SKAL kunden have udleveret bonnen?
Fra : Morten

Dato : 05-09-07 15:46

Hej

Jeg har et spørgsmål omkring butikssalg.

Hvis man har en alm. printer og selv printer forenklet fakturaer når man har
lavet et salg, så ville man jo normalt printe 2 stk. og give 1 til kunden.

Må man gerne spørgs kunden først, og så kun printe 1 stk. hvis kunden ikke
skal bruge sin, eller er det et krav at man udlevere den til kunden, selvom
denne alligevel bare smider den ud?

/Morten

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 05-09-07 21:52

Morten wrote:
> [...]
> ikke skal bruge sin, eller er det et krav at man udlevere den til
> kunden, selvom denne alligevel bare smider den ud?

Kunden skal have sin bon hvis bonen også gælder som garantibevis, hvilket er
gældende i masser af tilfælde.

Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-09-07 22:25

Karsten H. (7870) skrev:

> Kunden skal have sin bon hvis bonen også gælder som garantibevis,
> hvilket er gældende i masser af tilfælde.

Butikkerne bestemmer jo selv hvorledes der garantiregler skal eller ikke
skal være, ligesom formalia omkring dem. Så garanti kan vist ikke have
nogen indflydelse på stillede krav til udsteder/butik.

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-07 07:45

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Må man gerne spørgs kunden først, og så kun printe 1 stk. hvis kunden ikke
> skal bruge sin, eller er det et krav at man udlevere den til kunden,

Du skal udlevere enten en bon eller en faktura om kunden så vi have den er
hans egen sag.

Se http://www.skat.dk/display.aspx?oId=108094&vId=44489

--
mvh Karsten Madsen / Als IT
SummaSummarum 3 www.alsit.dk

Fra : Martin

Dato : 08-09-07 20:04

> Du skal udlevere enten en bon eller en faktura om kunden så vi have den er
> hans egen sag.

Men må man ikke spørge først ( om ikke andet for at spare papir og
forbrugsstoffer i printeren) og så blot lave 1 til eget regnskab hvis kunden
er ligeglad?

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-07 22:54

> Men må man ikke spørge først ( om ikke andet for at spare papir og
> forbrugsstoffer i printeren) og så blot lave 1 til eget regnskab hvis
> kunden
> er ligeglad?

Mjah, der er jeg dig svar skyldig. Det sker jo ofte - især til private
kunder.

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 10-09-07 10:31

"Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark> skrev i en meddelelse

> Mjah, der er jeg dig svar skyldig. Det sker jo ofte - især til private
> [...]

Det er for så vidt ligegyldigt om kunden beholder sin bon eller ej -
selvfølgelig med mindre den tjener som garantibevis. Forretningen er derimod
nødt til at "slå beløbet ind". Hvis ikke ender han med et varelager så
stort, at det kan ikke gøre rede for. Forretningen skal vel også betale sine
leverandører.

Fra : Leonard

Dato : 10-09-07 10:49

On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:

> [...]
> stort, at det kan ikke gøre rede for. Forretningen skal vel også betale sine

Her er der jo helelr ikke tale om at undlade at slå handlen ind, men at
spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i et
eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider den
anden kopi væk.
Jeg kan ikke se, at der er noget galt i det, og faktisk praktiserer jeg
dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der ikke har
ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive faktura i 2
eks. og så smide den ene væk.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-09-07 11:03

Leonard skrev:

> [...]
> dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der ikke har
> ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive faktura i 2

Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer kommer der
heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.
Jeg har ikke noget jura på det, men jeg vil gå ud fra den er helt efter
bogen.

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 10-09-07 12:09

Jonas Kofod wrote:

> Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer kommer
> der heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.

Joh, dog, hvor får du det ikke?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-09-07 19:34

Karsten H. (7870) skrev:

> Joh, dog, hvor får du det ikke?

"Alle steder". Både Shell og Statoil kører med deres kassesystem sat
sådan op.

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 10-09-07 21:21

Jonas Kofod wrote:

> "Alle steder". Både Shell og Statoil kører med deres kassesystem sat
> sådan op.

Mente det nok.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-09-07 21:47

Karsten H. (7870) skrev:

> Mente det nok.

Hvad mente du?
Jeg mente at stortset alle tankstationer er kassesystemet sat op til
ikke at printe en bon ud.

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 10-09-07 23:23

Jonas Kofod wrote:

> Hvad mente du?

Jeg forstod det bare sådan, at når som nævnt Shell og Statoil "Både Shell og
Statoil kører med deres kassesystem sat

> Jeg mente at stortset alle tankstationer er kassesystemet sat op til
> ikke at printe en bon ud.

Alle dem, jeg har visiteret, har alle trykt en bon ud til mig - uanset om
det er kontant, benzin- eller dankort - og pr. definition uden at jeg skulle
bede om det. Du skal jo også senere ved kreditkort under den ene eller anden
form kunne holde dem op mod den uundgåelige faktura sidst på måneden.

I gl. dage med fluesmækker havde du også automatisk et bilag.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-09-07 10:58

Karsten H. (7870) skrev:

> [...]
> skulle bede om det. Du skal jo også senere ved kreditkort under den ene
> eller anden form kunne holde dem op mod den uundgåelige faktura sidst på

Nå, men uagtet hvad du mener at have oplevet er kassesystemerne på de
benævnte tankkæder sat op til ikke at skrive en bon ud. Det er korrekt
at de er sat til at skrive en korttransaktionskvittering ud.
Hvad du mener der skal holdes op imod på en faktura på et kredit kort
har jeg svært ved at se hvorledes det kommer ovenstående faktum ved.
Alene det du påstår aldrig at have besøgt en tankstation uden at få en
bon uden at bede om den afslører at din udmelding nok skal tages som
sludder snarere end alvor.

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 11-09-07 12:17

Jonas Kofod wrote:

> [...]
> Alene det du påstår aldrig at have besøgt en tankstation uden at få en
> bon uden at bede om den afslører at din udmelding nok skal tages som

Tja, du har jo lov at have din mening.

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 10-09-07 12:08

Leonard wrote:
> [...]
> at spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i
> et eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider

Så sandt, så sandt.

> [...]
> ikke har ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive
> faktura i 2 eks. og så smide den ene væk.

Absolut ikke.

Fra : Jacob

Dato : 17-09-07 22:19

"Karsten H. (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Karsten H. (7870)
> Vil du med rette have ry som lærd,
> så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Hvorfor ikke indregne udgifterne til blæk/toner og papir i priserner på
varerne du sælger?

Fra : Jan

Dato : 17-09-07 22:23

"Jacob" <spam@lars-jacobsen.dk> wrote in message

> "Karsten H. (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke indregne udgifterne til blæk/toner og papir i priserner på
> varerne du sælger?

Kan du ikke sende kunden faktura i pdf format via email f.eks.
de fleste vil vel helst have en kopi hvis der bliver noget at klage over.

MVH Jan

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 17-09-07 23:38

Jacob wrote:
> "Karsten H. (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke indregne udgifterne til blæk/toner og papir i priserner
> på varerne du sælger?

Det gør du da vel helt automatisk, når du laver din kalkulation?