Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
hvad er 1 mio værd i 2050?
Fra : ask

Dato : 10-08-07 08:23

Hej

Jeg forsøger at beregne hvor mange pensionskroner jeg skal have til
den tid. Men er der ikke en eller anden formel for hvad xx kroner i
fremtiden er værd idag? Det er selvfølgelig et estimat, men det gør
vel vurderingen lidt mere realistisk.

Takker

Ask

Fra : Jan Nielsen

Dato : 10-08-07 13:08

ask skrev:
> Men er der ikke en eller anden formel for hvad xx kroner i
> fremtiden er værd idag?
Her kan du se hvordan 100kr har udviklet sig siden 1900
http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/FPI_inflation.aspx

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-08-07 18:58

Jan Nielsen wrote:

> Her kan du se hvordan 100kr har udviklet sig siden 1900
> http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/FPI_inflation.aspx

Er der en tommelfingerregel for inflation, f.eks. årti for årti? At
priserne måske fordobles i et "sløvt" årti, men tredobles i et årti med
drøn på økonomien?

Det må gerne være meget grovkornet...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Nielsen

Dato : 11-08-07 10:44

Peter Knutsen skrev:
> Er der en tommelfingerregel for inflation, f.eks. årti for årti? At
> priserne måske fordobles i et "sløvt" årti, men tredobles i et årti med
> drøn på økonomien?

Udfra skemaet ser det ud til der er 1-3% inflation om året, med mindre
der sker noget som krig eller krise, men det er bare et gæt.

Hvis man regner videre med 2% vil 1mil i dag svare til 2.3mil i 2050.

Den rente burde en god konto i banken, eller pensions investeringer
kunne slå, så pengene ikke bliver mindre værd.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-08-07 19:26

Jan Nielsen wrote:

> Udfra skemaet ser det ud til der er 1-3% inflation om året, med mindre
> der sker noget som krig eller krise, men det er bare et gæt.

Inflationen har da været højere i perioden omkring 1990, såvidt jeg husker.

> Hvis man regner videre med 2% vil 1mil i dag svare til 2.3mil i 2050.
>
> Den rente burde en god konto i banken, eller pensions investeringer
> kunne slå, så pengene ikke bliver mindre værd.

Ja, det er i hvert fald vigtigt for OP'eren at være opmærksom på renten
på hans opsparing skal være højere end inflationen, hvis den reelle
formue skal vokse.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : KT

Dato : 11-08-07 19:49

Sæt dig til at tænke over, hvilken inflation / prisudvikling /rente, du
forventer pr. år gennem hele perioden.
Rammer du rigtigt med de tal er det nemt og præcist at udregne beløbet med
almindelig rentesregning.

KNud

Fra : ask

Dato : 22-08-07 09:50

On 11 Aug., 20:48, "KT" <kn...@c.dk> wrote:
> [...]
> den tid. Men er der ikke en eller anden formel for hvad xx kroner i
> fremtiden er værd idag? Det er selvfølgelig et estimat, men det gør

Okay - tak for de mange svar :)