Risikofaktorer ved lån
Fra : Christian Madsen

Dato : 21-08-07 18:25

Hej Alle,

Er der nogen der kort kan forklare hvilke risikofaktorer, der knytter
sig til forskellige lånetyper, dvs. hvilke fordele og ulemper der er
ved at optage f.eks. et realkreditlån, banklån, udlandslån, kontantlån
og obligationslån?

--
Mvh. Christian Madsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-08-07 21:15

Christian Madsen wrote:

> [...]
> ulemper der er ved at optage f.eks. et realkreditlån, banklån,
> udlandslån, kontantlån og obligationslån?

Et kort svar på et så bredt spørgsmål
Måske du kan være lidt mere specifik mht hvad du mener med risiko?

Terminilogien er også lidt upræcis. Realkreditlåb er f.eks. enten
obligationslån eller kontantlån.

Økonomifag på stud.jur?

Fra : Michael

Dato : 21-08-07 22:49

"Christian Madsen" <have@none.com> wrote in message
> [...]
> til forskellige lånetyper, dvs. hvilke fordele og ulemper der er ved at
> optage f.eks. et realkreditlån, banklån, udlandslån, kontantlån og

Det står udmærket forklaret på realkreditinstitutternes hjemmesider - prøv
eksempelvis www.nykredit.dk

Fra : KT

Dato : 22-08-07 06:31

> [...]
> til forskellige lånetyper, dvs. hvilke fordele og ulemper der er ved at
> optage f.eks. et realkreditlån, banklån, udlandslån, kontantlån og

Den største risiko består vel i, at du (debitor) ikke har råd til at
tilbagebetale lånet.

I øvrigt roder du begreberne sammen - eksempelvis hvad er forskellen på et
realkreditlån og kontantlån/obligationslån?

Obligationslån og kontantlån (i realkreditsammenhæng) er 2 sider af samme
sag. Forskellen er afdragsprofilen - herunder rentefradrag og beskatning af
kursgevinster. Om man kan sige det er en risiko eller en definition ved jeg
ikke.

Knud