Meritoverførsel
Fra : Stefan Holm

Dato : 14-08-07 11:50

(Sendt til dk.videnskab.psykologi og dk.undervisning med opfølgning
sat til dk.undervisning.)

Min kæreste læser psykologi i Århus og ønsker at blive overflyttet til
København. Hun er ca. midt i kandidatuddannelsen, og det lader til at
give visse problemer med hensyn til overførsel af merit - en
bachelorgrad vil overføres ukritisk, men eftersom hun er midt i et
forløb, er det åbenbart overhovedet ikke til at få at vide hvad og
hvor meget der kan overføres.

Vi har spurgt studievejledningen, der kun kan sige at en vurdering af
merit i følge studienævnssekretæren ikke vil kunne foretages før min
kæreste allerede er overført.

Da der kan komme SU-mæssige problemer hvis ikke der overføres mindst
et halvt årsværk, er det jo en meget trist (og umiddelbart ganske
urimelig) melding at få, så derfor spørger jeg hérinde om der er nogen
der har - eller kender nogen med - erfaringer fra en tilsvarende
overflytning (altså meget specifikt psykologi fra Århus til København
og midt i et overbygningsforløb) eller bare kendskab (via
studienævnsarbejde eller lignende) til hvad der normalt kan overføres
eller hvem vi evt. kan skrive og spørge.

Enhver hjælp vil modtages med stor taknemmelighed.

--
Stefan Holm

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 14-08-07 13:01

Stefan Holm <stefanh@gmail.com> writes:

> [...]
>
> Vi har spurgt studievejledningen, der kun kan sige at en vurdering af
> merit i følge studienævnssekretæren ikke vil kunne foretages før min

Prøv at snakke med studievejledningen. De vil i reglen kunne give en
god ide om, hvad det er muligt at oveføre. De kan ikke garantere, at
overførslen bliver, som de antager, men deres gæt er i reglen gode.
Her taler jeg efter erfaring med studievejledningen på det
naturvidenskabelige fakultet, men det burde også gælde på det
humanistiske fakultet.

Torben

Fra : Stefan Holm

Dato : 14-08-07 13:34

On Aug 14, 2:00 pm, torb...@app-1.diku.dk (Torben Ægidius Mogensen)
wrote:

> Prøv at snakke med studievejledningen.

Der har hun været forbi. De kunne ikke sige noget - overhovedet. Altså
udover at de ikke kunne sige noget.

> De vil i reglen kunne give en
> god ide om, hvad det er muligt at oveføre. De kan ikke garantere, at
> overførslen bliver, som de antager, men deres gæt er i reglen gode.

Jeg tror (hvilket er det rene gætværk) muligvis problemet kan ligge i
at der er lavet en del om på universiteterne de sidste par år.

> Her taler jeg efter erfaring med studievejledningen på det
> naturvidenskabelige fakultet, men det burde også gælde på det
> humanistiske fakultet.

Det havde osse været mit gæt. Men det ser bare desværre ikke sådan ud.

--
Stefan Holm

Fra : Jesus-loves-you

[...]

=== citat slut ====

Skønt det måske ikke er så smart at lave "ballade", tror jeg nu nok, at jeg
ville råbe højt på Christiansborg med ordene *stavnsbånd* og deslige for
herigennem at gennemtvinge en for mig at se retfærdig løsning på problemet
(også for kommende stavnsbånds-slaver, som ønsker deres frihed. Vi lever jo
trods alt kun ét liv, der så til gengæld bør udleves optimalt).

Men samtidig løber man måske så også en risiko for at få sine
karriere-muligheder ødelagt, hvilket jo ikke er så smart ...

(Folk husker den slags "ballademagere", og så bliver man proppet i den sorte
bog. Så jeg gør det lige på Jeres vegne UDEN Jeres samtygge, således at I
har ryggen helt fri. For I kan jo ikke tage ansvaret for, at en-eller-anden
skør stodder foretager sig.)

Wish You luck ...

Opfølgning fortsat sat til (FUT):
News:dk.undervisning

-

Last file-OUTPUT:
6905 news:fXhwi.32$rL.25@news.get2net.dk

Med venlig hilsen,
Old Info: 6562 news:Nz%2i.95$7J5.39@news.get2net.dk
(use http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ).
(or http://groups.google.dk/groups?q=Mogens+Kall&start=0&scoring=d& ).
Info: 6813 news:VfEri.24$hD6.4@news.get2net.dk File-number: 6906

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 14-08-07 15:41

"Jesus-loves-you" skrev
6906 news:Rkiwi.35$051.0@news.get2net.dk

[ ... ]
> [...]
> karriere-muligheder ødelagt, hvilket jo ikke er så smart ...
[ ... ]
> ...Så jeg gør det lige på Jeres vegne ...

E-mail sendt til Folketingsmedlemmer CET 16:02

Øh ... jeg tror desværre, at min "kvote" er opbrugt (på Christiansborg), men
det er da forsøget værd, for I har vel også behov for (ligesom alle andre)
retten til at stræbe efter lykken (i dette liv) ...

Steen Gade for øvrigt sygemeldt indtil den 20. august og læser ikke sine
mails dagligt.

-

Last file-OUTPUT:
6907 news:nRiwi.39$Nn1.3@news.get2net.dk

Info: 6813 news:VfEri.24$hD6.4@news.get2net.dk File-number: 6908

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 14-08-07 15:19

"Jesus-loves-you" skrev
6906 news:Rkiwi.35$051.0@news.get2net.dk

[ ... ]
> ... jeg
> ville råbe højt på Christiansborg med ordene *stavnsbånd* og deslige ...

Reglerne/lovene skulle gerne være til for borgernes skyld, ikke omvendt
(apropos retten til at stræde efter lykken her i livet, mens man har det) !

-

Last file-OUTPUT:

Info: 6813 news:VfEri.24$hD6.4@news.get2net.dk File-number: 6907

Fra : Per Rønne

Dato : 14-08-07 21:20

Stefan Holm <stefanh@gmail.com> wrote:

> [...]
> bachelorgrad vil overføres ukritisk, men eftersom hun er midt i et
> forløb, er det åbenbart overhovedet ikke til at få at vide hvad og

Nu er jeg ikke psykolog men datalog med engelsk som bifag. Men når du
skriver 'kandidatuddannelsen' går jeg ud fra at du mener '2. del', og
mon ikke den består af en række kurser som enten er taget [bestået]
eller ikke taget endnu ?

Regn under alle omstændigheder med at der kan meritoverføres et
igangværende forløb - men måske kan et igangværende forløb videreføres
med en ny lærer ?

Jeg er selv cand.scient. fra 1992, hvor det stadig var muligt at finde
ud af strukturen på studiet [4-årigt hovedfag og 2-årigt bifag,
hovedfaget delt i 1. og 2. del].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stefan Holm

Dato : 15-08-07 08:27

On Aug 14, 10:20 pm, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Nu er jeg ikke psykolog men datalog med engelsk som bifag. Men når du
> skriver 'kandidatuddannelsen' går jeg ud fra at du mener '2. del',

Jeg mener kandidatuddannelsen, hvilket efter nyere studiestrukturer på
danske universiteter er den (typisk) 2-årige overbygning på
bacheloruddannelsen - med selvstændigt optag og det hele. Så ja, det
er det du som gammel datalog ville kalde andendelen (eller
overbygningen), men som nu med rimelighed kan kaldes
kandidatuddannelsen.

> og
> mon ikke den består af en række kurser som enten er taget [bestået]
> eller ikke taget endnu ?

Jo. Og spørgsmålet er alene i hvilken grad studienævnet på psykologi
vil anerkende de beståede kurser fra Århus som en del af et
kandidatforløb i København. Den slags er altid en vurderingssag fra
studienævnets side, og hér varierer graderne af bureakrati og
fleksibilitet en del. Derfor har jeg desværre meget specifikt brug for
erfaringer fra lige netop psykologi - mere generelle erfaringer har
jeg selv masser af fra min tid i studienævnet på matematik, men lige
hér kan de desværre ikke bruges til andet end at sige at de ikke kan
bruges.

--
Stefan Holm

Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-07 09:50

> [...]

> danske universiteter er den (typisk) 2-årige overbygning på
> bacheloruddannelsen - med selvstændigt optag og det hele. Så ja, det

jeg jo forlængst er blevet kandidat .

> [...]
> jeg selv masser af fra min tid i studienævnet på matematik, men lige
> hér kan de desværre ikke bruges til andet end at sige at de ikke kan

Kontakt psykologi på Københavns Universitet - jeg kan ikke sige andet.
Og hav så en oversigt over beståede kurser parat.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stefan Holm

Dato : 15-08-07 11:15

On Aug 15, 10:50 am, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Kontakt psykologi på Københavns Universitet - jeg kan ikke sige andet.

Det vil vi naturligvis gøre. Problemet hér er at sagen skal forbi
studienævnet - ingen andre har kompetencen - og det tager tid. Hvis de
altså overhovedet (jf. den besked vi fik fra studievejledningen) vil
behandle sagen før hun allerede er optaget.

Men indtil vi har hørt fra dem, ville det under alle omstændigheder
være meget rart hvis nogen kunne have en eller anden idé om hvor meget
man erfaringsmæssigt nok kunne forvente at få overført. Bare så vi har
noget at tage udgangspunkt i.

> Og hav så en oversigt over beståede kurser parat.

Klart.

--
Stefan Holm

Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-07 11:50

> [...]

> være meget rart hvis nogen kunne have en eller anden idé om hvor meget
> man erfaringsmæssigt nok kunne forvente at få overført. Bare så vi har

Det må der være nogen der ved på studiet dér - I havde vist kontaktet
studievejlederen på /Århus/ Universitet, hvad med at spørge ham på
/Københavns/ Universitet? Han må vel have erfaringen. Og må uformelt
kunne svare på hvad han mener vil kunne meritoverføres [sikkert stort
set alt].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stefan Holm

Dato : 15-08-07 15:02

On Aug 15, 12:50 pm, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Det må der være nogen der ved på studiet dér - I havde vist kontaktet
> studievejlederen på /Århus/ Universitet,

Nej, det var den i København.

> hvad med at spørge ham på
> /Københavns/ Universitet? Han må vel have erfaringen. Og må uformelt
> kunne svare på hvad han mener vil kunne meritoverføres [sikkert stort
> set alt].

Vedkommende havde kun meget overordnede betragtninger om at det under
alle omstændigheder næppe ville være det hele, men at der sikkert
ville være et eller andet der kunne overføres. Måske.

--
Stefan Holm

Fra : Per Rønne

Dato : 15-08-07 15:50

Stefan Holm <stefanh@gmail.com> wrote:

> Nej, det var den i København.

OK.

> Vedkommende havde kun meget overordnede betragtninger om at det under
> alle omstændigheder næppe ville være det hele, men at der sikkert
> ville være et eller andet der kunne overføres. Måske.

Så kan vedkommende næppe betegnes som særskilt kvalificeret til sit job.
Kender I navnet på studienævnsformanden eller eventuelt et af
studentermedlemmerne af samme nævn ?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk