At slagte?
Fra : kristian mikael de f~

Dato : 25-08-07 15:43

Hvad forstår en jæger ved ordet "at slagte"?

kmo

Fra : Arne Jensen

Dato : 25-08-07 22:50

at slagte er at aflive et dyr som er bundet eller på anden måde forhindret i
at flygte

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev i en
meddelelse news:vtf0d3l49pdvb6i8fae19i673k9p57iot7@4ax.com...

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 26-08-07 11:25

On Sat, 25 Aug 2007 23:50:18 +0200, "Arne Jensen"
<arne.jensen@newmail.dk> wrote:

>at slagte er at aflive et dyr som er bundet eller på anden måde forhindret i
>at flygte

Jeg er fuldstændig enig.
Jeg er interesseret i om jægere bruger ordet for noget andet?

kmo

Fra : Hundehandleren

Dato : 26-08-07 13:53

Kristian,

Jeg er ikke bekendt med at ordet "slagte" bliver brugt i jægerkredse.
På jagt udvælger man sig et dyr som man så "nedlægger" og når man senere
skal have det parteret bliver det benævnt at "forlægge"

At slagte er vel netop det modsatte af at nedlægge et dyr på jagt?

Bent Andersen

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev i en
meddelelse news:24l2d35olq649kvci4k3aut54p9nmu90mr@4ax.com...

Fra : Michael Nielsen

Dato : 26-08-07 14:11

Det høres en sjælden gang når der skal parteres.....

Mich

Fra : Kent Hald

Dato : 26-08-07 21:24

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSPAM@c.dk> skrev i en meddelelse
> Det høres en sjælden gang når der skal parteres.....
>
> Mich
> "kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev i en
> meddelelse news:24l2d35olq649kvci4k3aut54p9nmu90mr@4ax.com...

Vildt slagter man ikke,
Her omkring er "at slagte",
kun brugt om tamme dyr og fjerkræ.
Hvis vildt ikke nedlægges ved jagt, men f.eks.
ved påkørsel, kaldes det aflivning.

Mvh,

KH

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 27-08-07 09:15

"Arne Jensen" <arne.jensen@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> at slagte er at aflive et dyr som er bundet eller på anden måde
> forhindret i at flygte

Jeg tror Kristian tænker på denne betydning:

"dyret skal hænge en vis tid og mørne inden det slagtes"

Anvender jægere også slagte i *den* betydning (vel = partere)?

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 27-08-07 22:19

On Mon, 27 Aug 2007 10:14:47 +0200, "Poul E. Jørgensen"
<33@gvdnet.invalid> wrote:

>Jeg tror Kristian tænker på denne betydning:
>"dyret skal hænge en vis tid og mørne inden det slagtes"

Netop.

kmo

Fra : Hundehandleren

Dato : 28-08-07 17:59

Nej,

Ordet "Slagtes" bruges ikke i det tilfælde. Det vil blive betegnet som
forlægge, eller partere

Bent

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev i en
meddelelse news:esf6d3l5ummpjlp3e6g05leh3m7dv7mqf0@4ax.com...

Fra : obak

Dato : 22-09-07 12:54

> Ordet "Slagtes" bruges ikke i det tilfælde. Det vil blive betegnet som
> forlægge, eller partere

Samme forklaring gav jeg for en md siden i på Geocaching.dk

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 24-09-07 10:09

On Sat, 22 Sep 2007 13:53:38 +0200, "obak" <obfjernes@klatterup.dk>
wrote:

>Samme forklaring gav jeg for en md siden i på Geocaching.dk

Hvilken?

kmo