Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Pensionsordning (Sampension)
Fra : Optimus Prime

Dato : 13-08-07 10:10

Jeg har en overenskomstmæssig firmapensionsordning hos Sampension og har
i anledning af det dårlige ferievejr været igang med at undersøge mine
muligheder der...

Jeg har fundet ud af at min pensionsopsparing er en såkaldt
alderspension og som jeg kunne forstå på deres rådgiver er vilkårne
sådan at hvis jeg stempler ud før jeg når pensionsalderen, så tilfalder
hele min opsparing pesionsselskabet... Hun tilbød mig så at konvertere
til en ratepension - her tilfalder min opsparing begunstigede jf.
arverækkefølgen... og ikke pensionsselskabet...

Dette lyder jo noget mere fornuftigt i mine ører med en ratepension og
direkte adspurgt var det ikke forbundet med nogen "hager" at konvertere;
men min mistroiske natur gør at jeg lige ville høre om nogen her i
gruppen har erfating med dette?

Jeg synes simpelthen det er nærmest uforståeligt for almindelige
mennesker med de forskellige muligheder... Bla. blev jeg opmærksom på
min opsparing forrentes med en såkaldt depotrente, som fastsættes for
hvert år - jeg har mulighed for selv at investere en del af min
opsparing til markedsrente og mener at hvis man vælger nogle relativt
fornuftige investeringspuljer som fx. Carnegie eller Jysk næsten ikke
kan undgå at vinde på det.
Depotrenten fastsættes jo efter markedet generelt, så når vi kommer ind
i nogle magre år fremover falder den jo tilsvarende.
Jeg har omkring 30 til jeg skal på pension, så dels er det lidt svært at
forholde sig til og dels så det har jo så en hel del at sige om man får
4.5% eller 7-8% i rente...

Nogen tanker eller gode råd fra erfarne folk?

Fra : Poul Christensen

Dato : 13-08-07 18:05

Optimus Prime <Prime@optimus.dk> wrote in

> [...]
> konvertere; men min mistroiske natur gør at jeg lige ville høre om
> nogen her i gruppen har erfating med dette?

I en alderspension "betaler" dem, der lever kortest, til dem, der lever
længst. Så regner du med at leve længere end gennemsnittet blandt din
ordnings medlemmer, så er det en fordel at vælge alderspensionen, og
omvendt hvis du regner med at leve kortere end gennemsnittet.

Jeg har selv begge type ordninger.

mvh
poul christensen

Fra : Optimus Prime

Dato : 14-08-07 07:29

Poul Christensen skrev:
> [...]
> ordnings medlemmer, så er det en fordel at vælge alderspensionen, og
> omvendt hvis du regner med at leve kortere end gennemsnittet.

Det anede mig godt der stak noget under... Skal det forstås sådan at jeg
får flere udbetalinger ved en alderspension end ved en ratepension
(altså forudsat jeg lever længere) eller hvordan?

Fra : Poul Christensen

Dato : 15-08-07 20:25

Optimus Prime <Prime@optimus.dk> wrote in news:46c14b9c$0$25443
> [...]

> får flere udbetalinger ved en alderspension end ved en ratepension
> (altså forudsat jeg lever længere) eller hvordan?

Du får ihvert flere udbetalinger. En ratepension udbetales normalt over 10
år. Eventuelle restbeløb ved død udbetales til boet.

En alderspension udbetales sålænge man lever. Den enkelte udbetaling kan
godt være lidt mindre end ved en ratepension, da alderspensionen typisk
indeholder en invalidedækning.

mvh poul christensen

Fra : Lasse

Dato : 22-09-07 15:30

Kære Prime,

Det er temmelig kompliceret at finde ud af, hvad man egentlig skal. I min
pensionskasse - som jeg er gud nåde mig - er tvunget med i, får man en
livsvarig alderspension (Livrente i pensionssprog). Min pension er regnet ud
efter, at restlevetiden ved 65 år er 20,74 år. Så de penge, som jeg har
sparet op, fordeles over disse år.

Så er der nogle, der dør før de 20 år, de betaler så til dem, der lever
længere. Så man indgår i en slags kollektiv forsikring, hvilket jeg synes er
fint nok. Arvingerne får intet af den tilbageværende opsparing.

Ved en ratepension fordeles beløbet over 10 år, men så er det også slut, så
man helst beslutte sig for at være væk inden de 10 år, hvis man vælger
dette.

Men problemer er også, at i min pensionskasse og i alle andre kasser bundler
man ydelserne med andre ting så som invalidepension, dødsfaldsdækning,
gruppeliv mv. Og dem er jeg tvunget medlem af, og det irriterer mig, at 40 %
af min opsparing for nuværende hvert år går til invalidedækningen - og jeg
betaler relativt meget ind.

Hvis jeg skal sige min mening, så ville jeg vælge den livsvarige
alderspension (Livrente), og så sørge for frit at kunne vælge, hvilke
tillægsydelser du vil have. Man kan også sige halvdelen til livasvarig
pension og halvdelen til ratepension. Så vil du de første 10 år få en
relativ høj pension, som så vil dumpe ned på et mindre niveau, når du
efterhånden mister kræfterne ved at blive ældre. Så rejser du måske ikke
længere en gang om året til Maldiverne.

Mvh Lasse

www.kalsen.dk