Ny version af Asgård
Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 03-09-07 17:34

Hej,

Jeg har lagt en ny version af mit rollespil "Asgård" op på min
hjemmeside (http://www.diku.dk/~torbenm/Asgaard/).

Nye ting er:

- Jætter som spillerfigurer
- En ny magiprofession: Havmagi
- Mere om sejd
- Mere om møntsystemet
- Flere dyr
- Uddybninger af forskellige regler.

MVH,
Torben

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-10-07 03:05

Torben Ægidius Mogensen wrote:
> Hej,
>
> Jeg har lagt en ny version af mit rollespil "Asgård" op på min
> [...]

Kommentarer baseret på at jeg læste filen for vel en 5-6 uger siden:

Bortset fra at det generelt er alt for meget GM og alt for lidt spil,
hvilket selvfølgelig er et problem for mig, så savner jeg noget
"bagvendt henvisning". Eller hvad det nu hedder.

Under Jætter kan man f.eks. læse hvilke Advantages (eller Gifts, eller
hvad du nu kalder dem) jætter kan have. Men hvis man slår op under en
given Advantage, så kan man ikke se hvilke arter der kan have den. Det
ville være rart at have sådan noget - gennemført i hele systemet.

Hvis du gør det, så tror jeg også du vil opdage at en eller to af dine
Advantages er "forældreløse", altså at der slet ikke er nogen arter som
kan have dem. Det synes jeg i hvert fald jeg kan huske, at jeg hæftede
mig ved, da jeg læste PDFfen.

En tabeloversigt over alle arterne, med opsummering af hvad derse
fordele og ulemper hver især er, ville også være dejligt, idet det ville
give et godt overblik.

Under magiske genstande savner jeg lidt noget magi der kan gøre
afstandsvåben bedre. F.eks. magi der kan reducere det minus (malus) man
får med en pil eller en bue, når man skyder på meget lang afstand - og
hvor det naturligvis skal være lettere at fortrylle en pil sådan end en
bue (det samme gælder magisk skadebonus - du husker vel Bard Bueskyttes
sorte pil fra "Hobitten").

Generelt mangler der også noget rumlighed i kampsystemet. Det antages at
alting håndteres abstrakt af GM, hvilket dels fjerner en masse
differentieringsakser figurerne imellem, og desuden gør det til et rent
økonomisk valg hvorvidt man vil være iført den tungeste rustning der
findes i spillet (fordi ens taktiske mobilitet ikke nedsættes, i og med
at taktisk mobilitet ikke er en del af reglerne).

Jeg har også en klar fornemmelse af at manglen på taktisk bevægelse i
kamp (altså et bræt med hex-felter, eller til nød kvadratfelter) er en
barriere i forhold til aktiv deltagelse for nybegyndere udi
rollespilshobbyen. Hvis spilleren ved hvor hans figur står, og hvor
langt der er til forskellige potentielt interessante steder, så bliver
det hele meget mere levende, og meget mere virkeligt, og
deltagelsesgrade øges markant. Så hvis du er seriøs omkring at bruge
Asgård til folk der aldrig har spillet rollespil før, så drop ideen om
abstrakt positionering og bevægelse. Det virker modsat hensigten.

Køb en hexmåtte (Fantask kan bestille dem hjem, eller hvis de ikke
gider, så køb direkte hos Noble Knight. Jeg har købt rollespilsbøger der
af mange omgange, og også en meget stor Chessex-måtte, og Klaus bror
bestilte såvidt jeg husker også Buffy-rollespillet fra dem for et par år
siden) og nogle dertil egnede tusser, og så giv hver art en
basisbevægelsehastighed (måske 6 eller 8 hexfelter for mennesker), som
modiferes af rustning, skjold, Advantages og Disadvantages, og
selvfølgelig magi.

Hvis der må gå lidt kelticisme i det, så kan du også give nøgne krigere
(altså nul tøj, nul brynje) en +1 hx bonus til hastighed. Jeg bruger
selv noget lignende i begge mine nyere hjemmebryg.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 25-10-07 09:36

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Kommentarer baseret på at jeg læste filen for vel en 5-6 uger siden:
>
> Bortset fra at det generelt er alt for meget GM og alt for lidt spil,
> hvilket selvfølgelig er et problem for mig,

Ja, jeg regnede heller ikke med, at det ville være et spil for dig.

> [...]

> given Advantage, så kan man ikke se hvilke arter der kan have den. Det
> ville være rart at have sådan noget - gennemført i hele systemet.

God ide. Det vil jeg tilføje.

> [...]
> Advantages er "forældreløse", altså at der slet ikke er nogen arter
> som kan have dem. Det synes jeg i hvert fald jeg kan huske, at jeg

Hmm. Det kan tænkes, for jeg har skiftet nogle egenskaber ud i nogle
baggrunde, og det er ikke umuligt, at en er røget helt ud.

> En tabeloversigt over alle arterne, med opsummering af hvad derse
> fordele og ulemper hver især er, ville også være dejligt, idet det
> ville give et godt overblik.

Også en god ide.

> [...]
> - og hvor det naturligvis skal være lettere at fortrylle en pil sådan
> end en bue (det samme gælder magisk skadebonus - du husker vel Bard

Den generelle "Støtte" gav give en ternings gavn til våben, men det er
ikke specifikt for afstand eller andet. En begrænset støtte, der kun
virker i særlige tilfælde (men som er billigere) kunne være en ide.
Med hensyn til at gøre pile nemmere at fortrylle end buer, så tror jeg
det bliver lidt kompliceret at mindske sverhedsgraden, men da en pil
er hurtigere lavet end en bue, bliver en fortryllet pil også
tilsvarende hurtigere lavet.

> [...]
> der findes i spillet (fordi ens taktiske mobilitet ikke nedsættes, i
> og med at taktisk mobilitet ikke er en del af reglerne).

Rustninger i den virkelige verden (når man ser bort fra
turneringsrustninger) hæmmer faktisk ikke bevægelsen voldsomt (der er
bevægelige led, hvor det er nødvendigt), så det var faktisk primært et
økonomisk spørgsmål, hvilken rustning man havde.

> [...]
> Asgård til folk der aldrig har spillet rollespil før, så drop ideen om
> abstrakt positionering og bevægelse. Det virker modsat hensigten.

Jeg er ikke enig, men det kan vi sikkert bruge meget tid på at
diskutere uden at komme videre, så lad os bare blive ved med at være
uenige uden at blive uvenner over det.

> Hvis der må gå lidt kelticisme i det, så kan du også give nøgne
> krigere (altså nul tøj, nul brynje) en +1 hx bonus til hastighed. Jeg
> bruger selv noget lignende i begge mine nyere hjemmebryg.

Jeg bygger mere på nordisk end keltisk tradition, så den malede nøgne
kriger passer ikke helt ind. Jeg tror såmænd heller ikke, at der er
nogen speciel hastighedsgavn -- det nøgne look var (ligesom
bemalingen, æggehviderne i håret og kampråbene) mest for at vise, hvor
sej man er, og for at skræmme fjenden.

Torben

Fra : "Klaus Æ. Mogensen"

Dato : 25-10-07 20:27

Torben Ægidius Mogensen skrev:

> [...]
> bevægelige led, hvor det er nødvendigt), så det var faktisk primært et
> økonomisk spørgsmål, hvilken rustning man havde.

Nu baserer du jo dit spil på noget oldnordisk, og der passer senere
tiders ridderrustninger ikke ind. Ringbrynjer er tunge at gå med, fordi
det meste af vægten ligger på skuldrene. Det udmatter, og det begrænser
nok også mere atletiske manøvrer såsom at sprinte, svinge sig i
reb/lysekroner eller springe fra skib til skib. Man svømmer heller ikke
særligt godt i rustning!

- Klaus

Fra : Peter Knutsen

Dato : 25-10-07 20:44

Klaus Æ. Mogensen wrote:

> Nu baserer du jo dit spil på noget oldnordisk, og der passer senere
> tiders ridderrustninger ikke ind. Ringbrynjer er tunge at gå med, fordi

Jeg tænkte også mest på at rusting burde nedsætte bevægelseshastigheden,
f.eks. med 1 hex for ringbrynje.

> det meste af vægten ligger på skuldrene. Det udmatter, og det begrænser
> nok også mere atletiske manøvrer såsom at sprinte, svinge sig i

Forskellige måder at slås på hæmmes i forskellig grad af en tung
rustning. Mit indtryk er at vikingernes måde at slås på - altså i
velordnede formationer (skjoldmure, svinefylkning, osv.) - ikke blev
voldsomt generet af brynjer og lignende.

Et generelt problem i mange rollespil er også at en figur med
tilstrækkelig høj Strength kan reducere den encumbrance penalty han får,
for f.eks. tung rustning, til ingenting, sådan at han reelt slet ikke
vinder noget som helst, på nogen front, ved at vælge ikke at gå i rustning.

> reb/lysekroner eller springe fra skib til skib. Man svømmer heller ikke
> særligt godt i rustning!

Netop.

AD&Ds manglende skelnen mellem Dexterity og Agility har sat en meget
uheldig præcedens.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-11-07 04:34

Peter Knutsen wrote:
> Torben Ægidius Mogensen wrote:
[...]
[...]
> Kommentarer baseret på at jeg læste filen for vel en 5-6 uger siden:
[...]

En helt anden ting er så, at hvis en hvilken som helt anden person end
Torben havde stået bag Asgårds rullemekanisme, så var jeg løbet
skrigende væk. Sandsynlighederne er fuldstændig uigennemskuelige, så det
er nødvendigt at have 100% tillid til designerens evner.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 01-11-07 11:23

> [...]

> skrigende væk. Sandsynlighederne er fuldstændig uigennemskuelige, så
> det er nødvendigt at have 100% tillid til designerens evner.

Det er derfor, at jeg har vedlagt en tabel over sandsynligheder.

Det er iøvrigt en service, som mange andre rollespil kunne have gavn
af at give spillerne. Hvad er f.eks. chancen for, at et attributslag
i d20 (summen af de tre største ud af fire d6'ere) giver mindst 15?
Hvad er chancen for at få mindst to successer i det nye World of
Darkness, hvis man ruller fem terninger?

Det er ikke altid lige nemt at finde ud af, specielt ikke, hvis man
ikke er matematisk anlagt.

Svarene er iøvrigt hhv. 23.15% og 50.78%.

   Torben