værdi og begreb
Fra : bj

Dato : 03-07-07 21:52

Hvad er en værdi og hvad er et begreb?

tillid
respekt
sundhed
økonomi
ærlighed
familie
velvære
kost
livskvalitet...

bare lige nogle ideer, men hvordan placerer man dem og på hvilken måde
forstår jeg om det er en værdi eller et begreb?

mvh
bj

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-07-07 08:16

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> bare lige nogle ideer, men hvordan placerer man dem og på
> hvilken måde forstår jeg om det er en værdi eller et begreb?

Et hurtigt svar vil være at de allesammen er begreber - men at
de også alle rummer værdiopfattelser. Det er ikke modsætninger.

Fra Politikens fremmed og betydnings-ordbog:

Et begreb: en idé, en forestilling el. en mening som knytter sig
til et ord i den menneskelige bevidsthed d de diskuterede
begrebet filosofi · han kender overhovedet ikke begrebet ansvar
· definere begrebet moral e begrebsmæssig e begrebsapparat ·
begrebsforvirring · begrebsverden e grundbegreb · gudsbegreb ·
overbegreb · underbegreb · æresbegreb · en person som betragtes
som den væsentligste repræsentant for fx en idé d han er blevet
et begreb inden for fysikken 2. en grundlæggende forståelse for
noget d du må ikke forvirre mine begreber · danne sig et begreb
om bogens budskab · han har ikke begreb skabt om edb · det har
jeg ikke begreb om! · gøre sig begreb om ngt forestille sig
noget d du gør dig ikke begreb om hvor dum han lød · være el.
stå i begreb med ngt stå lige for at skulle begynde noget d hun
stod i begreb med at rydde ud i alle sine optegnelser ! ¯
nedertysk begrêp, begrîp 'greb, begriben, omfang, hensigt,
tanke' ¯ afl. af begripen (jf. begribe)

Og fra samme:
Værdi: det som noget er værd i penge d husets værdi er anslået
til 600.000 kr. · ved branden mistede familien værdier for
mange millioner · en angiven værdi · store værdier gik tabt ·
bestemme værdien af noget · ejendommen holder sin værdi ·
sælge noget under den egentlige værdi e værdimæssig e
værdiangivelse · værdigenstand · værdipakke · værdipapir ·
værdistigning · værditab e friværdi · grundværdi · kursværdi ·
lejeværdi · merværdi · nyværdi · tilbagekøbsværdi · noget som er
nyttigt, vigtigt el. efterspurgt d uddannelse har stor værdi for
den enkelte · åndelige værdier · hans indsats er af stor værdi
for firmaet · tillægge noget stor værdi · værdien af hans ord
er lig nul · store kulturhistoriske værdier gik tabt ved
branden e affektionsværdi · brugsværdi · livsværdi ·
næringsværdi · (matematik): et tal som står for en variabel el.
for størrelsen af noget på en skala d indsætte en værdi i en
ligning · værdien overstiger det tilladte e grænseværdi ·
pH-værdi ! ¯ nedertysk werdie ¯ afl. af oldnedertysk werd (jf.
adj. værd) + oldfransk -ie af latin -ia

Mine hurtige bud:

Tillid: et begreb, men også en værdimålestok. Hvis man har
tillid til en person, kan man godt mene at det er i orden at
vedkommende begår fejl, der svigter denne tillid, men hvor meget
der skal til af fejl, førend denne tillid mistes, er et
værdibegreb.
Respekt: på samme måde som ovenstående: man kan godt yde folk
respekt, men det behøver ikke indebære underkastelse. Men
hvornår man yder "behørig respekt" afhænger af hvad man
respekterer. Nogle mener fx at det er respektløst at sige "du"
til folk, man ikke kender. Eller man kalder det respektfuldt at
tiltale lærerne med De og ved efternavn forudgået af fru, frøken
eller hr. Andre kalder det en tom gestus.
Sundhed: tja, det skulle være så sundt at arbejde - jamen, så
giv det til de syge. Det skulle være så sundt at motionere, men
folk dør det, hvis de "motionerer" for meget etc. Atter en
værdidom.
Økonomi: ordet betyder "at holde hus" - om der er tale om en god
eller dårlig økonomi, afhænger af politiske forhold.
Ærlighed? Tja, er det ærligt at være ærlig? sig sandheden til en
dødssyg person kan være "ærligt", men moralsk anløbent -især
hvis man kun er ude på at skræmme. Nogle udtrykker at det er en
"ærlig sag" at mene at dødsstraf er i orden - andre kalder det
en skændig handling og folk, der går ind for det er skændigt
tænkende personer.
Familie; er det "slægten" du tænker på eller er det en bestemt
politisk formation? Er en somalisk familie, hvis familiemønster
er helt anderledes end vores, et udtryk det samme? Kan man kalde
det for en familie, hvis der er 5 koner og 20 børn i "familien"
og de ikke lever sammen længere - eller at de netop lever
sammen? Hvad er en familie?
Velvære: spørg rygerne, der insisterer på at forpeste andre
menneskers indåndingsluft, om den form for rygning skaber
velvære for andre. Hvad er velvære? et begreb, en værdidom. For
nogle er velvære det at tro på Gud, for andre er denne tro
nonsens. Nogle hævder at det er velvære at mene at der findes
mange guder, at drikke en god whisky eller at være promiskuøs -
Kost: - jeg går ud fra at du mener maden vi spiser - kost eller
kost - den første fejer man med, den anden spiser man. Men
bortset fra det, så afhænger ordet af hvad der går forud af
adjektiver: god kost, dårlig kost etc. Det er et begreb, men
afhængig af konteksten er der også tale om en værdi.
Livskvalitet: da det er meget forskelligt hvad folks
livskvalitet er, så må det ord også høre til under begrebet. Men
værdien afhænger igen af konteksten.

Det kan sikkert siges kortere og klarere.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-07-07 11:56

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> bare lige nogle ideer, men hvordan placerer man dem og på hvilken måde
> forstår jeg om det er en værdi eller et begreb?

Alle er begreber.
Ud fra en tankegang om, at "værdi" er en ønsket tilstand, vil økonomi,
familie og kost ikke være værdiord, men alene begreber (eller fysiske midler
på vejen mod værdi-ordene...)
Tillid, respekt, sundhed, ærlighed, velvære og livskvalitet vil ud over
begreber være værdi-ord.

Hilsen Inger

Fra : bj

Dato : 04-07-07 12:35

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> midler på vejen mod værdi-ordene...)
> Tillid, respekt, sundhed, ærlighed, velvære og livskvalitet vil ud over

tak for svarene...

hvis nu jeg rammer flere ord som værende begreber synes jeg det er svært at
finde værdi-ord!

mvh
bj

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-07-07 16:56

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:468b7cba$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

>>> respekt
>>> velvære
>>> kost

> tak for svarene...
>
> hvis nu jeg rammer flere ord som værende begreber synes jeg
> det er svært at finde værdi-ord!

Det er fordi du åbenbart tror at begreber og værdier er
modsætninger -det er det ikke. Begreber er substantiver, men
ikke ord man kan "røre" ved. Ord som "tanke" "sjæl"
"fornemmelse" m.v. er begreber.

De bliver til værdi-ord, hvis de sættes i en værdimæssig
kontekst: "Mine tanker" "Min sjæl" "Min fornemmelse" - her er de
blevet til værdiladede ord, fordi de sættes i relation til nogle
personers opfattelser af hvad det er for ord.

Begreber er altså alle substantiver, man ikke kan røre ved,
stort set. Værdi-ord er ord, der i en bestemt kontekst angiver
en værdiopfattelse af tingene.

I gamle dage var der nogle små hønseæg, de såkaldte E-æg, der
ikke solgte så godt. En smart reklamemand fandt så på at kalde
dem for "delikatesseæg" og straks blev der meget salg i netop
disse æg.

Et stof der skulle hindre korrosion i motorerne blev lanceret
som "stoffet der modvirker kold korrosson" - men det solgte ikke
ret meget indtil en anden smart reklamemand lavede om på
sætningen og skrev "stoffet der modvirker kold tæring" - det
kunne folk forstå og der blev solgt en hel del mere af den
slags. Stoffet var det samme, ordene var de samme, men blev så
oversat til "dansk" og dermed fik vi at ordet blev værdiladet.

Substantiver er en ordklasse, der består af appellativer og
proprier - blandt appellativerne har vi nogle af substantiverne
der er begreber fordi de ikke kan røres ved. I bestemte
sammenhænge får de altså en værdi. Så sammenstillingen af værdi
og begreber giver ingen mening, da de ikke er modsætninger.

Fra : bj

Dato : 04-07-07 21:22

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> de ikke kan røres ved. I bestemte sammenhænge får de altså en værdi. Så
> sammenstillingen af værdi og begreber giver ingen mening, da de ikke er

hej

super tak for det svar, det satte lige det hele på plads.

mvh
bj

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-07-07 09:20

"bj" <b_hoejgaard75@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> hej
>
> super tak for det svar, det satte lige det hele på plads.

jamen, det var da fint! Håber du får fornøjelse af dine
nyerhvervede kundskaber.

Fra : bj

Dato : 05-07-07 13:47

> jamen, det var da fint! Håber du får fornøjelse af dine nyerhvervede
> kundskaber.
Det gør jeg helt sikkert

bj

Fra : Carsten

Dato : 12-07-07 15:39

En bil er vel også et begreb - og den kan man vel godt røre ved, kan man
ikke ?

Carsten

Fra : Carsten

Dato : 13-07-07 14:25

Hvad er et begreb ?

Måske kan man anskue det fra en anden vinkel - og med et noget forsimplet
eksempel.

Når et barn fødes ved det som regel ikke så meget om verden

Det ved fx ikke hvad en sut er.

Men det kommer det sædvanligvis hurtigt til. Forældrene stopper noget i
munden på barnet, det føles rart, er godt at sutte på, har en god
temperatur, en god smag, er behagelig rund, osv.

Barnet får på denne måde sine første oplevelser med en sut - og lærer
efterhånden en sut - dvs. begerbet sut - at kende. Alle de nævnte oplevelser
af (forhåbenlig) velbehag er med til at fastlægge indholdet i begrebet. Man
kan sige at indholdet i begrebet er summen af alle disse oplevelser.
Efterhånden hører barnet også ordet sut - gentaget af mor og far, og får sat
et ord på begrebet.

Hvis du vil se det i sammenhæng med følelser og værdier, er det jo oplagt,
at børn kan have forskellige oplevelser med en sut. En sut kan smage grimt,
lugte dårligt, mv, og det farver selvfølgelig vores opfattelse af begrebet.

Jeg ved ikke om denne foklaring gør det lettere at forstå

Carsten

Fra : Wilstrup

Dato : 20-07-07 07:23

"Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> farver selvfølgelig vores opfattelse af begrebet.
>
> Jeg ved ikke om denne foklaring gør det lettere at forstå

Nej, det gør den ikke.

Jeg er overbevist om at BJ godt ved hvad et begreb er, men han
har måske vanskeligheder med at få sat det på "form" -

Det, du taler om er i virkeligheden noget andet, nemlig
hvordan vi tilegner vort sprog og kultur, og det er noget helt
andet.

Fra : Wilstrup

Dato : 20-07-07 07:21

> En bil er vel også et begreb - og den kan man vel godt røre
> ved, kan man ikke ?

Nej, sprogligt set er en bil ikke et begreb, men en ting- en
bil er et substantiv, der er konkret - en tanke er et
substantiv der er abstrakt. Du kan røre ved substantivet
"bil", men ikke ved substantivet "tanke".

En bil er altså sprogligt set ikke et begreb.

Fra : Carsten

Dato : 30-07-07 16:04

En mere udførlig forklaring på almenbegrebet fås i:

Lund, Erik, Mogens Pihl og Johannes Sløk. De europæiske ideers historie

/Carsten