Er der nogen der ved hvad Budishmen siger ~
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 25-08-07 04:08

Er der nogen der ved hvad Budishmen siger om Tyveri ? i så fald vil
jeg
gerne have at vide hvad der eksakt står

Mv.

Bo

MvH Bo M Mogensen
--
Gør en forskel :http://www.verdensborn.dk/articles.php?lng=da&pg=185
Holly Marie Combs http://www.hollymariecombs.dk/ Great Multimedia !

Fra : Kåre

Dato : 26-08-07 21:07

On Sat, 25 Aug 2007 05:07:59 +0200, Bo M. Mogensen <usnet1@gmail.com>
wrote:

>Er der nogen der ved hvad Budishmen siger om Tyveri ? i så fald vil
>jeg
>gerne have at vide hvad der eksakt står

Buddhismen fraråder tyveri, og det "står eksakt" meget om dette, i
flere forskjellige sammenhenger.

Men den vanligste formuleringen finner du i pansil - fem etiske
treningsregler som alle buddhister anbefales å bestrebe seg på å
etterleve.

Den treningsregelen som omhandler tyveri sier (på språket pali):

Adinnaadaanaa verama.nii sikkhaapada.m samaadiyaami.

Til skandinavisk syntaks er det enklest å oversette denne setningen
bakfra og fremover:

sam+aa+diy+aami = (til-meg-selv+på+ta+[presens 1.p = "jeg ...."]),
dvs.: "jeg påtar meg"

sikkhaa+pada.m = (trening+regel), dvs. "treningsregel"

ve+rama.nii = (av+glede-seg-over), dvs. "avstå fra"

a+dinn+aa+daan+aa = (ikke+gitt+til+ta+[ablativ = "bort fra ...] "fra å
ta det som ikke blir meg gitt"

Det vil si at hele treningsregelen kan gjengis slik: "Jeg påtar meg
den treningsregel å avstå fra å ta det som ikke blir meg gitt"

Dette er ikke et påbud i form av "du skal ikke ...", men en positiv
treningsregel der den enkelte blir oppfordret til selv å beslutte seg
til "jeg vil ikke ...".

Kåre A. Lie
http://www.lienet.no/

Fra : bæ9

Dato : 26-08-07 21:15

Kåre wrote:

> [...]
>
> Dette er ikke et påbud i form av "du skal ikke ...", men en positiv
> treningsregel der den enkelte blir oppfordret til selv å beslutte seg

så derfor - kære bo - du skal pændt aflevere tilbage

Fra : Poul Nielsen

Dato : 28-08-07 14:43

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved hvad Budishmen siger om Tyveri ? i så fald vil
> jeg
> gerne have at vide hvad der eksakt står
>
> Mv.
>
> Bo

Nu kan jeg ikke præcist sige hvad Buddhismen siger, men min egen guru
Dadabhagwan siger at tyveknægte er meget vigtige personer i dette univers.
Hvad ville du gøre hvis der ikke var forbrydere til i denne verden. Det
ville jo svare til at du byggede et hus uden afløb så alt vandet fra toilet
og vaskemaskiner ville løbe ned i kælderen og huset ville være ubeboeligt
pga stanken. Grunden til dette er at der skal simpelthen være nogen til at
udføre det dårlige karma. Manden der bryder ind i dit hus er altså blot et
postbud der afleverer noget karma fra fortiden.

www.vedanta.dk

Fra : Rado

Dato : 28-08-07 17:13

On Tue, 28 Aug 2007 15:43:09 +0200, "Poul Nielsen" <anono@tdc.dk>
wrote:

>Nu kan jeg ikke præcist sige hvad Buddhismen siger, men min egen guru
>Dadabhagwan siger at tyveknægte er meget vigtige personer i dette univers.

Ja, de holder mange politifolk, forsikringsfolk og journalister
beskæftiget... :)

> [...]
>udføre det dårlige karma. Manden der bryder ind i dit hus er altså blot et
>postbud der afleverer noget karma fra fortiden.

Ja men den dårlige karma skulle jo gerne forsvinde efterhånden som
flere og flere holder op med at begå ugerninger. Eller kan vi køre
rundt i negative karmiske cirkler til evig tid.

Rado
--

"Jeg vil fastholde den påstand, at kosmisk religiøs følelse
er den stærkeste og ædleste drivkraft bag videnskabelig

Fra : Poul Nielsen

Dato : 28-08-07 22:44

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flere og flere holder op med at begå ugerninger. Eller kan vi køre
> rundt i negative karmiske cirkler til evig tid.

Mennesker ændrer sig aldrig!! desværre, så denne verden vil altid have evige
gentagelser af gode og dårlige handlinger. www.dadabhagwan.org på denne side
kan man finde online pdf bøger om karma og ophævelsen af dette.

Fra : Peder B. Pels

Dato : 30-08-07 20:35

> [...]

> gentagelser af gode og dårlige handlinger. www.dadabhagwan.org på denne side
> kan man finde online pdf bøger om karma og ophævelsen af dette.

Jo det gør vi individer jo netop. Eller tænker på du på menneskeracen
som helhed?

--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"We don't dial 911 - we dial .357".

Fra : michael@zedeler.dk

Dato : 29-08-07 23:11

On Aug 25, 5:07 am, Bo M. Mogensen <usn...@gmail.com> wrote:
> Er der nogen der ved hvad Budishmen siger om Tyveri ? i så fald vil
> jeg gerne have at vide hvad der eksakt står

Nu ved jeg tilfældigvis at du sandsynligvis har en meget konkret grund
til at spørge. Er du i Thailand lige nu?

Thaierne er buddhister, men det er meget forskelligt hvor alvorligt,
de tager deres religion, så det er nok ikke så meget værd at kigge i
den retning, hvis du har oplevet en Thai være en kende langfingeret.

Mvh. Michael.

Fra : fribytteren

Dato : 11-09-07 14:11

On 28 Aug., 15:43, "Poul Nielsen" <an...@tdc.dk> wrote:

> [...]
> udføre det dårlige karma. Manden der bryder ind i dit hus er altså blot et
> postbud der afleverer noget karma fra fortiden.

Ting der er gode for nogle er dårlige for andre. Så når du tror du gør
noget godt og dermed giver dig god karma, gør du også noget skidt og
du får dårlig karma.

Hvad godt er der ved at få god karme, når du samtidig får dårlig
karma?

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

Fra : Poul Nielsen

Dato : 11-09-07 20:55

"fribytteren" <fribytteren@fribytteren.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Lars Kristensen mumlede "Ting der er gode for nogle er dårlige for andre" ja
du har ret i det, men at noget er godt for mig og dårligt for dig betyder
ikke at du får et godt karma af at slå en gammel dame ned. At du tror
ovenstående er fordi du ikke forstår karma filosofien, en filosofi der er så
kompliceret at en dreng på 5 år kan fatte den!!.

Fra : Rado

Dato : 11-09-07 21:05

On Tue, 11 Sep 2007 21:54:31 +0200, "Poul Nielsen" <anono@tdc.dk>
wrote:

> [...]
>ovenstående er fordi du ikke forstår karma filosofien, en filosofi der er så
>kompliceret at en dreng på 5 år kan fatte den!!.

Jeg vil sige det er motivet bag handlingen der er det afgørende. Drab
er drab, men der er stor forskel på medlidenhedsdrab og rovmord.

Og om en handling er "god" eller "ond" afhænger ultimativt af om den,
totalt set, formindsker eller forøger mængden af lidelse i universet.

--
Rado

You can always tell the pioneers - they're the ones with arrows in their
backs.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-09-07 04:25

> [...]

du får dårlig karma.

Hvad godt er der ved at få god karme, når du samtidig får dårlig

Nogle få buddhister er resignerende,mediterende og gider ikke prioritere god
karma, men se Japan og Kina hvor dygtige og aktive de er, incl buddhisterne

Buddha (B.C. 568-488)Indian - Founder of ism

Kongesøn,ikke-gud Buddha, død 483 før Krist, prædikede i Nordindien

"Ligesom moderen drager omsorg for sit barn, sålænge hun lever, skal
mennesket føle en altfavnende kærlighed til alle mennesker. Det bør føle en
bundløs kærlighed til hele verden, over, under og på tværs, uden
begrænsninger, uden fjendskab. Stående, gående, siddende eller liggende.skal
det være urokkeligt og i sin opmærksomhed på kærlighed. For dette er, hvad
mennesker kalder den Sublime Sindstilstand"

Tilværelse betyder lidelse, og lidelse skyldes trang. Buddha

On a long journey of human life, faith is the best of companions; it is the
best refreshment on the journey; and it is the greatest property. it gives
one power to overcome temptation; faith enables one to keep one's deeds
bright and pure; and it enriches the mind with wisdom. keep one's deeds
bright and pure; <and it enriches the mind with wisdom.Gotama Buddha (B.C.
568-488)Indian - Founder of Buddhism

When a man has pity on all living creatures then only is he noble.Buddha

Pain is the outcome of sin.Buddha (B.C. 568-488)Indian - Founder of Buddhism

You should respect each other and refrain from disputes; you should not,
like water and oil, repel each other, but should, like milk and water,
mingle together.Buddha

Den, som intet elsker her på jorden og intet hader og intet attrår, kun han
har ingen lænker og er uden frygt.Buddha'

Philosophers cannot lead to purity, they praise onlythemselves and
stigmatise others. But a Buddha has overcome all dispute, he is indifferent
to learning, he is appeased.Buddhist

"Livet er ikke et problem der skal løses.Det er en tilstand der skal
erfares" buddhist, måske buddha, men det minder om "min sjæl kan ikke følge
med, når jeg rejser hurtigt".

Ens bagdel - som jeg allerede har sagt - er den egentlige synd mod den
hellige ånd. Nietzsche

Charles Baudelaire fransk diger 1821-1867

After a debauch, one always feels more solitary, more abandoned.Charles
Baudelaire

De mænd, der kommer bedst ud af det med kvinder, er de samme som ved,
hvordan man klarer sig uden dem.Charles Baudelaire

Prostitution is essentially a matter of lack of choice. Charles Baudelaire

Der findes ingen kvinde, der vil give afklad på at finde ud af, hvor langt
hendes magt over den mand hun elsker , rækker. Charles Baudelaire

The most irreparable vice is to do evil without knowing it. Charles
Baudelaire

As a remedy against all ills - poverty, sickness, and melancholy - only one
thing is absolutely necessary: a liking for workCharles Baudelaire.

It is necessary to work, if not from inclination, at least from despair.
Everything considered, work is less boring than amusing oneself. Baudelaire

I have cultivated my hysteria with joy and terror C Baudelaire

At være et nyttigt menneske, har altid forekommet mig at være noget meget
hæsligt. Charles Baudelaire

It is by universal misunderstanding that all agree. For if, by ill luck,
people understood each other, they would never agree.
Baudelaire

Kun skurkene er overbevist om at få success. Og derfor har de success.
Charles Baudelaire

The aristocratic pleasure of giving offence. Baudelaire

Better be quarrelling than lonesome.Irish proverb.

Chinese proverb

The English laws punish vice; the Chinese laws do more, they reward virtue.
Goldsmith (1728-1774)English Poet and Prose Writer

To believe in one's dreams is to spend all of one's life asleep.Chinese
proverb

If the first words fail... Ten thousand will not then avail.Chinese Proverb
Chinese ProverbAnonymous Saying of Chinese Origin

Beat your child once a day. If you don't know why, he does.Chinese proverb

Going to law is losing a cow for the sake of a cat. Deal with things before
they appear. Put things in order before disorder arises. Anonymous Saying of
Chinese Origin

To forget one's ancestors is to be a brook without a source, a tree without
a root. Chinese Proverb

Fra : fribytteren

Dato : 11-09-07 22:15

On 11 Sep., 21:54, "Poul Nielsen" <an...@tdc.dk> wrote:
> [...]
> ovenstående er fordi du ikke forstår karma filosofien, en filosofi der er så
> kompliceret at en dreng på 5 år kan fatte den!!.

Hvem taler om at slå gamle damer ned?

Du fremfører her en handling, du synes kan være god, ved at bruge
eksemplet om at slå en gammel dame ned, i relation til det jeg skrev
(og ikke mumlede).
I stedet gør du din handling til en dårlig, fordi du fordrejer mit
indlægs indhold, ved at bruge eksempler om den gamle dames
nedslagning.

Du synes du har gjort en god handling, som faktisk er en dårlig. Du
forventer vel ikke at få en god karma af det eksempel med den gamle
dame?

Jeg forstår så sandelig udmærket karmaloven, for den giver netop de
højst rangerede på den sociale stige, mulighed for at nedgøre dem der
er nederst på rangstigen, uden at de skal få dårlige følelser, for det
er karmalovens regler der har bestemt, at de højest rangerede netop
kan nedgøre de lavest rangerede.

Karmaloven er blot en anderledes måde at skabe en slave-/herre-samfund
på. For karma-samfundet er intet andet end et slave-/herre-samfund.

Hvornår gør en højt rangeret person rent på den lavt rangeredes
toilet? Aldrig. Det har karmaloven bestemt at de ikke skal, derimod er
det den lavest rangerede der skal gøre rent på den højest rangeredes
toilet, for den højest rangerede må ikke gøre rent, især ikke på et
toilet. For man er kommet højt på rangstigen, fordi man i sit
tidligere liv gjorde noget godt og derfor har fået god karma, mens at
den der er nederst har fået dårlig karma, fordi denne gjorde noget
skidt i sit tidligere liv

Løgn og bedrag, det er hvad det er. Og intet andet.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

Fra : Rado

Dato : 11-09-07 23:54

On Tue, 11 Sep 2007 14:14:56 -0700, fribytteren
<fribytteren@fribytteren.dk> wrote:

>Jeg forstår så sandelig udmærket karmaloven,

Det tror jeg nu ikke du gør, ud fra det du siger her.

Karmaloven er en helt upersonlig lov på lige fod med tyngdeloven, i
realiteten udspringer den ligesom tyngdeloven af det samme universelle
balanceprincip der også styrer den fysiske verden i form af årsag og
virkning. Karma er kort sagt årsag og virkning i forbindelse med
personlige handlinger.

> [...]
>er nederst på rangstigen, uden at de skal få dårlige følelser, for det
>er karmalovens regler der har bestemt, at de højest rangerede netop

At der er nogen der misbruger karmaloven til at nedgøre andre med har
intet med karmaloven i sig selv at gøre. Karmaloven repræsenterer den
absolutte kosmiske retfærdighed på den måde at den virker på samme
måde for alle, i alle sammenhænge. Og de der nedgør andre på grund af
deres karma bliver selv "ofre" for karmaloven på grund af denne
nedgørelse. Uanset hvem de er eller hvor på "rangstigen" de befinder
sig.

>Karmaloven er blot en anderledes måde at skabe en slave-/herre-samfund
>på. For karma-samfundet er intet andet end et slave-/herre-samfund.

Alt kan misbruges, men ingen kan manipulere eller undertrykke den der
forstår karmaloven og bruger den til at styre sit eget liv med. Eller
sagt på en anden måde, vi er selv herre over vores skæbne, gennem
karmaloven.

>Hvornår gør en højt rangeret person rent på den lavt rangeredes
>toilet? Aldrig. Det har karmaloven bestemt at de ikke skal,

Nej, karmaloven er i sig selv totalt passiv, på samme måde som
tyngdeloven., Den træder først i kraft i det øjeblik du foretager dig
et eller andet, og virkningen er altid en eksakt og i teorien helt
forudsigelig lovmæssig reaktion på det du foretager dig. Derfor, hvis
du kender karmaloven, så kan du forudsige virkningerne af din egen
handling. Og derigennem kan du kontrollere din egen skæbne ved at
handle således at du altid får en positiv virkning af dine handlinger.

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : Kåre

Dato : 12-09-07 00:24

> [...]

>skidt i sit tidligere liv
>
>Løgn og bedrag, det er hvad det er. Og intet andet.

De innlegg om "karma" som her har vært skrevet, kan muligens være
relevante for hinduer. Det overlater jeg til hinduer å kommentere.

Men til tross for at buddhismen bruker samme begrep, er disse
innleggene irrelevante sett i forhold til buddhismen.

Buddhismen doserer ikke noen slik mekanistisk "karma-lov".

Kåre A. Lie
http://www.lienet.no/

Fra : Poul Nielsen

Dato : 12-09-07 09:35

[...]

Hvorfor sagde du ikke fra starten at du var kasteløs, så havde jeg ikke
svaret på dit indlæg.