ER der regler for opsætning af bundgarn ?
Fra : Per

Dato : 17-08-07 17:35

Hej NG!

Jeg har bemærket, at bundgarnsfiskerne i Øresund sætter deres garn alle
mulige steder - det virker på mig som om der ikke tages hensyn til
fritidssejlere !

Der er endda en der sat garn i den "dybe" sejlrende for store skibe ude ved
vindmøllerne !!

Er der regler for hvordan og hvor bundgarnene skal placeres ?

--
Med venlig hilsen Per !

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 17-08-07 18:42

Per wrote:

> Er der regler for hvordan og hvor bundgarnene skal placeres ?

Denne gruppe handler om lystfiskeri, så du får nok mere ud at læse om
reglerne på http://www.fd.dk - en anden mulighed er, at du kontakter
fiskerikontrollen og spørger dem.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-07 17:59

Er fritidsfiskeri ikke lystfiskeri, eller skal der være en fiskestang med et
blink eller en krog for at det er "lyst"?

mvh

Jens

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-08-07 19:52

RasMussen wrote:

> Er fritidsfiskeri ikke lystfiskeri, eller skal der være en fiskestang med et
> blink eller en krog for at det er "lyst"?

Lad være med at spille dum, du er tilsyneladne godt klar over, at der er
en forskel på fritidsfiskere og lystfiskere, ellers ville du jo ikke
nævne dem begge.

Fritidsfiskere kaldes også for amatørfiskere, og det er fordi de dyrker
redskabsfiskeri på amatørbasis.

Fællesnævneren for fiskere og fritidsfiskere er, at fangsten/udkommet af
fiskeriet er det væssentlige.

For lystfiskere er det selve fiskeriet og naturoplevelsen der er det
væssentlige, en evt. fangst af fisk er blot en ekstra bonus.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frandsen

Dato : 22-08-07 08:36

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen
> For lystfiskere er det selve fiskeriet og naturoplevelsen der er det
> væssentlige, en evt. fangst af fisk er blot en ekstra bonus.

Rolig nu Morten Korch, sådan kan man ikke definere en lystfisker.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-08-07 19:12

Frandsen wrote:

> Rolig nu Morten Korch, sådan kan man ikke definere en lystfisker.

Hmm... de fleste bøger som handler om lystfiskeri focuserer netop på
naturoplevelsen og selve fiskeriet, selv koldkrigeren Uffe Ellemand
Jensen skriver i hans bog, at han har overvejet at klippe krogen af, så
en fangst af fisk ikke skulle forstyre hans meditative tilstand...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frandsen

Dato : 23-08-07 11:30

> [...]
> skriver i hans bog, at han har overvejet at klippe krogen af, så en fangst
> af fisk ikke skulle forstyre hans meditative tilstand...

at nogle personer har skrevet noget "romantisk" om lystfiskeriet definerer
heller ikke lystfiskere. Min bror bliver vildt rasende hvis han ikke fanger
fisk - eller mister en fisk (specielt en stor), og det kan ødelægge hans
tur. Er han så ikke lystfisker?

Lidt ligesom de der fluefiskere der mener, at fluefiskeriet er den eneste
sande form for lystfiskeri, eller dem der ser ned på Put & Take.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-07 16:08

On Thu, 23 Aug 2007 12:29:50 +0200, "Frandsen" <a@b.c> wrote:

>at nogle personer har skrevet noget "romantisk" om lystfiskeriet definerer
>heller ikke lystfiskere.

Præcis, på samme måde som de fleste pladderromantiske jagtbøger heller
ikke definerer den gennemsnitlige Danske jæger.
Hvis man ikke fisker for at fange fisk, eller går på jagt for at
nedlægge vildt, er det et eller andet seriøst galt med ens
verdensopfattelse og sin egen plads i den.

Tage på fisketur uden fiskestang, og på jagt uden gevær? Måske ville
Buddha synes om den model, men for de fleste andre er det noget crap,
hvis man stadig vil kalde sig lystfisker eller jæger.

>Min bror bliver vildt rasende hvis han ikke fanger
>fisk - eller mister en fisk (specielt en stor), og det kan ødelægge hans
>tur. Er han så ikke lystfisker?

Jo da, en kollerisk lystfisker, men stadig en lystfisker :)

/Alex

Fra : Kent Hald

Dato : 22-08-07 11:51

> [...]
>
> For lystfiskere er det selve fiskeriet og naturoplevelsen der er det
> væssentlige, en evt. fangst af fisk er blot en ekstra bonus.

Vil du også sige det om de lystfiskere, der på pilketur fra Hanstholm
i sidste måned, kom hjem med over 50 (Halvtreds) torsk hver,
og derefter sælger dem til venner og bekendte.?
For mange lystfiskere er det skam også mængden der tæller.
Det er nu svært at sætte folk i bås, uanset om det er lystfiskere eller
fritidsfiskere.

Mvh,

KH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-08-07 19:25

Kent Hald wrote:

> [...]
> For mange lystfiskere er det skam også mængden der tæller.
> Det er nu svært at sætte folk i bås, uanset om det er lystfiskere eller

Jeg udelukker ikke, at der findes nogle stangfiskere, som går højt op i
at fange mange flere fisk end de selv kan spise, men de er ikke velsete
blandt rigtige lystfiskere.

Eksistensen af Put and Take søer i nedlagte grusgrave, er jo også et
bevis på at der findes folk som ikke prioterer naturoplevelsen særligt
højt, de udgør dog ikke det store flertal.

Men jeg har heller aldrig hørt om fritidsfiskere, som ankrer op ude på
fjorden, og nyder solnedgangen, sommernatten og det tidlige morgengry,
samtidigt med at de fisker med deres ruser eller garn.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-07 16:30

> Lad være med at spille dum, du er tilsyneladne godt klar over, at der er
> en forskel på fritidsfiskere og lystfiskere, ellers ville du jo ikke nævne
> dem begge.

Hvem er dum her? undskyld jeg kom med så dumt et spørgsmål, i dit helt
personlige forum!

mvh

Jens

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 21-08-07 19:53

"RasMussen" <jenssnabelarazmussen.dk> skrev i en meddelelse
> Er fritidsfiskeri ikke lystfiskeri, eller skal der være en fiskestang
> med et blink eller en krog for at det er "lyst"?

> [...]

Det er så lidt som en religion, men mange henholder sig til det der
beskrives her http://www.fd.dk/Default.asp?ID=16471 og som det fremgår
er kun stang forbundet med lyst
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-07 22:02

On Tue, 21 Aug 2007 18:59:03 +0200, "RasMussen"
<jenssnabelarazmussen.dk> wrote:

>Er fritidsfiskeri ikke lystfiskeri, eller skal der være en fiskestang med et
>blink eller en krog for at det er "lyst"?

Niels er som sædvanligt så fokuseret på sin egen mission, at han igen
totalt overser implikationerne af det der spørges om.
Det kunne jo også være interessant for stangfiskere at vide, hvordan
bunbdgarn må sættes, så man ved om de står forkert og spærrer for
fiskeriet med stang og snøre.

Men det er nok for meget forlangt at han kan bringes til at tænke så
langt som en cm. ud af boxen.

Smid ham i killfilteret. Det har jeg gjort, og der er så dejligt
roligt i seriøst i lystfiskergruppen, indtil en eller anden formaster
sig til at svare ham.
Han har i bund og grund aldrig bidraget med andet en ævl, kævl og
mudderkast her i gruppen, så du går ikke glip af noget vigtigt.

Fra : Kent Hald

Dato : 22-08-07 11:56

> [...]
> Han har i bund og grund aldrig bidraget med andet en ævl, kævl og
> mudderkast her i gruppen, så du går ikke glip af noget vigtigt.

Det irriterer ham måske, at der var en fritidsfisker, der ville være sikker
på,
at hans garn ikke stod ulovligt.
Det mener Niels jo , at alle garn gør, idet alle fritidsfiskere er
kriminelle
og sætter deres garn ulovligt.

Sorry!!!

KH

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-08-07 19:37

Kent Hald wrote:

> [...]
>
> Det mener Niels jo , at alle garn gør, idet alle fritidsfiskere er
> kriminelle og sætter deres garn ulovligt.

Jeg synes at fritidsfiskerne skal pakke deres ruser og garn sammen og
skubbe ud af denne gruppe, de har jo en gang forsøgt at overtage gruppen,
men da alle lystfiskerne forlod gruppen, så var fritidsfiskerne ikke i
stand til at holde liv i gruppen.

Og det er squ for langt ude, hvis fritidsfiskerne kun kan finde ud af at
bruge denne gruppe, hvis der er nogle lystfiskere som de kan lave
konflikter med.

Jeg kan foreslå, at du tager bette alex og dine andre venner i hånden, og
sammen kan I gå ind på www.fritidsfiskeri.dk - Dansk Amatørfiskerforening
og der kan I foreslå, at de opretter et debatfora for fritidsfiskere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-07 20:12

> [...]
> sammen kan I gå ind på www.fritidsfiskeri.dk - Dansk Amatørfiskerforening
> og der kan I foreslå, at de opretter et debatfora for fritidsfiskere...

Man kan ikke lide fisk hvis man er lystfisker.
Man nyder ikke naturen hvis man er fritidsfisker
Kongen af dk.fritid.lystfiskeri hedder Niels

mvh

Jens

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-08-07 21:09

RasMussen wrote:

Noget sludder....

Jeg må blot konstatere, at du er dummere end andre folks børn...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-07 05:48

> Jeg må blot konstatere, at du er dummere end andre folks børn...

Af en professionel net fyr som dig har du en fantastisk netetikette.

Til andre brugere: han er nok en rigtig gevinst for jeres gruppe!!

Tak for denne gang

mvh

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-07 09:25

On Wed, 22 Aug 2007 21:12:10 +0200, "RasMussen"
<jenssnabelarazmussen.dk> wrote:

>Man kan ikke lide fisk hvis man er lystfisker.
>Man nyder ikke naturen hvis man er fritidsfisker
>Kongen af dk.fritid.lystfiskeri hedder Niels

Det er nu ikke konge jeg forbinder ham med, snarere konen i
muddergrøften.

Som jeg skrev tidligere, smid ham i killfilteret, og lad være med at
svare ham. Så dør han lige så stille ud igen.
Jeg har en mistanke om han er en bot. En bot er et program der har
lært nogle ord, og bruger andres ord i mere eller mindre tilfældig
rækkefølge. Ved første øjekast ser det ud som der tilsyneladende er
intelligens bagved, men ved nærmere granskning er det tydeligt at det
kun er tilfældigt pladder skabt af nuller og ettaller.
En bot reagerer på bestemte nøgleord, og det er sikkert som amen i
kirken at Bottesen udspyr de samme sætninger hver gang en eller anden
nævner ordene "garn" eller "fritidsfisker".
Det er formålsløst at forsøge at diskutere på et seriøst plan med en
bot, der i sagens natur ikke aner en hujende fis om hvad den udspyr.
Så lad være med at svare den, og den vil gå i dvale af mangel på input
den kan reagere på

:)

/Alex

Fra : Kim Gomez

Dato : 05-09-07 07:03

Hej Alex....

Ja, du siger det......Nogle har en formidabel evne til at se tingene helt
skævt og komme på kant med alt og alle.....selv den fredeligste lystfisker
der bare vil vide om nogle af de opsatte bundgarn, nu også står
korrekt.....sikke noget, men det er der jo også nogle der lever for...

mvh

Kim

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-09-07 22:45

Kim Gomez wrote:
> [...]
> der bare vil vide om nogle af de opsatte bundgarn, nu også står
> korrekt.....sikke noget, men det er der jo også nogle der lever for...

Tja... der er også nogle fritidsfisere som gør ihærdige forsøg på at
genere denne gruppe, med dere ævl om redskabsfiskeri, og de opfinder alle
mulige syge argumenter for at poste off-topic...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 23-08-07 08:52

Per wrote:
> [...]
> ude ved vindmøllerne !!
>
> Er der regler for hvordan og hvor bundgarnene skal placeres ?

Der er en samling lov og orden her:
http://www.fritidsfiskeri.dk/ Gå ind under "lovgivningen".

--
¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Per

Dato : 23-08-07 15:05

3140 Abildgaard wrote:

> Der er en samling lov og orden her:
> http://www.fritidsfiskeri.dk/ Gå ind under "lovgivningen".

Hey Takker for svar - der stod jo lidt om det

Jeg ved ikke lige hvad der er gået galt i denne tråd - men jeg spøger om det
jeg har lyst til - der er ingen regler i denne gruppe bare det omhandler
lystfiskeri.

Jeg tror ham papkassen er uønsket i flere grupper - så der er nok ham der
har et problem.

Mvh. Per

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 24-08-07 04:41

Per wrote:
> [...]
> omhandler lystfiskeri.
>
> Jeg tror ham papkassen er uønsket i flere grupper - så der er nok ham

Hvem papkasse, Ebbesen eller Linaa?

Ethvert problem, der tangerer problemer mellem fritids-, erhvervs og
lystfiskeri udløser prompte utålelige tråde med muppetshow som sheriffer.
Hold dig fra dem, lad være med at læse svarene, men lad dig ikke kyse ud af
gruppen. Vi andre kan da snildt være der også, hvad enten vi er lyst- eller
tvangsfiskere!

--
¸.·´¯)

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-07 14:03

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> wrote in message

> Hold dig fra dem, lad være med at læse svarene, men lad dig ikke kyse ud
> af gruppen. Vi andre kan da snildt være der også, hvad enten vi er lyst-
> eller tvangsfiskere!

Glory halleluja - Vil du låne lidt Brasso til at pudse den med?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-08-07 20:51

3140 Abildgaard wrote:

> Ethvert problem, der tangerer problemer mellem fritids-, erhvervs og
> lystfiskeri udløser prompte utålelige tråde med muppetshow som sheriffer.

Hmm... konflikten mellem lystfiskere og fritidsfiskere har altid
eksisteret, jeg har faktisk lige læst en bog om geddefiskeri som Ludvig
Svedsen skrev i 1948, og han kalder redskabsfiskerne for madfiskere.

Og det er på høje tid at vi erkender, at konflikten mellem lystfiskere og
fritidsfiskere er lige så uløselig, som konflikten mellem jøder og
arabere, og så længe fritidsfiskerne også gør krav på at bruge
lystfiskergruppen, så vil den reelt være ubrugelig for begge parter.

Det er jo kun et par år siden, at en flok fritidsfiskere invaderede denne
gruppe, ind til da havde den været en ret velfungrende gruppe, med en ret
stabil kreds af faste brugere, som dagligt poste 10-20 nye indlæg.

Men fritidsfiskerne tilstedeværelse udløste straks en masse konflikter,
og det medførte, at lystfiskerne i løbet af et halvt års tid blev træt af
fritidsfiskernes ævl og kævl, og de fortrak til web-baserede debatforaer,
derved overlod de gruppen til fritidsfiskerne.

Men da alle lystfiskerne var væk, så anede fritidsfiskerne ikke hvad de
skulle bruge gruppen til, og der kunne gå en hel uge imellem at der blev
postet et nyt indlæg.

Jeg er en af de lystfiskere som mener, at fritidsfiskerne har bevist, at
de ikke ønsker at bruge denne gruppe til noget konstruktivt, og derfor
bør de holde sig væk.

Og hvis fritidsfiskerne vil snakke om redskabsfiskeri, så kan de gøre det
i news:dk.fritid - og skulle de nå op på en del mere end et enkelt indlæg
om ugen, så kan de sagten få oprettet deres egen gruppe

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : O.L

Dato : 28-08-07 09:35

Gu'ved hvad botnakken Nils vil stille op med mig, for jeg sætter med lige så
stor glæde garn og ruser, som jeg har når jeg fisker med stang. Spændingen
og glæden er for mig den samme, om jeg trækker garn, eller har en fisk på
krogen. Jeg tillader mig, med eller uden Nilses velsignelse, at nyde
naturen, og alle sider af fiskeriets glæder.
MVH O.L.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-08-07 09:58

O.L wrote:

> [...]
> krogen. Jeg tillader mig, med eller uden Nilses velsignelse, at nyde
> naturen, og alle sider af fiskeriets glæder.

Tja Ole klaphat... og jeg kan til gengæld konstatere, at jeg er temmelig
ligeglad med hvafor noget fiskeri du bedriver, og du skal ikke høre et
ondt ord fra mig, hvis blot du friholder denne gruppe for udgydelser, der
omhandler dine bedrifter med med ruser og garn.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen