Moms til Frankrig, hvordan ?
Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 29-08-07 09:49

Et fransk firma køber en annonce i mit musikfestivalprogram i Danmark. Altså
reklamerer for deres franske produkter i program-materiale til min
musikfestival.

Hvordan udsteder jeg fakturaen ?
Hvilken momssats skriver jeg på fakturaen ?

Er der andet jeg skal tænke på ?
(F.eks.: Hvordan indberetter jeg senere til skat ?)

Mh.

Moms-Begynderen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-08-07 12:02

En Hr. Hvemsomhelst skrev:

> [...]
> musikfestival.
>
> Hvordan udsteder jeg fakturaen ?
> Hvilken momssats skriver jeg på fakturaen ?

Du fakturerer uden moms, men skriver "reverse charge" på fakturaen.

> Er der andet jeg skal tænke på ?
> (F.eks.: Hvordan indberetter jeg senere til skat ?)

Du skal anføre beløbet i det, der hedder rubrik C på momsangivelsen.

Se i øvrigt http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=155933&vID=200877&i=24#i155933

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 29-08-07 13:34

> [...]
> Hvilken momssats skriver jeg på fakturaen ?
> Er der andet jeg skal tænke på ?
> (F.eks.: Hvordan indberetter jeg senere til skat ?)

Du beder om deres cvr/se nr. Skriver det på fakturaen og sælger varen uden
at indeholde dansk moms.

Længere er den ikke

/karsten

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-08-07 14:36

"Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark> wrote in message

> Du beder om deres cvr/se nr. Skriver det på fakturaen og sælger varen uden
> at indeholde dansk moms.

Det kræver normalt at "varen" sendes ud af landet, hvilket ikke er tilfældet
her. Måske reklamer er undtaget jvfr. Jonathans link, som jeg ikke forstår -
jeg kan ikke umiddelbart genfinde OP's situation.

Når jeg køber plads på en udstilling i Tyskland (også en slags reklame) kan
jeg ikke slippe for tysk moms, men skal gennem hele møllen med at bede om at
få pengene tilbage senere. Ret besværligt.

Hilsen
Uffe

Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 29-08-07 15:06

> [...]
> kan jeg ikke slippe for tysk moms, men skal gennem hele møllen med at bede
> om at få pengene tilbage senere. Ret besværligt.

Ja, jeg forstår heller ikke Jonathans forslag til bunds. Han skriver:

"Du fakturerer uden moms, men skriver "reverse charge" på fakturaen.

Javel, og hvad sker der så ?

Jeg mener: Faktum er er prisen for annoncen er 600 euro (=jeg vil gerne
have 600 euro i kassen efter atr have afregnet moms med Skat..).
Hvor meget skal min franske kunde så betale mig ?

600 euro+25 % dansk moms, som jeg senere trækker fra ved indberetningen ?
I øvrigt ved jeg ikke hvad reverse charge er..

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-08-07 15:47

"En Hr. Hvemsomhelst" <ingenspamtilmigpstrom@tiscali.dk> wrote in message

> Jeg mener: Faktum er er prisen for annoncen er 600 euro (=jeg vil gerne
> have 600 euro i kassen efter atr have afregnet moms med Skat..).

Du kan principielt godt sende kunden en regning på 600 euro og lade være med
at opkræve dansk moms, hvorefter du heller ikke skal afregne overfor Skat,
men blot anfører beløbet i rubrik C i stedet. Jeg har f.eks. langt
størsteparten af min omsætning stående i rubrik C.

Der vil kun opstå et problem, hvis Skat ved en senere detaljeret kontrol er
uenig med dig i, hvorvidt du skulle have opkrævet moms. Risikoen for dette
er nok ret lille og desuden har du jo ikke snydt nogen eller beriget dig
selv.

Hilsen
Uffe

Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 29-08-07 16:41

> [...]
> dette er nok ret lille og desuden har du jo ikke snydt nogen eller beriget

En sympatisk forenkling som jeg er lige ved at tror jeg køber i første
omgang, da jeg har en deadline at overholde...

Tilbage står blot spørgsmålet om jeg så SKULLE eller BURDE have opkrævet
moms eller ej.
Nogen bud ? Var det en dansk annoncør, var der vel ingen tvivl om at jeg
skulle have opkrævet moms.
Da der kommer lignende tilfælde i de kommende år, ville det være rart med en
"dom"...

Fra : Leonard

Dato : 29-08-07 16:50

On Wed, 29 Aug 2007 17:41:28 +0200, En Hr. Hvemsomhelst wrote:

> Da der kommer lignende tilfælde i de kommende år, ville det være rart med en
> "dom"...

Så må du helere bare ringe til SKAT og spørge. Det er faktisk en del af
deres opgaver at svare på den slags spørgsmål og de bider ikke.
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 29-08-07 17:05

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message

> Så må du helere bare ringe til SKAT og spørge.

Tlf: 72 22 18 18

Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 29-08-07 17:53

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message

> Tlf: 72 22 18 18

Eneste grund til at jeg vægrer mig ved det, er det tilbagevendende citat her
i gruppen om at Skat tager fejl i 75 % pct. af tilfældene...
Men ok, jeg ringer og håber at de ikke bider.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-08-07 12:01

En Hr. Hvemsomhelst skrev:

> "Du fakturerer uden moms, men skriver "reverse charge" på fakturaen.
>
> Javel, og hvad sker der så ?

Forhåbentlig betaler kunden, og alle er glade!

"Reverse charge" betyder, at køber er ansvarlig for at betale moms. Det
handler for de fleste om at gå over åen for at hente vand: Køber skal
beregne (og principielt betale) moms af købet, men langt de fleste
købere kan trække købsmomsen fra, så det kun bliver en teoretisk beregning.

I nogle tilfælde har kunden måske ikke fradrag for momsen (eller kun
delvist fradrag), og så skal kunden reelt afregne moms af købet.
Men det er alt sammen kundens ansvar - du skal blot gøre kunden
opmærksom på det ved at skrive "reverse charge".

> Jeg mener: Faktum er er prisen for annoncen er 600 euro (=jeg vil gerne
> have 600 euro i kassen efter atr have afregnet moms med Skat..).
> Hvor meget skal min franske kunde så betale mig ?

600 Euro! ("Fakturere uden moms" betyder, at du ikke lægger moms på
beløbet).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/