Bacheloropgave om "Nietzsche og livspotens~
Fra : Ukendt

Dato : 04-07-07 22:51

Hej.

Jeg er på seminaret ved at skrive min bacheloropgave, og den skal omhandle
følgende:

Hvordan kan Nietzsches tanker om livspotensering bidrage til elevernes
humaniseringsproces og hvordan kan disse tanker komme til udtryk i
tilrettelæggelsen og organiseringen af kristendomsundervisningen?

Jeg mangler nogle henvisninger på nettet til lidt info om emnet.
Er der nogle herinde, der har nogle gode links eller som ved, hvor der er
lidt om det. Synes det er svært at finde via f.eks. Google.

Fra : Kim2000

Dato : 04-07-07 23:18

"Thomas Askgaard J ø rgensen" <mail@thomasjorgensen.com> skrev i en
meddelelse news:C2B1E2FA.2B61%mail@thomasjorgensen.com...
> [...]
> humaniseringsproces og hvordan kan disse tanker komme til udtryk i
> tilrettelæggelsen og organiseringen af kristendomsundervisningen?

Suk suk suk - Nej spøg til side, men mit gæt er du er ung og gerne vil gøre
det så godt som det overhovedet er muligt, hatten af for det. Nu skal du
høre fra en gammel kynisk studerende (32 da jeg blev færdig)

Hvilke bøger har jeg? Ingen grund til at købe nye bøger. Censor læser
alligevel kun opgaven sporalsk og alle andre vil skide på opgaven efter
eksamen. Den er helt igennem ubrugelig, den tæller end ikke som merit hvis
du vil på universitet (det gjorde den i hvert fald ikke i 2004).

Hvilket emne har jeg allerede i mine første 3 år arbejdet grundigt med,
hvilke emner er jeg 100% inde i og hvilket emne gider jeg bruge yderligere
tid på? Endelig for guds skyld ikke tage et emne du er blank i. Du har
rigeligt at se til når alle de andre eksamer kommer. Og du har da vel ikke
tænkt dig at spilde en sommerferie på det pjank?

Byg din opgave op omkring 3-4 bøger. Husk denne bachlor ikke er det samme
som et speciale på universitet. Du vælger naturligvis derfor de bøger som du
allerede har gennemtæsket de sidste 3 år.

Få vejledning med det samme, jo før du kan aflevere den, jo større
sandsynlighed er der for at din undervisere rent faktisk læser den.

Da censor ofte er en gammel hønisse, der ikke kender "indernettet" så brug
det kun i begrænset omfang og byg absolut ikke din opgave op omkring
kildehenvisninger til nettet.

Nå, men det korte og det lange er, at jeg havde en rigtig dårlig oplevelse
med den eksame, censor sad og læste opgaven under eksamen, didaktiklæreren
mente han skulle stå og ryge ud af vinduet og havde ryggen til 50% af tiden,
dansklæreren havde læst opgaven og kunne jeg høre gennem døren at den skulle
have 9, didaktiklæreren mente 03. Det endte med en 6 og en reeksame
(didkatiklæreren fik ifølge rektor 34 klager det år), hvor jeg ikke ændrede
et komma og gik op igen i august. Her gentog scenariet sig, censor læste
opgaven under eksamen, didaktiklæreren sad dog denne gang på sin plads og
sagde ikke et kuk mens dansklæreren og jeg havde en samtale, jeg fik så min
10 som jeg modtog og gav dansklæreren hånden med ordene at det var da
dejligt vi var to der havde læst opgaven, de to andre gad jeg ikke give
hånd.

Derfor er jeg kynisk, opgaven skal godkendes og alle er skideligeglade med
den, inklusiv din kommende arbejdsgiver. To af dem der skulle bedømme den
havde end ikke læst den.

mvh
Kim

--
På DaMat er der masser af gratis hæfter
Din Computer 45 er udkommet

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-07-07 09:18

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> skideligeglade med den, inklusiv din kommende arbejdsgiver. To
> af dem der skulle bedømme den havde end ikke læst den.

Jeg har aldrig nogensinde været ude for at min arbejdsgivere
skulle læse, endsige se mine eksamensresultater - den eneste
gang jeg har haft eksamensbeviset fremme var da jeg skulle
ansættes i kommunen - og da jeg blev kandidat (for at få
kvalifikationstillæg) - det samler støv i hængemappen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-07-07 09:16

"Thomas Askgaard J ø rgensen" <mail@thomasjorgensen.com> skrev i
meddelelsen news:C2B1E2FA.2B61%mail@thomasjorgensen.com...
> [...]
> hvor der er
> lidt om det. Synes det er svært at finde via f.eks. Google.

Kim2000 har ret: Det er vanvid at skrive et emne som det nævnte
til en Bachelor-opgave. Jeg kan tilføje, at det heller ikke er
en opgave der står mål med B.A. -opgaven på universitetet.
Niveauet er alt for lavt.

Det kan være at emnet tiltaler dig, men så læs om det efter
eksamen - arbejd med noget der er relevant i forhold til den
undervisning du har være igennem. Det andet er "gambling", et
spil, som du er dømt til at tabe med mindre du er et geni.

Jeg lavede en opgave i sin tid som lærer der omhandlede Lucien
Sèves teorier - censor og lærer var imponeret og gav mig 13 -
jeg har aldrig benyttet min viden om dette emne siden, og vil
næppe i dag kunne redegøre for det. Men dengang var jeg ikke
alene grundigt inde i sagen, men jeg havde også en god ven, der
var cand.psych. og som havde skrevet speciale om det og som
coachede mig igennem. Og endelig kan jeg tilføje at jeg var dybt
inde i disse sager på forhånd, idet jeg havde benyttet mange år
af mit liv til at arbejde aktivt med den problemstilling, så jeg
kunne svare for mig. Censor og lærer havde intet kendskab til
hans teorier og var i det hele taget skeptiske over for dem, da
det ikke passede i deres verdensbillede, men de måtte erkende at
de ikke kunne få skovlen under mig ved deres spørgsmål. Men
igen: jeg havde altså dybt kendskab til emnet før jeg skrev om
det, jeg havde en "coach" i form af en færdig psykolog, der
havde skrevet speciale om det og endelig var jeg en ældre herre
på det tidspunkt, så jeg havde også en slags "livserfaring" at
øse af - sidst, men ikke mindst, havde jeg arbejdet som
lærervikar i fire år forinden, så jeg havde også en praksis at
relatere til.

Skriv en opgave i et emne, der både interesserer dig og som du
har grundigt kendskab til i forvejen . Det andet bliver din død
når du er så blank i emnet som du gør.

Og for at understrege at det bestemt ikke er for sjov, jeg siger
det, så læs min signatur, som jeg her undtagelsesvis vil skrive,
idet jeg håber at du -når du får at vide af fagfolk, hvad
tingene drejer sig om - vil vælge noget andet og dermed spare
dig selv for en masse bøvl.

Afgørelsen er naturligvis din - men Kim2000, som jeg ikke altid
er enig med, har fuldkommen ret. Det virker som det rene
galimatias det, du er ude i.

--
Arne H. Wilstrup
Overlærer, cand.pæd.