Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
spørgsmål om bikort
Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 07-09-07 08:12

Hej
Jeg er en fyr på 19, der lige er blevet færdig med gymnasiet og er begyndt
at arbejde som tilkaldevikar på forskellige skoler.
Problemet er at jeg har givet mit frikort til den ene skole og den anden
kræver et bikort for at kunne tildele mig løn.
Såvidt jeg selv har kunne finde ud af hører bikortet sammen med hovedkortet
(skattekortet), men har ikke fået noget bikort sammen med mit frikort.

Er jeg nødt til at få mit frikort tilbage og kopiere det eller hvad bør jeg
gøre?

På forhånd tak for hjælpen
Søren

Fra : KT

Dato : 07-09-07 14:17

Du kan da selv printe dine kort ud fra SKAT.dk (tast selv service)

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-09-07 14:36

KT skrev den 07-09-2007 15:16:
> Du kan da selv printe dine kort ud fra SKAT.dk (tast selv service)
>
> Knud

Ikke frikort!

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : KT

Dato : 08-09-07 16:49

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Ikke frikort!

Så lav det om til et normalt skattekort/bikort.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-09-07 17:44

KT skrev den 08-09-2007 17:48:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Så lav det om til et normalt skattekort/bikort.

Det kan han ikke før han afleverer sit frikort til skattecenteret.

Fra : KT

Dato : 09-09-07 07:06

> Det kan han ikke før han afleverer sit frikort til skattecenteret.

Det tror jeg ikke er nødvendigt - det er godt nok mange år siden jeg har har
haft et frikort, men min søn havde for få år siden og da var der ingen
problemer.
Skattevæsenet får altså også indberetning på indtjening som er skrevet på et
frikort - så hvad det angår er der ingen forskel på om det er optjent på et
frikort med et samlet fradrag på ca. 36.000 eller på et skattekort med
12*3000kr fradrag.

Knud

Fra : Poul Christensen

Dato : 09-09-07 08:48

"KT" <kn.th@c.dk> wrote in

> [...]
> på et frikort - så hvad det angår er der ingen forskel på om det er
> optjent på et frikort med et samlet fradrag på ca. 36.000 eller på et

Der sker ingen løbende indberetning af A-indkomst på personniveau - kun er
årlig. Det kommer vist først om et år.

mvh poul christensen

Fra : KT

Dato : 09-09-07 08:54

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> wrote in message
> "KT" <kn.th@c.dk> wrote in

> Der sker ingen løbende indberetning af A-indkomst på personniveau - kun er
> årlig. Det kommer vist først om et år.

Nøjagtig samme princip for frikort og skattekort - så hvad er forskellen?

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-09-07 10:35

KT skrev den 09-09-2007 09:53:
> "Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> wrote in message

> Nøjagtig samme princip for frikort og skattekort - så hvad er forskellen?

Forskellen er, at du på frikortet bruger personfradraget på de 39.500
(2007-beløbet).
og for at udstede et skattekort, så skal man vide hvor stor et beløb som
er brugt, da det månedlige fradrag er afhængig af hvor stort et
personfradrag man har.
Derudover kan skatteyderen med et skattekort uden aflevering af frikort
stadig bruge sit frikort og på den måde skabe problemer for sig selv.

Derfor: Mød op skattecenteret med sidste lønseddel fra arbejdsgiverne
og frikortet!

Og hvis du skal have lavet skattekortet om i løbet af året, så er man
bedst tjent med at komme med sidste lønseddel også. På den måde bliver
forskudsskatten beregnet mere nøjagtig. Ellers bliver det noget gætværk
med større restskat/overskydende skat som konsekvens.

Fra : KT

Dato : 09-09-07 16:10

> [...]
> forskudsskatten beregnet mere nøjagtig. Ellers bliver det noget gætværk
> med større restskat/overskydende skat som konsekvens.

Nøjagtig samme problem har du, hvis du vil ændre et skattekort midt på året,
Det er der bare ingen problemer i at gøre selv på www.SKAT.dk (tastselv).
Her skal man jo også kende det hidtil tjente, skattebetaling etc. for at
kunne få et nyt skattekort med større/mindre månedligt fradrag.
Forskellen til et frikort er da kun at her har man lagt hele årets fradrag i
en pulje - på et skattekort deler man præcis det samme fradrag op i 12 små
puljer.
Skatteresultatet er 100% identisk når året er gået og der er afregnet

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-09-07 22:33

KT skrev:

> [...]
> at
> kunne få et nyt skattekort med større/mindre månedligt fradrag.

Ok; området:

----
Ændring af skattekort efter 1. februar 2007
Udfyldes kun ved ændring af skattekort i løbet af 2007
----
med felterne 353, 360, 361, 366

har jeg ikke set på tastselv-området før nu.

Nice to know. takker.

> [...]
> puljer.
> Skatteresultatet er 100% identisk når året er gået og der er afregnet

Er du sikker på, at en skatteyder med frikort har samme muligheder i
tastselv-området som vi almindelige skattydere med hovedkort/bikort?
Det er jeg nemlig ikke sikker på.

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-09-07 10:39

Poul Christensen skrev den 09-09-2007 09:47:
> "KT" <kn.th@c.dk> wrote in

> Der sker ingen løbende indberetning af A-indkomst på personniveau - kun er
> årlig. Det kommer vist først om et år.

Det gør der nu nok, men det er bare ikke muligt at se det for
skattecenterets medarbejder i ekspeditionen.
De data er gemt længere inde i systemet.

Det er jo ikke sådan, at arbejdsgiveren ikke afregner a-skatter med Skat
én gang om året. Det gøres - så vidt jeg ved - hvert kvartal.

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-09-07 15:17

Sren Kjeldsen skrev den 07-09-2007 09:11:
> [...]
> (skattekortet), men har ikke fået noget bikort sammen med mit frikort.

Korrekt.

Man får frikort, når ens forventede årsindkomst er mindre end
personfradraget på 38.500
(forudsætning: man er skattepligtig hele året; hvis man kun er
skattepligtig noget af året, så bliver personfradraget beregnet
forholdsmæssigt).

> Er jeg nødt til at få mit frikort tilbage og kopiere det

Aldrig nogen sinde i hverken det her liv eller dit næste for den sags skyld.

Du har fået ét frikort! Det er penge værd for den person som bruger
det! Hvis jeg finder et frikort på gaden, så kan jeg i princippet gå
hen til en arbejdsgiver og tjene op til beløbet som står på frikortet.
(((ok, det kræver så at arbejdsgiveren så tror på, at navnet/alder
passer til mig)))

Hvis du så går hen med en kopi til en anden arbejdsgiver og tjener
ligeså mange penge som er på frikortet...jamen, så har du jo tjent hvad
du tjener.
Problemet opstår så, når din selvangivelse kommer ind af brevsprækken i
næste forår, så får du at vide, at du har tjent penge ved to
arbejdsgivere og de begge har brugt frikortet på hver 39500 kroner.
Dvs. du skal faktisk betale skat af de sidste 39.500. Og med så lav en
indkomst, så kan det godt være noget at problem, at finde ca. 20.000 kroner.

> eller hvad bør jeg
> gøre?

Du kan bede din første arbejdsgiver om, at "reservere" et passende
beløb fx 20.000 kroner på dit frikort og så udlevere frikortet til dig.
Frikortet giver du så til arbejdsgiver2 og beder ham resvere et passende
beløb.
Når du så nærmer dig de beløb som arbejdsgiverne har reserveret, så
giver du igen frikortet til arbejdsgiveren, som så reserverer yderligere
beløb.
Hvis du ikke foretager yderligere "reserveringer" og de penge du tjener
overstiger det du har fået reserveret, så bruges trækprocenten.

Mit råd vil dog være, at du skynder dig med dit frikort til dit lokale
skattecenter og beder om at få et almindelig skattekort (hovedkort og
bikort).
Du kan ikke få skattekort medmindre du afleverer dit frikort. Frikortet
skal bruges til at se, hvad du har tjent indtil den dag du afleverer
frikortet.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 10-09-07 14:41

> [...]
> Du kan ikke få skattekort medmindre du afleverer dit frikort. Frikortet
> skal bruges til at se, hvad du har tjent indtil den dag du afleverer

Men jeg vil da lige gerne have opbrugt mit frikort først?

Fra : KT

Dato : 10-09-07 16:55

> Men jeg vil da lige gerne have opbrugt mit frikort først?

Det gør da ingen forskel - den del du ikke har brugt går så ind som
månedlige fradrag på et skattekort.

Der er ingen reel forskel på værdien af et frikort og et skattekort.
På frikortet tager du hele dit fradrag på den første del af din indkomst for
derefter at betale ca. 40 % i skat af resten.
På skattekortet tager du dit fradrag med 1/12 pr. måned og betaler ca. 40%
af resten pr. måned.
Eventuelle divergenser afregnes som restskat / overskydende skat året efter.

Fradraget på frikort = 12 * månedligt fradrag på skattekort - eller i begge
tilfælde omkring 40.000 kr. pr. år.

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-09-07 17:09

Sren Kjeldsen skrev den 10-09-2007 15:41:

> Men jeg vil da lige gerne have opbrugt mit frikort først?

Jamen det er du da velkommen til. så gør du bare som jeg har
beskrevet tidligere med reserveringer.

Når dit fribeløb er opbrugt så betaler du bare fuld skat istedet.