Hjælp til lille regnskabsopgave søges
Fra : y3keqr6w1bhlzhw@mx0.~

Dato : 27-08-07 17:06

Hej, er der nogle skrappe regnskabsfolk der kan hjælpe mig med et
lille problem?
Jeg prøver at sætte mig ind i regnskabsvæsnets mysterier, på egen
hånd.

I denne forbindelse har jeg løst følgende opgave, men har problemer
med bilag 1 og 2.
(Opgave 4.1 fra bogen "Økonomisk styring og virksomhedsanalyse")

For grønthandleren Sund skal nedenstående bilag bogføres på
kontoskitserne.
Der ses bort fra moms

Bilag Tekst            Beløb
1   Dagens kontante varesalg kr. 18.526
2   Kontant varekøb   kr. 10.210
3   Husleje betalt med check kr. 2.213
4   Benzin til varebilen betalt kontant kr.   200
5   Kontant retur til kunden for rådne tomater kr. 25
6   Overført fra kasse til bank kr.   5.000

Den vejledende løsning bogfører bilagene på følgende konti således:

Varesalg
18.526 (kredit)
25(debet)

Varelager
10.210 (debet)

Lokaleomkostninger
2.213 (debet)

Kasse
18.526 (debet)
10.210 (kredit)
200 (kredit)
25 (kredit)
5.000 (kredit)

Bank
2.213 (kredit)
5.000 (debet)

Bilers drift
200 (debet)

Jeg har problemer med at forstå bogføringen af bilag 1 og 2 (kontant
varesalg og varekøb)
Når man køber varer (bilag 2) så bogføres det på debet i varelagret.
Når man så sælger varer, hvorfor skal man så ikke kreditere
varelagret, da varelagret jo mindskes?

Fra : Jesper Brock

Dato : 29-08-07 22:52

y3keqr6w1bhlzhw@mx0.wwwnew.eu skrev:
> [...]
> Når man køber varer (bilag 2) så bogføres det på debet i varelagret.
> Når man så sælger varer, hvorfor skal man så ikke kreditere

Varen sælges jo ikke til den pris, den er købt - så ville der ikke være
nogen fortjeneste. Derfor stemmes varelageret først af i en senere
postering.

Grundreglen i al regnskabsvæsen er det dobbelte bogholderis princip -
altså hvor der findes en postering i debet findes der også en i kredit
og vice versa.

Når du sælger en vare (i postering 1) opnås en omsætning på kr. 18.526.
Dette beløb lægges i pengekassen.

Men vi har jo ikke solgt varer til en værdi af kr. 18.526 - så ville vi
ikke have tjent noget. Omsætningen skal dække både købsprisen for varen
OG fortjeneste til os. Derfor kan vi ikke postere direkte på
varelagerkontoen.

I stedet gør man det, at man senere tæller varelageret op (det er det,
man kalder at lave status). I den forbindelse, krediterer man periodens
vareforbrug på varelagerkontoen og debiterer den på en vareforbrugskonto
i resultatopgørelsen.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock