aben fil
Fra : pet

Dato : 06-08-07 22:57

er der en der har en løsning på en opgave. det er at jeg kan åbne en fil men
hvordant får jeg de data filen inholder til at blive til variable istedet
for text jeg åbner den son liner i en string data fra filen ser således ud

[weather_tendency]
comment_1 = "-1=not valid, 0=no change of air pressure"
comment_2 = " 1=air pressure rising, 2=air pressure falling"
number = 1

[indoor_temperature]
deg_C = "22.8"
deg_F = "73.0"

[outdoor_temperature]
deg_C = "17.8"
deg_F = "64.0"

[indoor_humidity]
percent = "51"

[outdoor_humidity]
percent = "73"

[dewpoint]
deg_C = "12.9"
deg_F = "55.2"

på forhånd tak poul erik

Fra : Gert Krabsen

Dato : 07-08-07 13:17

pet wrote:
> [...]
> comment_1 = "-1=not valid, 0=no change of air pressure"
> comment_2 = " 1=air pressure rising, 2=air pressure falling"

Betragt filen som en 'ini'-fil, så er det meget let.

Den nødvendige kode er her, du må selv flette den ind i dit projekt
(eller vende tilbage)

Option Explicit
'©2007 Gert Krabsen
' Ini-filer

Dim IniFileName As String
Declare Function GetPrivateProfileString Lib "Kernel32.dll" Alias
"GetPrivateProfileStringA" (ByVal lpApplicationName As String, ByVal
lpKeyName As Any, ByVal lpDefault As String, ByVal lpReturnedString As
String, ByVal nSize As Long, ByVal lpFileName As String) As Long
Declare Function WritePrivateProfileString Lib "Kernel32.dll" Alias
"WritePrivateProfileStringA" (ByVal lpApplicationName As String, ByVal
lpKeyName As Any, ByVal lpString As Any, ByVal lpFileName As String) As Long
Declare Function GetWindowsDirectory Lib "Kernel32.dll" Alias
"GetWindowsDirectoryA" (ByVal lpBuffer As String, ByVal nSize As Long)
As Long

Sub InitProfile(IniFile As String, WinDir As Integer)
Const BufLen = 256
Dim iret As Integer
Dim Buf As String * BufLen
If WinDir Then
iret = GetWindowsDirectory(Buf, BufLen)
If iret > 0 Then
IniFileName = Trim$(Left(Buf, iret)) & "\" & IniFile
End If
Else
IniFileName = IniFile
End If
End Sub

Function ReadProfile(Section As String, Entry As String, Default As
String) As String
Const BUF_LEN = 80
Dim Buf As String * BUF_LEN
Dim ReturnLen As Integer
If IniFileName <> "" Then
ReturnLen = GetPrivateProfileString(Section, Entry, Default,
Buf, BUF_LEN, IniFileName)
If ReturnLen <> 0 Then
ReadProfile = Trim$(Left(Buf, ReturnLen))
End If
End If
End Function

Function WriteProfile(Section As String, Entry As String, Value As
String) As Integer
If IniFileName <> "" Then
WriteProfile = WritePrivateProfileString(Section, Entry, Value,
IniFileName)
End If
End Function

Filen initieres med

Global iniFilNavn As String

iniFilNavn = brugerSti & "\weather.txt"
InitProfile iniFilNavn, False

Hent oplysning med

ReadProfile(sektionsnavn, linienavn, default værdi)

eks:
ReadProfile("[indoor_temperature]", "deg_C" , 10)

Gem med

DIM svar
dim talVærdi as long

talVærdi=9.9

svar = WriteProfile(sektionsnavn, linienavn, Værdi)

eks: svar = WriteProfile("[indoor_temperature]", "deg_C", talVærdi)

Fra : pet

Dato : 18-08-07 10:04

tak for svaret jeg prøver om jeg! kan få det til at virke .