Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Afrikaner fusk :)
Fra : Brian

Dato : 02-09-07 13:15

Hejsa,

Jeg har sat en bærbar til salg på dba.dk og er nu blevet kontaktet af en
engelsk-skrivende herre. Vedkommende vil købem min bærbar til sin chef der
netop er rejste på uddannelsesrejse til Vestafrika. Han vil overføre et
beløb svarende til prisen plus ca kr.800,- ti porto. Han overfører i US
Dollars.
Hvad er det så der sker? Jeg mener at det er ca således:

6/9-07 går der 1800$ ind på min konto
7/9-07 sender jeg bærbaren
27/9-07 trækker banken pengene ud af min konto pga. et-eller-andet...

Hvordan/hvorfor er at de kan tilbageføre pengene? Jeg kan jo ikke bare lige
få tilbageført pengene, hvis jeg har lavet en bankoverførsel til en anden
konto DK (tænker på alle dem der er blevet snydt af en sælger som har solgt
samme vare fx 10gange)
Findes der ingen banker hvor "bordet fanger" således at når svindleren har
overført pengene så kan jeg skide ham et stykke? Så er jeg selvfølgelig ikke
et hak bedre end ham :)

Fra : Kim

Dato : 02-09-07 15:27

On Sun, 2 Sep 2007 14:14:47 +0200, "Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote:

>6/9-07 går der 1800$ ind på min konto
>7/9-07 sender jeg bærbaren
>27/9-07 trækker banken pengene ud af min konto pga. et-eller-andet...

>Hvordan/hvorfor er at de kan tilbageføre pengene?

Hvorfor ikke spørge banken, hvad et-eller-andet... er ?

--
Kim

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-09-07 19:16

> Hvad er det så der sker? Jeg mener at det er ca således:
>
> 6/9-07 går der 1800$ ind på min konto
> 7/9-07 sender jeg bærbaren
> 27/9-07 trækker banken pengene ud af min konto pga. et-eller-andet...

Du modtager en check på 18.000 dollars (eller et andet for højt beløb). Du
sætter pengene i banken, køber skriver for at få det meget indbetalte retur,
du sender pengene (naturligvis, det er jo hans penge). Efter 3 uger viser
checken sig at være dækningsløs - du mister penge og den bærbare.

Mvh Maria

Fra : Brian

Dato : 02-09-07 20:16

> [...]
> viser checken sig at være dækningsløs - du mister penge og den bærbare.

Nej.
Han skriver: "i will be making the Payment through BANK TO BANK TRANSFER"

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-09-07 22:43

>>> 7/9-07 sender jeg bærbaren

> Nej.
> Han skriver: "i will be making the Payment through BANK TO BANK TRANSFER"

Princippet er det samme.

Mvh Maria

Fra : Ole C

Dato : 03-09-07 13:46

Brian skrev blandt andet:

> Han skriver: "i will be making the Payment through BANK TO BANK
> TRANSFER"

Så har han ikke umiddelbart nogen fortrydelsesret - og du sidder på flæsket,
hvis du venter med at sende computeren til pengene er gået ind på din konto.
Men spørg dog din bank, hvis du er så usikker.

--
vh
Ole C.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-09-07 20:34

> Så har han ikke umiddelbart nogen fortrydelsesret

Nej, det ville han ikke have i Danmark - formentlig ikke noget sted i
europa. Men han er lige som ikke i Europa.

Mvh Maria

Fra : Ole C

Dato : 03-09-07 21:14

Maria Frederiksen skrev blandt andet:

> Nej, det ville han ikke have i Danmark - formentlig ikke noget sted i
> europa. Men han er lige som ikke i Europa.

Når pengene er blevet overført og står på Brians konto, så mener du altså at
de uden videre kan trækkes tilbage, fordi de er blevet overført fra et sted
uden for Europa?

--
vh
Ole C.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-09-07 21:37

> Når pengene er blevet overført og står på Brians konto, så mener du altså
> at de uden videre kan trækkes tilbage, fordi de er blevet overført fra et
> sted uden for Europa?

Ja - fordi der ikke er dækning eller hvad der ellers kan dukke op. Det kan
man faktisk også i en dansk bank under visse omstændigheder. F.eks. hvis du
sender en regning til betaling via betalingsservice. Så kan du trække den
tilbage flere dage efter, og der er den faktisk på en anden mands konto.

Mvh Maria

Fra : Brian

Dato : 03-09-07 21:59

> [...]
> du sender en regning til betaling via betalingsservice. Så kan du trække
> den tilbage flere dage efter, og der er den faktisk på en anden mands

Okay, men jeg risikerer ikke det store ved at give ham mine konto
oplysninger alligevel. Hvor lang tid efter føres pengene normalt tilbage?
Jeg synes at jeg har hørt ca. 3uger i lignende svindelsager...

Fra : Ole C

Dato : 03-09-07 23:48

Maria Frederiksen skrev blandt andet:

> F.eks. hvis du sender en regning til betaling via betalingsservice.
> Så kan du trække den tilbage flere dage efter, og der er den faktisk
> på en anden mands konto.

Der er særlige regler for Betalingsservice.
Og hvis det var så nemt at trække penge hjem igen efter en bankoverførsel,
så hørte vi jo nok ikke så ofte om den omvendte situation, nemlig om dem der
kommer i klemme, fordi de under en privat handel naivt har overført penge
til en anden person - aldrig modtager varen - og så må se i øjnene af
pengene er tabt, medmindre de er parat til at sætte en retssag i værk.
Men igen, igen - mon dog ikke Brian kan få et helt kvalificeret svar af sin
bank?

--
vh
Ole C.

Fra : H

Dato : 04-09-07 19:51

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af pengene er tabt, medmindre de er parat til at sætte en retssag i værk.
> Men igen, igen - mon dog ikke Brian kan få et helt kvalificeret svar af

Maria har desværre ganske ret. Gælder ikke med alm. bankoverførsler og
EU-overførsler, men udenlandske overførsler kan og bliver ofte tilbagekaldt,
da der ikke er dækning eller man har opdaget svindel.

Metoden der er beskrevet i tråden er ganske kendt, især under betegnelsen
Nigeria-breve. Prøv evt. at google lidt på det - der er MANGE eksempler.

Forløbet er altid 1) du bliver kontaktet med tilbud om en overraskende god
pris 2) du får for mange penge overført 3) du sender varen og beløbet som er
i overskud 4) efter nogle dage/uger bliver beløbet tilbageført pga.
manglende dækning/svindel = man er blevet snydt for både varer og penge...

Mvh.

Henrik

Fra : Ole C

Dato : 04-09-07 21:11

H skrev blandt andet:

> [...]
> varen og beløbet som er i overskud 4) efter nogle dage/uger bliver
> beløbet tilbageført pga. manglende dækning/svindel = man er blevet

Jeg har læst en ganske god del om Nigeria-breve - og det er nu min
opfattelse at svindelnummeret plejer at være en del mere kompliceret end
sådan som du fremstiller den.
Men lad det nu ligge.
Mon dog ikke Brian efterhånden har fået taget sig sammen til at rådføre sig
med sin bank, i stedet for en flok (velmenene) mennesker her i gruppen? Jeg
håber det.

--
vh
Ole C.

Fra : Johannes

Dato : 07-09-07 14:23

Hej,

Hvis man *får* en betaling for en vare fra PayPal(VISA), kan de ihverfald
trække pengende tilbage,
som de lyster..

Har selv ca 8000,00 DKK i klemme pga det!

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Fra : Ole C

Dato : 07-09-07 16:33

Johannes skrev blandt andet:

> Hvis man *får* en betaling for en vare fra PayPal(VISA), kan de
> ihverfald trække pengende tilbage,
> som de lyster..

> Har selv ca 8000,00 DKK i klemme pga det!

Kender ikke meget til PayPal, men hvis der er betalt med kreditkort, er der
helt andre regler end ved en bank-overførsel.
--
vh
Ole C.