6. Klasse EMU Matematik test
Fra : JR

Dato : 20-06-07 15:43

Jeg synes det er for ringe at man ikke har mulighed for at sammenligne
skolernes gennemsnit i den nye 6. Klasse EMU Matematik Test. Den klasse min
søn i ligger under gennemsnittet og lærerne påstår bare at niveauet var over
6. klasse trin istedet for indrømme at skolens niveau er for lavt.

Fra : Wilstrup

Dato : 21-06-07 17:07

"JR" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> gennemsnittet og lærerne påstår bare at niveauet var over 6.
> klasse trin istedet for indrømme at skolens niveau er for

gennemsnitsberegninger siger intet om klassens eller skolens
niveau - et gennemsnit dækker over mange andre forhold end du
umiddelbart synes at mene: svage læsere i en klasse, elever af
fremmed herkomst, der endnu ikke har lært ordentlig
dansk -måske fordi de netop er ankommet etc.

De tests du taler om er et arbejdsredskab til lærerne og ikke
et redskab til at forældre og politikere kan drive politisk
heksejagt på skoler, der efter den offentlige mening ikke har
et højt nok gennemsnit.

Gennemsnittet dækker over store variationer og kan altså ikke
benyttes som det eneste parameter der fortæller noget om en
klasses -lang mindre en skoles - niveau.

Hvorfor skulle lærerne dog indrømme at skolens niveau er for
lavt - det er jo ikke nødvendigvis tilfældet blot fordi du
ikke tror på hvad lærerne siger?

Fra : JR

Dato : 21-06-07 20:26

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle lærerne dog indrømme at skolens niveau er for lavt - det er
> jo ikke nødvendigvis tilfældet blot fordi du ikke tror på hvad lærerne
> siger?
Det lyder som om du selv er lærer

Nu kan jeg desværre ikke checke statistik på 6 klasserne, men det kan jeg
heldigvis på 9. klasserne. De sidste 6 år har 9. klasserne på vores skole
ligget væsentligt under gennemsnittet i matematik og det er ikke på grund af
demografien. Vi har mindre en 2% tosprogede på skolen.
Jeg synes det er for ringe af læreren at påstå at testen er for svær uden at
have noget at kunne forsvare det med. Læreren påstod at der var ting i
testen som eleverne ikke havde lært, men da jeg spurgte om de pågældende
ting var en del af 6. klasses pensum kunne hun ikke give et klart svar. "Det
kunne hun ikke lige huske".
Derudover finder jeg det tankevækkende at min dreng aldrig har lektier for.
Vi har bedt om flere lektier på samtlige lærer/elev samtaler vi har haft med
læreren.

Fra : Hindsgaul

Dato : 22-06-07 19:12

On Thu, 21 Jun 2007 21:25:51 +0200, JR wrote:

> [...]
> Vi har bedt om flere lektier på samtlige lærer/elev samtaler vi har haft med

Hvorfor finder du så bare ikke en anden skole til din søn? Der er frit
skolevalg og desuden en masse privatskoler så det er vel bare et spørgsmål
om at du tager dig sammen?

--
Hvorfor mon regeringen har det som mål at smadre folkeskolen?

Fra : JR

Dato : 23-06-07 12:36

"Hindsgaul" <brug.den@ik-ke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Hvorfor finder du så bare ikke en anden skole til din søn? Der er frit
> skolevalg og desuden en masse privatskoler så det er vel bare et spørgsmål

Jeg ville da hellere have at det blev gjort noget for at forbedre standarden
på vores egen skole. Den er fyldt med lærere der for længst har misten
gnisten. Jeg har overhørt nogle af timerne selv og må konstatere at jeg er
ved at falde i søvn. Det virker næsten umuligt at komme af med lærere der er
dårlige og jeg tror at det er der privat skolerne desværre har en styrke.

Fra : Kim2000

Dato : 23-06-07 13:51

"JR" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg er ved at falde i søvn. Det virker næsten umuligt at komme af med
> lærere der er dårlige og jeg tror at det er der privat skolerne desværre

Det er såmænd ikke specielt vanskeligt at sparke en lærer ud, men sparker du
en "umotiveret" lærer ud, så er spørgsmålet om man kan fylde stillingen op
med en læreruddannet? Den eneste grund til der er arbejdsløshed blandt
lærere er fordi mennesker har så forbandet svært ved at flytte. Selv enlige
har det med at hænge fast i storbyerne, uanset om der er job eller ej.
Åbenbart vil man heller traske rundt på en understøttelse end at flytte til
den region hvor der er arbejde (og det gælder nok alle brancher).
mvh
Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-06-07 02:40

> [...]
> klasserne på vores skole ligget væsentligt under gennemsnittet
> i matematik og det er ikke på grund af demografien. Vi har

Der kan som sagt være massevis af grunde til det forhold, som
ikke uden videre lader sig afsløre af en afgangsprøve.
En prøvesituation er helt anderledes kunstig og siger intet om
elevniveauet, men kun om visse elevers evner til at gå til prøve
og arbejde under pres.

> Jeg synes det er for ringe af læreren at påstå at testen er
> for svær uden at have noget at kunne forsvare det med.

Det kan man sagtens mene- men måske har man ikke lige lyst eller
tid til at gå i dybden med det i en uendelighed. Det lyder
nærmere som du mistror dit barns lærer alt muligt.

Læreren påstod at der var ting i
> testen som eleverne ikke havde lært, men da jeg spurgte om de
> pågældende ting var en del af 6. klasses pensum kunne hun ikke
> give et klart svar. "Det kunne hun ikke lige huske".

Klart nok. For det første er det en diagnostisk test, som skal
bruges som arbejdsredskab for læreren. For det andet er det
logisk at en lærer ikke kan huske netop DIT barns resultater, da
vedkommende jo har massevis af elever i klassen. For det tredje
må vedkommende slet ikke meddele dig noget som helst om den test
ifølge bekendtgørelser og cirkulærer, og vedkommende vil måske
blot affærdige dig fordi hun ikke har lyst til at diskutere dit
barns resultater med dig og ikke ønsker at blive presset til at
bryde lovgivningen.

Endelig tager du helt fejl: der findes ikke pensum i
folkeskolen, men læseplaner.Det er altså ikke sådan at læreren
skal sikre at eleverne når så og så mange sider i en lærebog,
men tilrettelægge undervisningen i overensstemmelse med barnets
udvikling - og her er det meget forskélligt hvordan eleverne er
gearet til dette.

At du var ved at falde i søvn i en undervisningssituation siger
måske mere noget om dig end om undervisningen. Nogle lærere er
dårlige - ingen tvivl om det - men det er ikke det samme som at
du kan afgøre, hvorvidt vedkommende faktisk ER dårlig eller om
der er noget, du ikke har styr på i forhold til hvad udviklende
undervisning er. Du er "uprofessionel voksen" i forhold til
lærerjobbet, så du kan lige så lidt "diagnosticere" en god
undervisning som du kan "diagnosticere" dine egne evt. sygdomme
og deres konsekvenser. Det har vi fagfolk til.

Endelig kan en lærer jo ikke blot rette sig efter bestemte
krakilske forældres meninger om hvordan undervisningen skal
være. Hvis der er 25 elever i klassen, er der ikke tvivl om at
der tit er 25 forskellige forældreopfattelser af hvordan
undervisningen skal foregå. Men det ved forældre generelt ikke
en pind om. Så overlad du til lærerne at undervise, så kan du
koncentrere dig om at bakke op om skolen og dens liv på andre
måder end at spille kontrollant og bussemand over for lærerne og
skolen. Det kommer der sjældent noget godt ud af.

> Derudover finder jeg det tankevækkende at min dreng aldrig har
> lektier for.

Den melodi har jeg hørt før - jeg har fx altid givet min elever
lektier for - men alligevel siger forældrene at de ikke kan
forstå at de aldrig har lektier for. Det er oftest en "and" som
børnene bilder deres forældre ind. Endelig kan de jo have nået
at lave lektierne på skolen.

> Vi har bedt om flere lektier på samtlige lærer/elev samtaler
> vi har haft med læreren.

Lektier i sig selv gør ikke eleverne dygtigere. Grise bliver
heller ikke tungere af at blive vejet.

Fra : Kim2000

Dato : 22-06-07 22:23

> [...]
> min søn i ligger under gennemsnittet og lærerne påstår bare at niveauet
> var over 6. klasse trin istedet for indrømme at skolens niveau er for

Det er for det første et arbejdsredskab for læreren til at se hvor eleverne
kan forbedre sig, for det andet er et gennemsnit netop et gennemsnit,
hvilket altså fra starten betyder at ca. halvdelen af landets klasser vil
være "dårlige". Det sidstnævnte gør at testens kritere ikke er alt for
kvikt.
mvh
Kim

Fra : JR

Dato : 23-06-07 07:32

> [...]
> klasser vil være "dårlige". Det sidstnævnte gør at testens kritere ikke er
Jeg synes da det er helt fint at få at vide klassen ligger under
gennemsnittet. Så bør læreren jo blot sige at det må vi arbejde på at ændre,
istedet for at påstå at testen var for svær.

Fra : Kim2000

Dato : 23-06-07 09:21

> [...]
> gennemsnittet. Så bør læreren jo blot sige at det må vi arbejde på at
> ændre, istedet for at påstå at testen var for svær.

Jeg tror vi snakker forbi hinanden, dit barns klasse kan sagtens være på det
niveau som Klare Mål/Fælles Mål beskriver og dermed være på det niveau de
bør være, men alligevel være under landsgennemsnittet - I PRØVEN.
Spørgsmålet er ligeledes om eleverne kender det sprog der bliver brugt I
PRØVEN. Det kommer så sandelig også an på om skolen lægger vægt på prøven,
jeg kunne fx ikke drømme om at forberede mine elever på noget så ligegyldigt
som en prøve, der per definition er spild af tid, da det de skal lave er
noget de allerede kender i forvejen.

En prøve fortæller hvad eleverne kan præcis den torsdag morgen de satte sig
ned, ikke hvad de kan dagen efter, dagen før eller om to år. Vores elever er
ifølge testresultaterne gennem de sidste 4 år været langt bagefter i
slutningen af 2. klasse, hvilket ikke undrer os som lærere, da vi ved vi
bruger meget tid på "leg og slå på trommen" i de små klasser, hvor eleverne
leger tingene ind. Det giver så pote i de senere klassetrin, fordi eleverne
har fået den grundlæggende viden på plads (fx tierovergang, hvad gange er,
hvad plus er, hvad er en meter, hvad er ...), ligeledes bruger vi oceaner af
tid på at få klassernes sociale samspil til at fungerer, hvilket igen
betyder at læringen bliver bedre og bedre jo mere trygge eleverne er.

Prøven er indrettet ganske smart faktisk; først et svært spørgsmål, svarer
eleven rigtigt kommer et endnu sværere, svarer eleven forkert kommer der et
lettere, svares rigtigt på dette kommer der et sværere. På den måde kommer
alle elever til at få en succesoplevelse, det ender så med et resultat der
grafisk kan se sådan ud, hvor y aksel er sværhed og x aksel er spørgsmålet:

x x x
x x x x x x x (slutresultat)

Kim

Fra : JR

Dato : 23-06-07 12:42

Ja, testen er kun et udtryk for niveauet i dag, men når slutresultatet (9
klasse for denne skole) de sidste 6 år har værret væsentligt under
landsgennemsnittet, så mener jeg at der er behov for at konstatere at man
har et problem der skal tages fat i, istedet for blot at sige til forældrene
at testen var for svær.

Fra : Kim2000

Dato : 23-06-07 13:46

> [...]
> landsgennemsnittet, så mener jeg at der er behov for at konstatere at man
> har et problem der skal tages fat i, istedet for blot at sige til

Det vil jeg medgive dig når det er over en periode og når snittet er
væsentlig under så er der heller ikke tale om tilfældigheder. Der kan
sagtens være en "dum" klasse, men ikke seks år i træk, og der er jo så
heller ingen begrundet tro på at det som de er efter i dag er en bevist
strategi som munder ud i at de slutter med et godt snit.
mvh
Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-06-07 02:28

> [...]
> der er behov for at konstatere at man har et problem der skal
> tages fat i, istedet for blot at sige til forældrene at testen

Testen i 6. klasse er en slags diagnostisk prøve, der IKKE må
offentliggøres - det er cirkulærebestemt, så når lærerne ikke
fortæller dig det, så skyldes det at det er forbudt. Det er
altså ikke fordi lærerne vil skjule noget, men fordi de ikke må
offentliggøre de pågældende test-resultater.

At eleverne på afgangstrinet har fået under landsgennemsnit 6 år
i træk , har vi jo kun dine ord for. Og igen: gennemsnittet kan
ikke bruges til noget særligt. jf. i øvrigt Kim2000s svar.

Hvis du anbringer højre fod i skoldende vand og venstre fod i
iskoldt vand, så har du det gennemsnitlig tempereret og dermed
meget godt.

Gennemsnit dækker bare over de store forskelle der er.

fx vil et land med 100.000 indbyggere, hvoraf den ene ejer det
hele og er styrtende rig, medens de øvrige indbyggere er
ludfattige, alligevel gennemsnitlig være godt med.

Det er hvad du kan bruge gennemsnit til - stort set.

Fra : mr

Dato : 01-07-07 18:35

> [...]
> gennemsnitlig være godt med.
>
> Det er hvad du kan bruge gennemsnit til - stort set.

Og de fattige kan så iøvrigt glæde sig over at de er med til at holde
gennemsnittet på et passende niveau. Faktisk var det nærmest en fordel hvis
de blev endnu fattigere. Thi så kunne de rige tillade sig at blive endnu
rigere uden at gennemsnittet ændrede sig.
Tænk hvis de fattige øgede deres indkomst med 2$ hver gang de rige øgede
deres med 1$. Det lyder som en sang der kun bruges en gang om året, men hvis
de skoler som hvert år lå langt efter gennemsnittet kunne se pointen var der
plads til at alle kunne opnå et bedre resultat.

Fra : Wilstrup

Dato : 02-07-07 00:56

"mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> bruges en gang om året, men hvis de skoler som hvert år lå
> langt efter gennemsnittet kunne se pointen var der plads til

Den korte version er blot at grise ikke bliver tungere af at
blive vejet.

Fra : mr

Dato : 02-07-07 13:33

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> "mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen

> Den korte version er blot at grise ikke bliver tungere af at blive vejet.
Kort: Hvis ikke de bliver vejet, aner ingen om de vejer for lidt

Fra : Wilstrup

Dato : 02-07-07 21:51

"mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen
> Kort: Hvis ikke de bliver vejet, aner ingen om de vejer for
> lidt

javist -men når man nu ved som lærer hvordan det står til med
eleverne, så bliver de hverken værre eller bedre af at blive
målt og vejet. I øvrigt kan man jo ikke måle og veje alt.

Fra : mr

Dato : 06-07-07 13:41

> javist -men når man nu ved som lærer hvordan det står til med eleverne, så
> bliver de hverken værre eller bedre af at blive målt og vejet. I øvrigt
> kan man jo ikke måle og veje alt.
Hvis læreren ved det, hvad er problemet med at andre kan få det at vide?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-07-07 14:56

"mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen

> "Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Hvis læreren ved det, hvad er problemet med at andre kan få
> det at vide?

1. det er ulovligt for lærerne at oplyse offentligt om disse
ting
2. de pågældende tests er lærernes arbejdsredskaber, der sigter
mod at lærerne kan se, hvor den enkelte elev ligger og hvor der
skal sættes ind. Det er ikke ment som en vejleding til
forældrene for at de kan vælge eller fravælge skoler, der ikke
"scorer"højt nok.
3. forældre er uprofessionelle voksne i dette spil. De
overvejelser den enkelte lærer gør omkring den enkelte elev
kommer ikke dig ved eller andre. De er belagt med tavshedspligt
i h.t. loven.

Kort sagt: Det rager ikke dig, hvilke metoder læreren skal
anvende for at få din søn eller datter til at lære noget - det
alene er lærerens ansvar, og dette ansvar forvalter han /hun ved
at holde møder med dig og fortælle i generelle vendinger hvad
han/hun har tænkt med sin undervisning i forhold til dit barn -
men det er ikke dig, der skal afgøre detaljegraden, ligesom du
kan vælge hvilke metoder du mener fører til et resultat, men
ikke forlange at læreren følger dem.

Tænk, hvis du forlangte at dit barn skulle have en på kassen
hvis det ikke ville lære noget? Skulle læreren så rette sig
efter det, blot fordi du har en uprofessionel mening om, hvordan
man lærer bedst?

Nej, naturligvis ikke, vil du sige, men du er på vej til at mene
at det er lærerens opgave at forklare dig alle de metoder
læreren anvender og som vedkommende har gået 4 år på seminariet
for at lære - så skal han/hun altså på 15-20 minutter forklare
dig 4 års studier?

Lærerne foretager undersøgelser om de enkelte elever, men det er
både tidskrævende, uhensigtsmæssigt og tåbeligt at tro at
lærerne kan afsætte tid til forældre udover de årlige møder med
dem, blot fordi de vil følge med i hver detalje i
undervisningen.

ER du utilfreds med dette, kan du blot undervise selv eller lade
andre gøre det i privat regi. Der er ikke skolepligt, men
undervisningspligt.

Jeg ved godt at det kan lyde groft, men det handler om
tillid -og hvis du ikke har tillid til at dit barns lærere gør
deres bedste for at dit barn kan lære sig noget, så må du tage
dit barn ud af skolen og finde andre veje.

Kun hvis dit barn skal underkastes offentlige foranstaltninger i
form af psykologbistand, ektsterne hjælpeforanstaltninger (ved
fx blindhed, døvhed etc.) skal du orienteres og høres. Men
udover dette har du ingen krav til skolens lærere iht. til
skoleloven.
Er du utilfreds kan du henvende dig til skolens leder, som så
foretager det, han/hun mener der skal foretages. Er du heller
ikke tilfreds med det, kan du klage over denne afgørelse til
højere administrativ instans. Men mod lærerne har du ingen
direkte krav. Du får de oplysninger læreren mener du skal have
og som han/hun må give dig - længere er den sådan set ikke. Hvis
læreren så ønsker yderligere drøftelser med dig, så sker det
også via skolens inspektør, hvis læreren ikke ønsker at drøfte
det med dig på tomandshånd.

Jeg håber at det er et svar, du kan bruge til noget - er det
ikke tilfredsstillende at du ikke kan få noget at vide om dit
barns test eller testresultaterne i det hele taget, så er det
bare surt - for den indsigt har du ikke ret til. Det kan godt
være at du får det på et tidspunkt hvis politikerne ombestemmer
sig, men det er ikke situationen nu.

Fra : mr

Dato : 09-07-07 05:25

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> har du ikke ret til. Det kan godt være at du får det på et tidspunkt hvis
> politikerne ombestemmer sig, men det er ikke situationen nu.
godt med konstruktive samarbejdsevner. Bare surt for dig at det er
forældrene som er stemmekvæg.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-07-07 23:02

"mr" <mr@_.dk> skrev i meddelelsen

> godt med konstruktive samarbejdsevner. Bare surt for dig at
> det er forældrene som er stemmekvæg.

Det er overhovedet ikke surt for mig -jeg er også forældre og
stemmer, så det er ikke "dem mod os" der er tale om. Der er tale
om at vi som lærere skal holde os til loven. Gør vi ikke det,
kan det koste vores levebrød. Det er muligt at det kun er en
detalje for dig, men det er det ikke for de allerfleste lærere,
skulle jeg hilse at sige.

Sålænge vi har den regering vi har og som har bestemt hvordan
klaveret skal spille, så kan du intet gøre udover at stemme på
nogle andre fjolser ved næste valg.

Det er naturligvis ikke så rart for dig at du skal lægge barn
til de beslutninger Bertel Haarder foretager, hvis du er uenig
med ham - men så kan du jo forsøge at komme i audiens hos ham og
få ham til at ændre disse beslutninger. Indtil da må du altså
finde dig i at du ikke får dit barns testresultater oplyst.
Sådan er det bare.

Den med at det er surt for mig at det er forældrene der er
stemmekvæg forstår jeg ikke. JEg er jo ikke politiker, så
hvordan kan det dog være surt for mig? Hvis regeringen siger at
nu må vi gerne udlevere de pågældende tests, så gør jeg det da -
hvis ikke, så skal jeg holde mig til loven.

At du som forældre mener at jeg ikke vil vise samarbejdsevner
fordi jeg ikke vil bryde loven, skal man vist være temmelig
mærkværdig skruet sammen oven i jammerglobussen for at mene.

Mener du heller ikke at politiet udviser samarbejdsevner, hvis
de anholder dig og sigter dig for tyveri, hvis de griber dig på
fersk gerning under et indbrud?

Get real! - du får ikke dit barns resultater at se - lær at
leve med det eller undervis det selv.