Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Graf over skattetræk
Fra : pinkfloydhomer@gmail~

Dato : 29-06-07 08:20

Jeg ved at man både på skat.dk og tax.dk kan beregne sin skat helt
præcist hvis man ellers indtaster alle oplysninger korrekt.

Men jeg kunne godt tænke mig at se en graf med bruttoindkomst på x-
aksen og nettoindkomst på y-aksen, givet mine skatteforhold (fradrag
osv). Findes der et regneark eller en webside der tilbyder dette?

Jeg kan for så vidt sagtens selv finde ud af at tegne selve grafen
(med et regneark eller GNUPlot eller...), hvis blot jeg havde en
nogenlunde korrekt formel der skal bruges i mit tilfælde. Men jeg er
lidt i tvivl om hvordan jeg beregner disse ting helt korrekt. Mine
skatteforhold er ikke så komplicerede. Jeg har kun indtægt på mit
hovedkort. Jeg har ingen renteindtægter. Jeg har diverse fradrag: mit
personfradrag, min a-kasse, befordring, renteudgifter og den slags
mere eller mindre statiske fradrag. Og så den mest dynamiske,
beskæftigelsesfradraget. Desuden indgår min trækprocent (39% i mit
tilfælde) selvfølgelig også i formlen, ligesom der skal tages højde
for eventuel mellem- og topskat. Og så mangler vi vist kun
arbejdsmarkedsbidrag (8% af bruttoindtægten så vidt jeg ved), SP er
suspenderet i disse år.

Det er klart at formlen helt overordnet set bliver:

nettoindtægt = bruttoindtægt - skat

Men mere præcist så har vi noget i stil med følgende:

Først definerer jeg en hjælpestørrelse kaldet w som er den del af
indtægten som bund-, mellem- og topskat skal "arbejde på":

w = ((bruttoindtægt x 0.92) - samlet_fradrag)

hvor samlet_fradrag også indeholder beskæftigelsesfradraget for den
givne bruttoindtægt.

og så definerer vi w1, w2 og w3 som er den del af w som ligger i
bundskatområdet, mellemskatområdet og topskatområdet henholdsvis. Dvs.
w1 er alt mellem 0-272.600, w2 er alt mellem 272.600-327.200, og w3 er
alt over 327.200.

derefter bliver det vel noget i stil med:

nettoindtægt = w - w1x0.39 - w2x0.06 - w3x0.15 + samlet_fradrag

Det blev vist noget værre rod. Hjælp?

/David