Køb af varer i udland i Summa Summarum
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-08-07 12:28

Er der nogen der kan skære ud i pap hvordan jeg oprettet konti til varekøb i
og udenfor EU? Her tænker jeg specielt på håndteringen af moms. Det er
enterprise version 3.0.8. Det er et eksisternede regnskab, og nu er der
behov for at bogføre varekøb fra udlandet.

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-08-07 12:51

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalidk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan skære ud i pap hvordan jeg oprettet konti til varekøb
> i og udenfor EU? Her tænker jeg specielt på håndteringen af moms.

Du opretter bare en konto som du plejer, og undlader at angive en moms-kode
(vælg den "blanke" i rullegardinet "Moms").

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-08-07 13:28

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> ".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalidk> skrev i en meddelelse
>
> Du opretter bare en konto som du plejer, og undlader at angive en
> moms-kode (vælg den "blanke" i rullegardinet "Moms").

Så langt så godt - men der skal vel angives noget på momsindberetningen? Jeg
troede at Summa automatisk kunne beregne den slags

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-08-07 14:52

> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Så langt så godt - men der skal vel angives noget på momsindberetningen?

Du skal blot angive hvor meget du har slogt til ikke EU-lande i
moms-angivelsens rybrik C

> Jeg troede at Summa automatisk kunne beregne den slags

Nej. Summarum kan kun håndtere listeangivelse mv. ved EU-leverancer.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-08-07 15:05

> Du skal blot angive hvor meget du har slogt til ikke EU-lande i
> moms-angivelsens rybrik C

Er det kun ved salg? Jeg sælger ikke ud af landet - køber bare ind i
udlandet. Skal jeg så ikke angive noget?

> Nej. Summarum kan kun håndtere listeangivelse mv. ved EU-leverancer.

Øv ...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-08-07 15:26

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Er det kun ved salg? Jeg sælger ikke ud af landet - køber bare ind i
> udlandet. Skal jeg så ikke angive noget?

Jo. Se mit svar i tråden "moms på Google Adwords" - du skal angive købet
på samme måde.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-08-07 16:14

> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Er det kun ved salg? Jeg sælger ikke ud af landet - køber bare ind i
> udlandet. Skal jeg så ikke angive noget?

Ups, der sov jeg i timen. Du skriver jo tydeligt "køb".
Så skal du bruge moms-koden U25 for køb i andre EU-lande og "blank" for køb
i ikke EU-lande.

> Øv ...

Når du bruger moms-koden U25 beregner Summaum beregner selv "Moms af
varerkøb i mv. i udlandet", som skal angives i moms-angivelsens "Moms af
EU-varekøb".
Desuden skal du udfylde Rubrik A "Værdien uden moms af varekøb i andre
EU-lande (EU-erhvervelser)", som Summarum ikke beregner for dig.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-08-07 16:46

> Når du bruger moms-koden U25 beregner Summaum beregner selv "Moms af
> varerkøb i mv. i udlandet", som skal angives i moms-angivelsens "Moms af
> EU-varekøb".

Hvordan kan Summa se at det er moms af varekøb i udlandet? U25 går vel bare
på udgående moms - men på debetsiden.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-08-07 19:54

> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i meddelelsen
>
> Hvordan kan Summa se at det er moms af varekøb i udlandet? U25 går vel
> bare på udgående moms - men på debetsiden.

Fordi koden er U25
U25 er EU købs-moms og K25 "almindelig" dansk købs-moms.

Man skal også beregne moms af dine EU-køb, men trækker den samtidig fra på
moms-angivelsen, så resultatet bliver 0. Det er det Summarum gør når du
udskriver rapporten "Moms-angivelse".

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 30-08-07 20:13

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Fordi koden er U25
> U25 er EU købs-moms og K25 "almindelig" dansk købs-moms.

DOH! Jeg mente U25 var salgsmoms, men det er jo S25 der er det. Jeg har dog
ikke en U25 momskode som jeg kan vælge - hvordan opretter jeg sådan en, og
hvilken konto skal den refere til i kontoplanen (den skal nok også
oprettes):

> Man skal også beregne moms af dine EU-køb, men trækker den samtidig fra på
> moms-angivelsen, så resultatet bliver 0. Det er det Summarum gør når du
> udskriver rapporten "Moms-angivelse".

Takker.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-08-07 21:25

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> dog ikke en U25 momskode som jeg kan vælge - hvordan opretter jeg sådan
> en, og hvilken konto skal den refere til i kontoplanen (den skal nok også

Så må du have slettet den, for dn er default oprettet i Summarum.
Du kan tilføje den under her:

Under "Filer" => "Egenskaber for regnskab" => "Moms"

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 31-08-07 15:53

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Så må du have slettet den, for dn er default oprettet i Summarum.
> Du kan tilføje den under her:
> Under "Filer" => "Egenskaber for regnskab" => "Moms"

Takker

Fra : Jim E

Dato : 02-09-07 04:54

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> moms-angivelsen, så resultatet bliver 0. Det er det Summarum gør når du

Gibberish deleted.

Jim E