Er pædagogikken på læreruddannelserne
Fra : Per Rønne

Dato : 30-08-07 06:45

I dagens JP bringes på:

en kronik om pædagogik, der kan have interesse bredt i
uddannelsessystemet, fra folkeskolen til universitetet. Jeg citerer fra
kronikken:

> [...]
> undervisning? Osv.
>
> Der er imidlertid også et andet problem, der kræver grundig overvejelse.
> Hvad er målet for de enkelte uddannelser? Fra folkeskolen er det velkendt,
> at det ikke er et trivielt spørgsmål, hvad der er vigtigst. At blive "et
> helt menneske" eller at have kontante færdigheder i læsning, regning osv?
> På de videregående uddannelser er de fleste undervisere ikke enige med
> politikernes opfattelse af, at en kort uddannelsestid er vigtigere end en
> faglig fordybelse. Et konkret eksempel illustrerer hvorfor.
[Eksemplet må læses på JPs hjemmeside]

Ja, påstanden fra professoren og folkeskolelæreren [åbenbart mand og
kone] er altså at det pædagogiske indhold i læreruddannelserne er for
luftigt, for abstrakt, for teoretisk, og at det der er brug for er noget
mere konkret ... kan det genkendes ?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 30-08-07 06:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> I dagens JP bringes på:
>

> en kronik om pædagogik, der kan have interesse bredt i
> uddannelsessystemet, fra folkeskolen til universitetet. Jeg citerer fra
> kronikken:

Linket glemt:

<http://jp.dk/meninger/kronik/article1065008.ece>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Wilstrup

Dato : 30-08-07 13:10

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> kone] er altså at det pædagogiske indhold i
> læreruddannelserne er for
> luftigt, for abstrakt, for teoretisk, og at det der er brug

Eftersom man har skåret gevaldigt ned på pædagogikken på
seminarierne, kan det naturligvis genkendes, men det er vås at
der mangler praktikere i det felt. Man skaber her en kunstig
skillelinje mellem "teori og praksis" - i virkeligheden er de
to sider af samme sag. Men man kan godt kritisere seminarierne
for at være for "boglige" - hvilket ikke er det samme som for
teoretiske.

Med andre ord: kronikken virker rimelig fornuftig ved første
gennemlæsning, men tenderer mod en form for prakticisme
fremfor det man kunne kalde "gold" teori.

Nogle ting er altså genkendelige - andre ting holder ikke for
en nærmere prøvelse.

Når universiteterne optager unge, der hævdes at være
ukvalificerede, skyldes det at man lægger for meget vægt på
karakterer fremfor modenhed og studieparathed. Og det med at
man lader flere folk komme igennem af hensyn til pengene, er
vel ikke værre end det, universiteterne gør. De er jo også
studerende-afhængig i forhold til midlerne - med andre ord:
væk med adgangsbegrænsning og pengerelationer og lad eksaminer
og punkttests afgøre hvordan den studerende klarer sig -det
vil give en større uafhængighed for universiteterne, fremfor
at bevillingerne skal følge antallet af beståede studerende.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-08-07 22:33

On 2007-08-30, Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> [...]
> kone] er altså at det pædagogiske indhold i læreruddannelserne er for
> luftigt, for abstrakt, for teoretisk, og at det der er brug for er noget

Ikke blandt mange lærerstuderende tror jeg, men jeg er helt enig. Jeg har
lige afsluttet pædagogik (bl.a.) på lærerseminariet, men kan ikke bruge det
til en pind. Hverken Rousseau, Dewey, Klafki, Freinet eller nogen af de
utallige andre støvede personligheder vi er blevet undervist i, kan hjælpe
mig med de opgaver jeg mødes med i folkeskolen.

Jo, vi har da inddraget vores logbog fra praktikken en enkelt gang eller
to, men det tog et par lektioner og så var det slut. Så vidt jeg husker
(det drukner i pædagogiske teorier) handlede det vist blot om at adskille
observation, analyse og fortolkning fra hinanden. Noget i den stil.

Nu er vi begyndt på faget Almen didaktik, hvor jeg forstår vi kommer til
at bruge meget tid på at lave undervisningsplaner. Fedt! ...men der er jo
ufatteligt mange andre læreropgaver end lige dén.

Jeg har gennem et år haft en del timer som tilkaldevikar og ikke bare én
gang har jeg trukket linjer til noget jeg har lært på seminariet. Måske
en smule fra praktikken. Dén vender jeg tilbage til.

Så hvis du spørger mig rammer kronikken plet. Det der er brug for er mere
praktisk undervisning i alle de pædagogiske fag. Ellers er de ingen nytte
til. Hvorfor der heller ikke er mere praktik har været mig et mysterium fra
starten. Den eneste måde at lære hvad lærerjobbet handler om er ved at
udføre det. De problemer man under praktikken støder på, burde være centrum
for undervisningen i de pædagogiske fag. Drop de pædagogiske tænkere og
deres virkelighedsfjerne teorier.

Hvorfor jeg, som jeg skrev i starten, tilsyneladende er en af de få i
erhvervet der er kritisk overfor den pædagogiske undervisning, kan jeg
simpelthen ikke begribe. Spørger jeg rundt omkring hvad den skal bruges til
får jeg i bedste fald et... ja... luftigt svar.

Jeg tror der i miljøet er for stor enighed om at Bertel Haarder er en
idiot og at pædagogik er et centralt fag (som det er). Punktum.

Fra : Wilstrup

Dato : 31-08-07 00:10

"Lars Stokholm" <lars.stokholm@gmail.com> skrev i meddelelsen

Du og andre lærestuderende, og såmænd også mig selv da jeg gik
på seminariet - efterlyser mere praktik i uddannelsen.

Det er imidlertid en stor misforståelse at man tror at man kan
drage generelle teser ud af praksis. De pædagogiske fag er
ikke en facitliste, hvorfra man kan hente hjælp til den
praktiske pædagogik - fagene skal virke som en epistemologisk
rettesnor til at forstå hvorfor man handler som man gør -både
børn og voksne.

Jeg forstår godt ønsket om at pædagogikken skal være mere
praksisorienteret, men det er faktisk ikke noget der gavner
væsentligt- man kan nemlig komme ud på en skole, hvor ens
praktiske erfaring ikke er nogen nytte til, men hvor en
teoretisk viden om, hvordan og hvorfor er guld værd.

Det er ikke mere prakticisme vi skal have i folkeskolen blandt
lærerne, men et større teoretisk beredskab, så man ved hvad
man gør, når man gør det - hvilke tanker der ligger bag i de
ting man gør.
Ellers risikerer du jo at tro at eleverne blot er "tomme kar",
der skal fyldes op -akkurat som en tidligere pædagogik i
praksis gik ud på.

Du kan og skal drage dine egne erfaringer i praksis, men du
skal have teorierne i baghovedet, således at du også er i
stand til at forklare hvorfor du gør som du gør - især nyttigt
over for forældrene.

Fra : Zeki

Dato : 31-08-07 16:06

Problemet - som jeg ser det - er ikke at pædagogikken er for teoretisk ift
det praktiske, men at det seminarierne kan tilbyde er for virkelighedsfjernt
fra den daglige dag på en folkeskole, hvor det forventes at man er IT
superbruger, kan håndtere konflikter, være psykolog og alskens ting som ikke
læres på seminariet.