fejl i stik eller?
Fra : Robin Hood

Dato : 17-06-07 19:58

Hej i gruppen,

Jeg håber dette er den rigtige gruppe ellers må I meget gerne henvise mig
til en anden

Mit Internet og fastnet telefon sidder i samme stik - et såkaldt
kap/telestik (et stik i væggen hvor der sidder et RJ11 stik foroven og et
alm. trebenet telefonstik forneden) RJ11 forbindes via en lille ledning til
mit kabelmodem og i det trebenede stik sidder min fastnettelefon.

Mit problem er, at pludselig kan jeg kun få klartone på min telefon hvis jeg
fjerner RJ11 kablet fra stikket og så viker mit internet jo ikke. Når jeg
sætter RJ11 kablet i igen, så forsvinder klartonen fra min telefon.

Det er TDC der har lavet installationen for nogle år siden dvs. inden vi
købte huset. De var dog på besøg på et tidspunkt for at rette støj på
frobindelsen og han pillede ved det hele og det har virket upåklageligt og
han sagde at det var et godt stik sådan et kap/telestik, da jeg så ikke
behøvede en splitterbox.

Jeg undrer mig over hvorfor det pludselig ikke virker og håber at nogle
evt.kan fortælle mig hvordan ledningerne forbindes i sådan et kap/telestik

Jeg har indtil videre tjekket at ledningerne sidder fast og ikke er hoppet
af (det drejer sig om den blå og den hvide/blå ledning) resten bruges
åbenbart ikke

nogle idéer eller?

Jeg har ringet til Telia og TDC og de vil kun hjælpe mod betaling

mvh
Robin

Fra : KsNa

Dato : 18-06-07 19:35

"Robin Hood" <robin@robin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> han sagde at det var et godt stik sådan et kap/telestik, da jeg så ikke

Ikke forstået, hvis du har både ADSL og alm.telefon skal du bruge en
splitter.

> [...]
>
> Jeg har indtil videre tjekket at ledningerne sidder fast og ikke er hoppet
> af (det drejer sig om den blå og den hvide/blå ledning) resten bruges

Den splitter (som du måske har) kan være defekt, f.eks torden kan ødelægge
den. Det skal være en splitter der er på størelse med det stik du har på
væggen (ca.50x75) og med 3 stik i bunden (LINE/POTS/ADSL), få evt byttet den
du har.

> Jeg har ringet til Telia og TDC og de vil kun hjælpe mod betaling

Telia og TDC tager normalt ikke betaling for at rette fejl, hvis det er fejl
på linien eller udstyret(som du har lånt), men selvfølgelig hvis du selv har
pillet/fejlmonteret, så må du betale og det er vel også ok.

Mvh
Kim

Fra : Rander

Dato : 18-06-07 22:43

KsNa skrev noget i denne stil, den 18-06-2007 20:35:
> Ikke forstået, hvis du har både ADSL og alm.telefon skal du bruge en
> splitter.

Det skal han vel ikke hvis splitteren er indbygget i stikket, og det
lyder det da som om den er...

http://rander.dk
Klogskabens fordel består i, at man kan spille dum.
Det modsatte er langt vanskeligere. (Kurt Tucholsky)

Fra : Robin Hood

Dato : 19-06-07 09:14

> Det skal han vel ikke hvis splitteren er indbygget i stikket, og det
> lyder det da som om den er...

et kap/telestik er jo et stik så man IKKE skal bruge en splitterbox

det har virket upåklageligt og jeg har ikke pillet ved noget, men når det
ikke er en fejl på linien er det 98% sikkert at det er mig der skal betale.
- det sagde de hos TDC og Telia

Jeg har åbnet stikket og kigget og der sidder en blå og en hvid/blå ledning
på RJ11 stikket og de er så krydset og videre forbundet til telestikket

idéen er vist at når man sætter et RJ11 kabel i så kapper/afbryder den for
?? - så telefonlinien fungerer uden støj og uden splitterbox

kan nogen evt. henvise mig til et diagram eller lign.

mvh
Robin

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 19-06-07 13:19

Robin Hood wrote:

> idéen er vist at når man sætter et RJ11 kabel i så kapper/afbryder
> den for ?? - så telefonlinien fungerer uden støj og uden splitterbox
>
> kan nogen evt. henvise mig til et diagram eller lign.

nej ideen er at man benytter alle 4 ledninger/forbindelser i RJ11 stikken...
fra centralen fremføres tele+dsl i to ledninger som forbindes til de to
miderste ben i RJ11 stikket (tror jeg nok) dvs. både tele+dsl signalerne går
hen i modemet - og i modemet sidder der så et filter - tele signalet
filtreres fra og sendes retur via de to yderste forbindelser i RJ11 stikket
og ned i det gammeldags 3-polede tlf. stik.

og du er sikker på at du ikke er kommet til at ramme/slå til ledningen med
støvsugeren eller katten har trådt i den eller du har skiftet modemet ud??
for mig lyder det som om der er en løs forbindelse enten i kablet (mest
sandsynligt) eller et defekt modem...

nå ja - og grundes til din telefon virker når du tager RJ11 stikket ud af
KAP-stikket er at forbindelsen bliver ført direkte ned til det 3-polede
telefonstik...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre
ointeret propoganda "

Fra : KsNa

Dato : 19-06-07 20:29

> et kap/telestik er jo et stik så man IKKE skal bruge en splitterbox

Nej, der skal bruges en splitter hvis der er både ADSL og alm. telefon.

Se en vejledning her:
http://download.tdconline.dk/pub/tdconline/kundeservice/speedstreamfastnet.pdf

Mvh
Kim

Fra : KsNa

Dato : 19-06-07 20:25

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal han vel ikke hvis splitteren er indbygget i stikket, og det lyder
> det da som om den er...

Nej, splitteren er ikke indbygget i stikket.

Mvh
Kim