Om Vajrayana (Diamantvejen) [Himalayabuddh~
Fra : Kaj H. Sørensen

Dato : 07-07-07 17:15

Tror på reinkarnation.
[Therevada tror så vidt jeg har fået forståelse for, at ånden føres videre
fra generation til generation; som en flamme føres videre, fra det ene lys
til det andet. Zen tror vist ikke rigtigt på noget. Zen does'nt care!]

Er udtryk for en helt anden levevis; hvor man var afhængig af kød fra
yak-okser.
Førte til et kasteagtigt samfund

Therevada blev gjort til stats-religion af kejser Ashoka i Indien (vist ca
300 e.kr.) og spredte sig nordpå og østpå; men blev standset på vej mod
europa.

Sådan set har Buddhismen altid været den største trussel mod
kristen-dommen..
Der er aldrig brændt én eneste kætter i Buddhas navn!

Ch'an (zen) (betyder indre lys) blev indført i Kina af Bodhidharma. Spredte
sig til Vietnam, Korea og Japan.

(i Japan: Zen)

Fra : Poul Nielsen

Dato : 08-07-07 08:12

"Kaj H. Sørensen" <gjingur@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> videre fra generation til generation; som en flamme føres videre, fra det
> ene lys til det andet. Zen tror vist ikke rigtigt på noget. Zen does'nt

Det er hvad de netop ikke tror på at den gør.