Hingst
Fra : Søren

Dato : 05-09-07 21:04

Hej gruppe.

Jeg er ved at anskaffe mig en hingst.
Jeg må være tosset, siger nogle, og det var heller ikke lige planen. Men min
udsendte, som skulle finde en hoppe af bestemt race og eksteriør, fandt
altså en hingst til mig.
Han er ikke købt endnu, men hvis div. dyrlæge check mv. er i orden, så er
han min.

Så nu har jeg 100 spørgsmål til Jer hingsteejere, for jeg har, trods mange
år i sadlen, aldrig stiftet bekendtskab med sådan en størrelse.
Men det er der ikke plads til her, så jeg prøver med nogle få.

Skal en hingst gå alene på fold?
Må han have selskab af en vallak? Evt. flere vallakker?
Må der være hopper på andre folde, der ikke støder direkte op til
hingstefolden (snuse-til-hinanden afstand)?
Skal han opstaldes isoleret, eller må der være hopper i nærheden, bare de
ikke bor lige ved siden af?

Han er 13 år, og jeg ved intet om hans fortid, bortset fra at han har gået
distanceridning.

Jeg er helt på bar bund, så alle gode råd modtages med kyshånd.

Hilsen
Søren N

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-09-07 07:07

Søren wrote:
> [...]
> år i sadlen, aldrig stiftet bekendtskab med sådan en størrelse.
> Men det er der ikke plads til her, så jeg prøver med nogle få.

Spørg bare løs. Han du heller ikke engang prøvet at ride på en hingst?

> Skal en hingst gå alene på fold?

Nej, jeg kender nogen som har flere hingste gående sammen, men de kan
så heller ikke se nogle hopper da hingste folden er på den anden side
af huset. Mine forældre har kun gjort det med unge dyr som er vokset
op sammen.

> Må han have selskab af en vallak? Evt. flere vallakker?

Det kan sikkert godt lade sig gøre, men de vil nok slås lidt.

> Må der være hopper på andre folde, der ikke støder direkte op til
> hingstefolden (snuse-til-hinanden afstand)?

Så skal han gå alene, eller evt. være sammen med en ... meget
underdanig anden hest, fx. en pony vallak som er lige glad med hopperne.

> Skal han opstaldes isoleret, eller må der være hopper i nærheden, bare de
> ikke bor lige ved siden af?

Det behøver han ikke, bare husk at hestene vil reagere på hinanden,
både hopper og hingst. Ikke brunstige hopper vil nok sparke ud efter
ham, ivertfald hvis de stopper lige ud for og føler han er for tæt på.
Mindre vallakker og tildels hopper vil nok have en tendens til at
"løbe" forbi hans boks.
Hans boks og evt. nabo boksene vil få flere skræmmer da hestene vil
sparke efter hinanden når han kommer for tæt på. Og ellers vil de af
og til slå ud med forbenene når

> Han er 13 år, og jeg ved intet om hans fortid, bortset fra at han har gået
> distanceridning.
>
> Jeg er helt på bar bund, så alle gode råd modtages med kyshånd.
Anskaf en hingstekæde og brug den altid når du skal flytte ham. Den
skal igennem grime ringen på den ene side af mulen, ned under kæben,
og over til ringen på den modsatte side hvor den fæstnes. Du skal
heller ikke være bange for at trække i kæden, heller ikke selvom at
det gør ondt på hingsten. Kommer det til en styrke prøve så trækker
han af med dig, derfor ynder jeg at rykke hårdt i kæden så den
strammer hvis hingsten ... ikke går pænt nok. En hingst kan have det
med pludselig at hvine og slå ud med forbenene, så gå ved siden af.

Det sagt så lad være med at holde fast i hingsten for enhver pris. Min
far gjorde i starten og den trak hans skulder af led. Så hellere
slippe og fange den senere. Som regel vil hopperne sparke ud efter ham
når de ikke er interesseret, og hingste plejer ikke at prøve at
bedække hopper som ikke er brunstige.

Det kan være besværligt at finde opstaldning til en hingst, da ikke
alle vil have dem.

Du skal når hopper er i nærheden hele tiden sørge for at minde
hingsten om at du som rytter bestemmer. Det kan gøres mere eller
mindre voldsomt. Hvis du fx. rider tæt ved siden af en anden, så kan
du med den modsatte sporre pirre hingsten i siden, så koncentrerer han
sig om dig.

Du burde sagtens kunne ride ved siden af en hoppe, fx. jagt ridning,
eller opvarmning i 20x20 bund af 20x60 ridehus hvor de 40x20 er
konkurrence banen, men andre er måske nervøs.

Du kan sagtens køre 2 heste ved siden af hinanden i traileren, men her
kan det være nødvendigt at binde hestene fast til siden således at de
end ikke kan snuse til hinanden.

Hvis du har livet kært så trækker du hingsten op først, og så hoppen
op ved siden af, og tager hoppen ud af traileren først, for ellers kan
hopperne godt finde på at sparke bagud, og det dur jo ikke hvis du
kommer trækkende med hingsten, så er du lige imellem dem.

du skal være endnu mere opmærksom på heste når der er en hingst i
nærheden, de reagerer langt mere dyrisk, og er ikke under lige så
meget kontrol. Men det kan også være sjovt at man skal koncentrere
sig mere om at ride. Man kan sige at:
   en vallak er en ridemaskine - opførsel er konsistent
   en hoppe kan have sine luner, men opførsel er tit konsistent
   en hingst vil som udgangspunkt bare bedække og være fører
Her er det at din ridning, trækning, holdning, ... skal være således
at DU er føren og at hingsten bare gør som der bliver sagt.

JonB
ps: min erfaring kommer fra mine forældres stutteri hvor jeg er vokset
op med hingste, og har medvirket til alt slags håndtering. Trækning,
ridning, bedækning, osv. Det er ikke nogen uoverkommelig opgave, men
man skal være mere vågen, og helst tage tingene i opløbet ved at minde
hingsten om at du bestemmer.

Fra : liz

Dato : 06-09-07 08:15

"Søren" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej gruppe.
>
> Jeg er ved at anskaffe mig en hingst.

Hej Søren,

Måske.... tillykke. Tænk dig godt om inden du underskriver noget.

Hvis du kan læse og forstår engelsk så se på "uk.rec.equestrian" - der har
lige været en tråd om at hold hingste som kæledyr mv. med mange erfaringer
og meninger.

Hvad siger dens nuværende ejer om ham? Lidt research om hans baggrund vil
være guld værd.
Hvad for en race er han? Hvordan har han været opstaldet før? Har han gået
alene? OSV. Hvis han har gået distance er han formødentlig vant til at være
samen med andre heste og hopper, også brunstige hopper. Måske er han
velopdragen. Men naturen har det at slår igennem når man mindst venter den

Hvis du har hopper i nærheden så være forberedt på at hingsten kan og vil gå
igennem hegnet for at bedække brunstige individer. Det sket for mig og jeg
har hans afkom som bevis! Og der behover ikke at gå mange minutter med
ryggen vendt for at det kan ske!!
En hingst kan lugte en hingstegal hoppe på op til flere hundrede meter, har
hørte om 1½ km, så være forberedt.

Han kan sagtens gå sammen med vallaker, hvis han har temperament til det.
Meget kommer an på hans temperament, både håndtering til daglig og under
sadel. Han behover ikke at være hidsig, slår ud med forben, mv. men man
skal være obs og i stand til at aflæse hans kropssprog hele tiden.

Nogle hingste kan opstaldes ved siden af hopper, andre kan ikke. Igen, et
temperaments spørgsmål. Måske også opdragelse og hvad han har oplevet før.

Og normalt vil en hingst ikke være førerhest, men heller generalen som
samler flokken med en førerhoppe eller en svagere vallak førende - han går
bagved som hyrden eller generalen! Det gøre min ihvertfald. Må heller sige
at han var hingst i 15 år inden han blev kastreret - jeg vil ikke have flere
afkom og synes at det var syndt for ham at gå alene på folden, selvom det
var lige ved siden af de andre!

Min "tidligere" hingst" er nu 21 år, og det er først nu at han har lærte at
nulre og nusse de andre heste. Han kunne simpelthen ikke, formødentlig
fordi han har altid gået alene. Det har taget ham 6 år at lære det! Men
han opfører sig stadig som hingst i forhold til resten af flokken.

Liz
(Hvis der viser sig at være for mange problemer med at have en hingst
gående, kan du altid får ham kastreret - skal du brug ham til avl?)

Fra : Søren

Dato : 06-09-07 21:12

"liz" <lizbved1@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Hvis der viser sig at være for mange problemer med at have en hingst
> gående, kan du altid får ham kastreret - skal du brug ham til avl?)

Hej Liz og Jon.

Mange tak for de gode råd.
De hjælper mig til at være bedre forberedt.

Det er en meget kompliceret handel, men jeg har kontakter som klarer det
meste for mig.
Han er født i Turkmenistan, købt af en avler i Uzbekistan, og står nu i
Rusland i forbindelse med et årligt kæmpe hesteshow for racen.
Så det er ikke muligt at få ret mange oplysninger om ham, og man kan heller
ikke altid stole på, at det de siger er rigtigt.
Men jeg løfter sløret - han er Akhal Tekiner. Min absolutte yndlingsrace.
Meget sjælden - kun ca. 2000 individer i hele verden, de fleste i Rusland og
Turkmenistan (oprindelsesland) samt flere tidligere sovjetrepublikker.
Herudover nogle i Europa og USA. I Danmark pt. kun et eksemplar.

Men hvis alt går godt, og han bliver min, så håber jeg først og fremmest at
han bliver en god ven og ridehest for mig.
Jeg ved ikke hvor meget venskab man kan knytte til en hingst, det kan
sikkert ikke sammenlignes med en vallak eller hoppe.
Men det er en udfordring som jeg tager op.

Avl - ja det regner jeg med på et tidspunkt.

Hilsen
Søren N

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-09-07 11:57

Søren wrote:
> Hej Liz og Jon.

[kliiiiiiiiiip]

> Meget sjælden - kun ca. 2000 individer i hele verden, de fleste i Rusland og
> Turkmenistan (oprindelsesland) samt flere tidligere sovjetrepublikker.
> Herudover nogle i Europa og USA. I Danmark pt. kun et eksemplar.

Kun 1? eksemplar? du har vidst glemt Geya

JonB

Fra : Søren

Dato : 07-09-07 12:11

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> [kliiiiiiiiiip]

> Kun 1? eksemplar? du har vidst glemt Geya
>

> JonB

Ok, så 1½ da

-søren

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-09-07 12:52

Søren wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Ok, så 1½ da

og så snart din, så kan i lave nogle flere.

JonB

Fra : liz

Dato : 07-09-07 14:13

I Danmark pt. kun et eksemplar.

Hej Søren,
Se lige på dette link :

http://heste.dyregalleri.dk/html/gal_alle.asp?brand=Akhal-Tekiner

Jeg tror at der må være flere end du regner med. Dette på den allerførste
link ved en Google søgning. Men, under alle omstændigheder, en meget flotte
hesterace. Kender dem slet ikke før nu. Tillykke.

Liz

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-09-07 15:32

liz wrote:
> [...]
> link ved en Google søgning. Men, under alle omstændigheder, en meget flotte
> hesterace. Kender dem slet ikke før nu. Tillykke.

Jeg ville slet ikke stole på dyregalleri. Jeg har oplevet at nogen
først huggede billeder af min hest fra min hjemmeside og sagde at det
var deres egen. Da jeg så brokkede mig og de lukkede kontoen, så
oprettede de en konto i mit navn og lagde billederne op igen.

Så det jeg prøver at sige er at nogen kan udemærket godt have fundet
billeder af den slags heste på nettet, og derefter lagt dem på
hestegalleri.

JonB

Fra : Lisa Engel

Dato : 07-09-07 15:34

Hej Liz,

Søren har det ret at der er kun to renracet akhaltekinere i danmark
pt. Det andre to du ser på Hestegalleri er begge to partbred, den ene
(Golden Boy) er berber-AT og den anden (Tasirli) er AT-Welsh
mountain. Det ved jeg fordi jeg har selv avlet og ejer Tasirli, og
ejer Abaza og Geya (som jeg har også avlet) , det to renracet AT'er.
Selv om Søren jeg synes det er fuldstandig uretfærdig at kalder Geya
en halvhest selv om hun er kun et føl :>)

-Lisa

Fra : liz

Dato : 07-09-07 19:44

"Lisa Engel" <lisa.belhage@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

OK - fik bare indtryk af at de var renracet. Må indrømme at jeg studerede
ikke nærmere.
Der står flere steder at AT'er har en flot metallisk lignede glans på
pelsen - det vil jeg gerne se. Gives det videre til partbred afkom? Hvor i
landet bor du?

Liz