Blade kontra alm. servere
Fra : Jens

Dato : 13-08-07 22:42

Hej!

Jeg har lidt svært ved at se fordelen i Blade servere. Er der nogen der har
erfaring med dem ifht. alm. servere. Hvad er der af fordele/ulemper ?
Her tænker jeg f.eks. på "single point of failure".

Jeg ser Blade servere lidt ligesom det gamle konfirmationsmusikanlæg, hvor
man fik pladespiller, båndoptager og radio i én samlet kasse, så hvis
båndoptageren gik i stykker skulle man helt undvære alt musik.

Hvad synes I ?

Jens

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 14-08-07 05:36

"Jens" wrote

> Jeg har lidt svært ved at se fordelen i Blade servere. Er der nogen der
> har erfaring med dem ifht. alm. servere. Hvad er der af fordele/ulemper ?

Om Blades er godt eller skidt for dig afhænger af hvad du vil bruge dem
til.

Der er en lang række server-roller som fint kan afvikles på Blades og en-
kelte som ikke kan (hvis du opsætter SAN kan du også afvikle dem).

> Her tænker jeg f.eks. på "single point of failure".

Det kan du designe dig ud af, for du er jo ikke tvunget til kun at sætte 1
netværkskabel og 1 strømstik til Blade Centeret selvom chefen tror det
ikke er nødvendigt med mere.

> [...]
> hvor man fik pladespiller, båndoptager og radio i én samlet kasse, så
> hvis båndoptageren gik i stykker skulle man helt undvære alt musik.

Jeg mener du tager fejl, eller også baserer du din mening på nogle gamle
modeller du har set.

Chassis til Blades er idag lavet så modulært at du kan skifte indmaden i
den ene del mens du kører videre i den anden del (ikke at jeg har forsøgt
det, for det har ikke været nødvendigt, men ud fra de Blades jeg har opsat
fra IBM kan jeg ikke få øje på at det er et problem bortset fra den første
model som kom på gaden).

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-07 11:25

"Jens" <jens.joensson@_FJERN_DETTE_gmail.com> wrote in message

> Jeg har lidt svært ved at se fordelen i Blade servere. Er der nogen der
> har erfaring med dem ifht. alm. servere. Hvad er der af fordele/ulemper ?

For det første vil jeg give Peder ret i hans synspunkter.

> Her tænker jeg f.eks. på "single point of failure".

Det er næsten tværtimod. Du har (mulighed for) redundante komponenter
overalt (PSU, netværk, controllere), og her er det for engangs skyld ikke
dyrt at købe tillæg fordi det meste er standard. Det kan dog, som Peder er
inde på, være andre krav, som f.eks. at du skal have ny UPS (typisk fordi du
skal bruge flere faser) og en tilhørende strømtavle der kan afskrække.

Vi har haft vores blade-system fra HP i to måneder og er ovenud tilfredsse.
Det ene ILO-board stod af på dag 1, men det er hot-plug og efter 4 timer
stod jeg med et nyt i hånden (=serviceaftale naturligvis). Vi har pt. to
servere, og en spare. Det er en langtidsinvestering - det skal man gøre sig
selv og sin økonomichef klart.

Jeg ser kun fordele i blade, måske bortset fra anskaffelsesprisen, men
forventer faktisk at vi kan hente noget ind igen ved mindre pladsforbrug,
mindre strømforbrug og mindre køling i rummet, altså efterhånden som de
gamle servere udskiftes - det er ikke en one-night-affair :)

mvh
///M

Fra : klaus_f

Dato : 27-10-07 11:14

On Mon, 13 Aug 2007 23:42:15 +0200, "Jens"
> [...]

>man fik pladespiller, båndoptager og radio i én samlet kasse, så hvis
>båndoptageren gik i stykker skulle man helt undvære alt musik.

Det er korrekt.
Den helt store driftsmæssige gevinst kommer med virtualisering (f.eks.
vmware)
Med deres ESX bliver blade serverne til 1 meget stor maskine.
Oven på ESX kan så have sine microsoft servere.

Jeg kunne fortsætte meget længe om emnet. Det er meget stort i
driftsmiljøer, hvor driftssikkerhed er ønsket.

/klaus

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-11-07 23:54

> [...]

>man fik pladespiller, båndoptager og radio i én samlet kasse, så hvis
>båndoptageren gik i stykker skulle man helt undvære alt musik.

Jeg synes Blades endelig er ved at blive voksent. F.eks. er HPs class
C teknologi ret imponerende.

Det vi kan slippe afsted med smider vi på vmware. Det der kræver
fysiske server smider vi på blades og kun det der kræver noget helt
særligt hardware bliver smidt på gammeldags servere.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/