Frikort?
Fra : Filip

Dato : 07-09-07 06:31

Min kamerat har et spørgsmål: Han er gift og konen har ingen indkomst da hun
PT er uarbejdsdygtig. Kan hans løn så bruges som hendes indtægt, altså kan
han benytte hendes frikort så de derved får lidt ekstra ud af hans løn?

Filip

Fra : KT

Dato : 07-09-07 06:40

Det sker helt automatisk at ikke udnyttet fradrag overføres til ægtefællen.
Du kan regulere det nu på din forskudsregistrering eller lade SKAT gøre det
når du afleverer data til årsopgørelsen (så får du bare det for meget
betalte retur)

Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-09-07 14:36

Filip skrev den 07-09-2007 07:31:
> [...]
> han benytte hendes frikort så de derved får lidt ekstra ud af hans løn?

Når du med /ingen indkomst/ mener: hverken dagpenge, kontanthjælp,
sygedagpenge eller tilsvarende overførselsindkomst, så er der ingen
problem med at få overført ægtefællens personfradrag til den ægtefælle
som tjener pengene.

Hvis din kammerat besøger sit lokaleskattecenter sammen med sin sidste
lønseddel, så kan der foretages en præcis udregning af, hvad der skal
betales af skatter og nyt skattekort kan laves.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-09-07 12:36

> [...]
> hun PT er uarbejdsdygtig. Kan hans løn så bruges som hendes indtægt, altså
> kan han benytte hendes frikort så de derved får lidt ekstra ud af hans

Ja, i nogen udstrækning - så de to andre svar, du har fået, er efter min
opfattelse ikke retvisende.

Frikortet er jo beregnet ud fra, at du har en række fradrag, som indgår i
skatteligningen. I flæng kan nævnes personfradrag, beskæftigelsesfradrag,
bundfradrag, topskattefradrag, ligningsmæssige fradrag og rentefradrag.

For så vidt angår personfradrag (gives i bundskatten og
kommune/region/kirkeskatten) og bundfradrag (gives i mellemskatten) kan de
overføres til ægtefællen. For bundfradragets vedkommende forudsætter det, at
den ægtefælle, der tjener penge, kan udnytte sit eget bundfradrag (dvs. har
en indkomst, der overstiger grænsen for mellemskat, som p.t. er 272.600).
Rentefradraget kan også overføres.

For så vidt angår topskattefradraget (327.200) kan det ikke overføres.
Beskæftigelsesfradraget kan heller ikke overføres.
Hvis en ægtefælle har underskud i den personlige indkomst (hvis man skal
betale i skat, end man tjener), kan den anden ægtefælle trække underskuddet
fra i sin indkomst.

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-09-07 17:18

Christian R. Larsen skrev den 11-09-2007 13:35:
> "Filip" <filipravn@gmail.com> wrote in message
>
> Ja, i nogen udstrækning - så de to andre svar, du har fået, er efter min
> opfattelse ikke retvisende.

forimod dit svar er overinformation i forhold til hvad der spørges til.

> [...]
> skatteligningen. I flæng kan nævnes personfradrag, beskæftigelsesfradrag,
> bundfradrag, topskattefradrag, ligningsmæssige fradrag og rentefradrag.

Indgår topskattefradraget i frikortet?

Er du klar over, hvornår et frikort bliver udstedt?
(altså når vi taler om en ganske almindelig dansker her i landet.... der
er nogen regler om kost&logi for udlændige og nogen studerendefradrag
for færinger og andre udenlandske studerende)?

> [...]
> en indkomst, der overstiger grænsen for mellemskat, som p.t. er 272.600).

Hvilket sker helt automatisk i forbindelse med årsopgørelsen.

> [...]
> betale i skat, end man tjener), kan den anden ægtefælle trække underskuddet

Hvilket alt sammen er irrelevant, når man bare skal have overført den
ikketjenende ægtefælles personfradrag over på den ægtefælle som tjener
pengene.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 12-09-07 08:17

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Indgår topskattefradraget i frikortet?

Ja - alle fradragene indgår på frikortet.

> Er du klar over, hvornår et frikort bliver udstedt?

Ja.

> Hvilket sker helt automatisk i forbindelse med årsopgørelsen.

Ja, men nu er det jo ikke alle mennesker, der har råd til at vente til den
tid med at finde ud af, om deres trækprocent og frikort er rigtige. Det er
jo præcis det, der er årsagen til, at spørgeren overhovedet stiller
spørgsmålet.

> Hvilket alt sammen er irrelevant, når man bare skal have overført den
> ikketjenende ægtefælles personfradrag over på den ægtefælle som tjener
> pengene.

Det er ikke spor irrelevant. Hvis parret f.eks. ejer fast ejendom, kommer
den ægtefælle, der ikke har en indkomst, jo til at betale ejendomsværdiskat.

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-09-07 22:25

Christian R. Larsen skrev den 12-09-2007 09:17:
> "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Ja - alle fradragene indgår på frikortet.

Det må du meget gerne forklare, hvordan et frikort på fx 39.500
(personfradrag for ét år) indeholder noget som helst med topskattefradraget.

> [...]
> tid med at finde ud af, om deres trækprocent og frikort er rigtige. Det er
> jo præcis det, der er årsagen til, at spørgeren overhovedet stiller

I samme øjeblik spørgeren henvender sig i skattecenteret og beder om at
få overført den ikketjenende ægtefælles fradrag, så bliver alt taget med
i betragtning.....også ejendomsværdiskat.

Fra : KT

Dato : 13-09-07 05:58

> Det må du meget gerne forklare, hvordan et frikort på fx 39.500
> (personfradrag for ét år) indeholder noget som helst med
> topskattefradraget.

Det bliver da indregnet i den skatteprocent, som skal betales, hvis
indtjeningen overstiger de 39500.
Og/eller frikortfradraget korrigeres op/ned. De 39500 er jo kun det
bundfradrag vi alle har. Har man eksempelvis fradrag for renter eller
andetl, kan frikortet da godt lyde på 50.000 eller 100.000 kr.
I øvrigt vil man sjældent udstede frikort, hvis indtægten er på det høje
niveau hvor topskat er sjovt.

Knud

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 13-09-07 07:36

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> wrote in message

> Det må du meget gerne forklare, hvordan et frikort på fx 39.500
> (personfradrag for ét år) indeholder noget som helst med
> topskattefradraget.

Korrekt. Men når folk stiller et spørgsmål som dette, er det ikke helt
irrelevant at uddybe svaret lidt hinsides det punkt.