Rentesregning
Fra : oz1sej@gmail.com

Dato : 31-07-07 23:16

Min rentesregning er desværre lidt rusten Jeg har fundet en masse
formler for rentesregning, men desværre ingen, hvor man kan finde
antallet af terminer n ud fra et låns hovedstol, en fast ydelse og en
rentesats.

Hvis jeg har lånt H kroner til r % i rente p.a. og jeg indbetaler
(ydelse) y kr/md, hvornår er lånet så afviklet?

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-08-07 00:37

oz1sej@gmail.com wrote:

> Hvis jeg har lånt H kroner til r % i rente p.a. og jeg indbetaler
> (ydelse) y kr/md, hvornår er lånet så afviklet?

Lad R være renten per måned som decimaltal. Afhængig af hvad der står i
låneaftalen, kan R være r/1200 (eksempel 6% giver 0.005 per måned),
eller (1+0.01*r)^(1/12) - 1, hvor ^ betyder potensopløftning. Hvis r=6%
giver denne metode R=0.004867551.

Ydelsen per måned Y er

(*) Y = H*R / [ 1- (1+R)^(-n) ], hvor n=antal terminer.

Da ydelsen Y er kendt, skal du søge efter den n, som passer til din
ydelse. Ved at løse en ligning med en ubekendt, kan n-løsningen findes
som (omskriv ligningen ovenfor)

(**) n = -log(1-H*R/Y) / log(1+R)

n skal være et heltal i (*), men løsningen (**) er generelt en værdi
(reelt tal) mellem to heltal. I praksis betyder det at du altid runder
op, og den sidste ydelse på lånet vil være mindre end de øvrige
(delydelse).

--
Jesper Lund

Fra : oz1sej@gmail.com

Dato : 02-08-07 09:11

Jesper Lund wrote:

> (**) n = -log(1-H*R/Y) / log(1+R)

Makes sense - mange tak for det

Menøh - en anden ting: Ofte vil det jo være interessant at lægge så
lille en månedlig ydelse som muligt. Det er klart, at hvis man betaler
meget store ydelser, er lånet afbetalt hurtigt. Det er også klart, at
hvis man lægger meget små ydelser, bliver det dyrere i længden. Der må
være et optimalt antal terminer, der minimerer den månedlige ydelse -
har du nogen ide til, hvordan man finder det antal?

Mvh Steen

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-08-07 11:10

oz1sej@gmail.com wrote:

> [...]
> dyrere i længden. Der må være et optimalt antal terminer, der
> minimerer den månedlige ydelse - har du nogen ide til, hvordan

Dit optimeringsproblem er ikke defineret i tilstrækkelig grad til at det
kan løses (hvad er din kriteriefunktion?).

Almindeligvis vil du betale en højere rente på din gæld end du får på
din opsparing i banken. Hvis man skal tale om en "optimal" strategi, må
det som udgangspunkt være at betale en så stor månedlig ydelse, som du
har råd til, dvs. således at du ikke sparer op (i banken) samtidig med
at du har dyr gæld på afdragsordninger. Heller ikke dette er en
fuldstændig beskrivelse af en optimal strategi, da der normalt er faste
omkostninger ved at optage gæld, og ved at afdrage (for) hurtigt,
risikerer du at skulle optage ny gæld, hvis du pludselig får lyst til at
købe en PS3 til dit nyligt indkøbte plasma TV el.lign. Med en lavere
månedlig ydelse på plasma TVet kunne du måske have betalt PS3'en
kontant, og sparet omkostningerne til gældsoptagelse nr. 2. Den type
problemer kan man dog undgå ved at have en kassekredit (i banken), i
stedet for afdragskontrakter i butikkerne, hver gang en ny genstand
indkøbes.