Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Konvertering / Salg
Fra : Lars Ibsen

Dato : 18-06-07 08:12

Hej NG,
Lad det være sagt med det samme: Jeg ved meget lidt om boliglån,
obligationer osv.!

I dagspressen kan man læse at folk med 4% kan konvertere til de nye 6% og
derved "høvle" ca. 10 % af restgælden.
Som lægmand tænker jeg så at alle boligejer med disse lån og som påtænker at
sælge i nærmeste fremtid, vil kunne drage fordel af dette.,da min logik
(stadig som lægmand) siger mig:
Mindre restgæld = større overskud ved salg.

Er der en klog mand/kvinde der kan forklare om det hænger sådan sammen?

mvh / Lars

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-06-07 09:17

Den 18-06-07 09.12 skrev Lars Ibsen følgende:

Det er længe siden, jeg har handlet bolig, så alle fordelene ved op- og
ned-konverteringer går over hovedet på mig, men ...

> Mindre restgæld = større overskud ved salg.

Boliger handles sjældent ud fra salgspris, men derimod ud fra den
månedlige ydelse. Går den månedlige ydelse op, går salgsprisen ned.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhederne i Internet Explorer 7, og hvordan du bedst udnytter dem.

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 10:20

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Boliger handles sjældent ud fra salgspris, men derimod ud fra den
> månedlige ydelse. Går den månedlige ydelse op, går salgsprisen ned.

Køber kan ikke overtage lånet, kan han?
Hvis jeg har ret, er det vel en fordel for Lars at konvertere?

Mvh Kim

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 13:16

"Kim" <-> wrote in message news:46764e55$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Køber kan ikke overtage lånet, kan han?
> Hvis jeg har ret, er det vel en fordel for Lars at konvertere?

Jeg kan lige rette mig selv.
Man kan godt overtage lånet.

Mvh Kim

Fra : alexbo

Dato : 18-06-07 11:39

"Lars Ibsen" skrev

> [...]
> Mindre restgæld = større overskud ved salg.
>
> Er der en klog mand/kvinde der kan forklare om det hænger sådan sammen?

Jeg vil ikke kloge mig for meget på emnet, men når det kan betale sig at
konvertere skyldes det at kursen på 4% lån er lav.

Hvis man skylder 1.000.000 kr. på et 4% obligationslån, kan man købe dem af
långiveren for 900.000 kr. .
Han vil gerne sælge for han kan tjene mere på de 900.000 kr. end de 4% han
får på sin million nu.
Boligejeren låner nu 900.000 kr. til 6% og køber de gamle obligationer.

Han skylder nu 900.000 kr. væk, men betaler 6% = 54.000 kr. i rente mod før
40.000 kr.
Så han har skåret 100.000 kr. af gælden men skal betale mere i rente.
Da renter er fradragsberettiget, kan det være en god forretning.

Det samme sker når huset sælges, den nye ejer optager et lån eller betaler
bare huset, den gamle ejer "får" pengene, køber 1.000.000 kr. 4% for 900.000
kr. og betaler derved sit lån ud.

Hvis han har konverteret lige inden salget skal han købe 900.000 6% for
900.000 kr.
Så der er ingen forskel i at konvertere eller sælge, kun nogle ekstra
omkostninger ved at konvertere lige før et salg.

Dette er kun som jeg ser det, og må ikke tages som seriøs rådgivning om
konvertering.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Ibsen

Dato : 19-06-07 07:13

Tak til alle for deltagelse.
Jeg har fået en fin forklaring fra Alex og en ny dimension fra Kim.

mvh / Lars