Bogføring af privat indskud
Fra : Karina

Dato : 05-09-07 11:48

Hej gruppe,

Jeg skal til at bogføre et privat indskud i firmaet. Hvordan gør jeg
dette helt rigtigt?

Jeg bruger Summa...

Jeg tænker umiddelbart, at jeg skal oprette en statuskonto (aktiver)
under "Tilgodehavender" (evt. i samme gruppe som Bank, Giro, Kasse osv).
Er det rigtigt at placere den her?

Når jeg så bogfører forestiller jeg mig, at jeg indsætter (krediterer)
pengene på "Bank" og trækker (debiterer) dem på den netop oprettede
konto. Vil det være en korrekt måde at gøre på?

Tak for hjælpen på forhånd!

Mvh
Karina

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-09-07 12:17

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> wrote in message

> Jeg skal til at bogføre et privat indskud i firmaet. Hvordan gør jeg dette
> helt rigtigt?

Kommer svaret ikke an på selskabsformen? (som du ikke har oplyst)

Fra : Karina

Dato : 05-09-07 12:42

> Kommer svaret ikke an på selskabsformen? (som du ikke har oplyst)

Det ved jeg ikke, om det gør, men det er I/S, hvis det har betydning...

Mvh
Karina

Fra : Morten

Dato : 05-09-07 15:55

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse

> Det ved jeg ikke, om det gør, men det er I/S, hvis det har betydning...

Jeg har bare lavet en konto under egenkapital, som hedder "60600 Personlige
indskud" og hvis jeg har sat f.eks. 10.000,- ind på firmakontoen, laver jeg
en linie i kassekladden som ser sådan ud:

Dato: 01-01-2000
Bilag: (intet)
Tekst: Personligt indskud
Kontonr.: 60600
Moms: (intet)
Debet: (intet)
Kredit: 10.000,00
Afstemningskonto: Bank

Og hvis jeg senere vil trække dem ud igen er det det samme, bare Debet, i
stedet for Kredit ...