/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Medarbejderkøb på firmaets momsnr. udlande~
Fra : urlex


Dato : 03-09-07 22:12

En medarbejder vil købe i EU-land og få varen sendt til
arbejdspladsen, firmaet i udlandet gjorde opmærksom på at
medarbejderen kunne spare momsen, hvis han opgav firmaets CVR nr. Mit
spørgsmål må han opgive firmaets CVR for at spare momsen ?
Betalingen skulle ske ved at opgive medarbejderens VISA-kort.
vh urlex


 
 
Holst (03-09-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 03-09-07 22:19


urlex wrote:

> En medarbejder vil købe i EU-land og få varen sendt til
> arbejdspladsen, firmaet i udlandet gjorde opmærksom på at
> medarbejderen kunne spare momsen, hvis han opgav firmaets CVR nr. Mit
> spørgsmål må han opgive firmaets CVR for at spare momsen ?

Man synes næsten, at det her er en af den slags spørgsmål, hvor svaret
er åbenlyst.

Men det er det åbenbart ikke, siden du spørger.

RIP (03-09-2007)
Kommentar
Fra : RIP


Dato : 03-09-07 22:30

Hvis du ønsker at få problemer med Skat, så er dette en glimrende
fremgangsmåde !

Den momsfrie samhandel indenfor EU gælder KUN for virksomheder, dvs en
virksomhed som handler med en virksomhed.


"urlex" <rolex6996@kokage.dk> skrev i en meddelelse
news:1188853902.657984.10410@d55g2000hsg.googlegroups.com...
En medarbejder vil købe i EU-land og få varen sendt til
arbejdspladsen, firmaet i udlandet gjorde opmærksom på at
medarbejderen kunne spare momsen, hvis han opgav firmaets CVR nr. Mit
spørgsmål må han opgive firmaets CVR for at spare momsen ?
Betalingen skulle ske ved at opgive medarbejderens VISA-kort.
vh urlex



urlex (04-09-2007)
Kommentar
Fra : urlex


Dato : 04-09-07 07:45

On 4 Sep., 00:29, "RIP" <peter...@fitness.dk> wrote:
> Hvis du ønsker at få problemer med Skat, så er dette en glimrende
> fremgangsmåde !
>
> Den momsfrie samhandel indenfor EU gælder KUN for virksomheder, dvs en
> virksomhed som handler med en virksomhed.
>

Det er det udlandske firma der begår noget ulovligt, ved at bede
medarbejderen om at oplyse hans firma's CVR. nr. !
vh urlex


Jonas Kofod (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 04-09-07 07:57

urlex skrev:
> On 4 Sep., 00:29, "RIP" <peter...@fitness.dk> wrote:
>> Hvis du ønsker at få problemer med Skat, så er dette en glimrende
>> fremgangsmåde !
>>
>> Den momsfrie samhandel indenfor EU gælder KUN for virksomheder, dvs en
>> virksomhed som handler med en virksomhed.
>>
>
> Det er det udlandske firma der begår noget ulovligt, ved at bede
> medarbejderen om at oplyse hans firma's CVR. nr. !

Det havde det udlandske firma jo aldrig bedt om hvis ikke han på en
eller anden måde havde givet dem indtrykket at indkøbet skete i
virksomhedsregi.

PS. Håber alle med halvårlig moms fik angivet til tiden i går.

Holst (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 04-09-07 08:03


urlex wrote:

> Det er det udlandske firma der begår noget ulovligt, ved at bede
> medarbejderen om at oplyse hans firma's CVR. nr. !

Selve de opfordrer det noget ulovligt, bliver det jo ikke lovligt for
dig at gøre det.

Uffe Kousgaard (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 04-09-07 07:59

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> wrote in message
news:1188853902.657984.10410@d55g2000hsg.googlegroups.com...
> En medarbejder vil købe i EU-land og få varen sendt til
> arbejdspladsen, firmaet i udlandet gjorde opmærksom på at
> medarbejderen kunne spare momsen, hvis han opgav firmaets CVR nr. Mit
> spørgsmål må han opgive firmaets CVR for at spare momsen ?

Ikke hvis det er et privatkøb.



Jeroen (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Jeroen


Dato : 04-09-07 08:10

Firmaet kan købe varerne og sparer på prisen da det ikke skal betale moms.
Firmaet kan så sælge varerne til medarbejderen uden at tjene på det. På
denne måde kan det være lidt eller meget billigere, afhængig af margen, for
medarbejderen at handle gennem firmaet.

Dette sker tit nok, ikke? At medarbejderen kan købe varerne fra firmaet mod
indkøbsprisen.

Jeroen

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> wrote in message
news:1188853902.657984.10410@d55g2000hsg.googlegroups.com...
En medarbejder vil købe i EU-land og få varen sendt til
arbejdspladsen, firmaet i udlandet gjorde opmærksom på at
medarbejderen kunne spare momsen, hvis han opgav firmaets CVR nr. Mit
spørgsmål må han opgive firmaets CVR for at spare momsen ?
Betalingen skulle ske ved at opgive medarbejderens VISA-kort.
vh urlex



Uffe Kousgaard (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 04-09-07 08:14

"Jeroen" <THXcontactme@jeroen.dk(remove THX)> wrote in message
news:46dd04b4$0$5739$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Firmaet kan købe varerne og sparer på prisen da det ikke skal betale moms.
> Firmaet kan så sælge varerne til medarbejderen uden at tjene på det.

Men skal huske at lægge dansk moms på 25% på. Typisk mere end der er sparet
i udenlandsk moms.

Hvis medarbejderen gør det uden arbejdspladsens vidende og der efterfølgende
kommer en krydsrevision (check af den udenlandske virksomheds momsfrie
salg), så kan medarbejderen vist godt vinke farvel til jobbet.



Holst (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 04-09-07 08:29


Jeroen wrote:

> Firmaet kan købe varerne og sparer på prisen da det ikke skal betale moms.
> Firmaet kan så sælge varerne til medarbejderen uden at tjene på det. På
> denne måde kan det være lidt eller meget billigere, afhængig af margen, for
> medarbejderen at handle gennem firmaet.

Så skal firmaet jo huske at lægge dansk moms til, inden de sælger varen
til medarbejdere.

> Dette sker tit nok, ikke? At medarbejderen kan købe varerne fra firmaet mod
> indkøbsprisen.

Ja, men der er stadig dansk moms inkluderet i prisen.

Når varen er købt i udlandet uden moms, så kan firmaet som sådan ikke
bare sælge den til den udenlandske pris uden moms til medarbejderen uden
at tabe penge derved. De vil være nødt til at lægge 25 % dansk moms til
prisen.

Og så kan det næppe betale sig for medarbejderen længere, medmindre
firmaet altså kommer 1000 enheder og opnår en god mængderabat.


Jeroen (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Jeroen


Dato : 04-09-07 08:51

Ja, det ved jeg godt, at der stadig skal tillægges moms. Derfor skriver jeg
også at det er afhængig af margen på varerne hvor meget det er at
medarbejderen kan spare ved det. Om det nu er meget eller lidt, det er jeg
ligeglad med i mit svar til Urlex, bare at han forstår den lovlige
konstruktion, og at det han skrev ikke er lovligt.

Nu ved vi jo ikke hvad for nogen varer det handler om ;) Desværre.

Jeroen

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message
news:46dd092a$0$47434$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Jeroen wrote:
>
>> Firmaet kan købe varerne og sparer på prisen da det ikke skal betale
>> moms. Firmaet kan så sælge varerne til medarbejderen uden at tjene på
>> det. På denne måde kan det være lidt eller meget billigere, afhængig af
>> margen, for medarbejderen at handle gennem firmaet.
>
> Så skal firmaet jo huske at lægge dansk moms til, inden de sælger varen
> til medarbejdere.
>
>> Dette sker tit nok, ikke? At medarbejderen kan købe varerne fra firmaet
>> mod indkøbsprisen.
>
> Ja, men der er stadig dansk moms inkluderet i prisen.
>
> Når varen er købt i udlandet uden moms, så kan firmaet som sådan ikke bare
> sælge den til den udenlandske pris uden moms til medarbejderen uden at
> tabe penge derved. De vil være nødt til at lægge 25 % dansk moms til
> prisen.
>
> Og så kan det næppe betale sig for medarbejderen længere, medmindre
> firmaet altså kommer 1000 enheder og opnår en god mængderabat.
>



Jonas Kofod (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 04-09-07 20:50

Jeroen skrev:
> Ja, det ved jeg godt, at der stadig skal tillægges moms. Derfor skriver jeg
> også at det er afhængig af margen på varerne hvor meget det er at
> medarbejderen kan spare ved det. Om det nu er meget eller lidt, det er jeg
> ligeglad med i mit svar til Urlex, bare at han forstår den lovlige
> konstruktion, og at det han skrev ikke er lovligt.
>
> Nu ved vi jo ikke hvad for nogen varer det handler om ;) Desværre.

Er margen et sjovt ord for momssats jeg ikke kender eller?

Jeroen (04-09-2007)
Kommentar
Fra : Jeroen


Dato : 04-09-07 21:10

Undskyld, kender ikke det rigtige ord på dansk. Jeg mener den del af priser
som et firma tjener på ved videresalg af varerne.

Jeroen

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> wrote in message
news:46ddb6c3$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeroen skrev:
>> Ja, det ved jeg godt, at der stadig skal tillægges moms. Derfor skriver
>> jeg også at det er afhængig af margen på varerne hvor meget det er at
>> medarbejderen kan spare ved det. Om det nu er meget eller lidt, det er
>> jeg ligeglad med i mit svar til Urlex, bare at han forstår den lovlige
>> konstruktion, og at det han skrev ikke er lovligt.
>>
>> Nu ved vi jo ikke hvad for nogen varer det handler om ;) Desværre.
>
> Er margen et sjovt ord for momssats jeg ikke kender eller?



Jonas Kofod (05-09-2007)
Kommentar
Fra : Jonas Kofod


Dato : 05-09-07 07:58

Jeroen skrev:
> Undskyld, kender ikke det rigtige ord på dansk. Jeg mener den del af priser
> som et firma tjener på ved videresalg af varerne.

Hvilken betydning mener du dækningsbidraget hos den udlandske virksomhed
har for om hvorvidt der kan spares ved muligheden for at trække den
udenlandske moms fra og lægge den danske til?
Dækningsbidraget, margen, bliver hverken større eller mindre af at
momsen lægges til og trækkes fra nok så mange gange.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177429
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407947
Brugere : 218878

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste