtgørelse så må man jo have et
fradrag. Og det er altså:
Ligningsrådets fastsatte grænser for personer der ikke er selvstændigt
erhvervsdrivende, men heller ikke kan karakteriseres som lønmodtagere.

Jeg vil se om jeg kan google det frem hos SKAT så (først ved lejlighed
desværre).

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-09-07 15:38

> [...]
> Ligningsrådets fastsatte grænser for personer der ikke er selvstændigt
> erhvervsdrivende, men heller ikke kan karakteriseres som lønmodtagere.

Hvordan er du nået frem til, at du ikke er selvstændig erhvervsdrivende?
Laver du ikke regnskab ved årets udgang m.m. eller indeholder dine kunder
B-skat af dit honorar?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 12-09-07 19:56

Uffe Kousgaard skrev:
> [...]
> Laver du ikke regnskab ved årets udgang m.m. eller indeholder dine kunder

Der afregnes A-skat som der skal af den slags honorarer.