høj puls?
Fra : Zed

Dato : 13-06-07 20:14

Hej gruppe

Synes jeg har en temmeligt høj puls når jeg løber/cykler - er det godt eller
skidt?

Kig på følgende to omgang løb:
http://www.crazed.dk/motion/loeb1.gif
http://www.crazed.dk/motion/loeb2.gif (pulsmåleren drillede det sidste
stykke her ved nr 2, så den sidste del af turen er ikke helt gældende)

Trætheden dukker op når jeg når over de 190-195.

Min konditon er ikke alverden og jeg har vist en temmeligt høj hvilepuls (ej
målt), men det er rygningen vist delvist skyld i. Jeg er i øvrigt 25 år.

--
Mvh.
Zed

Fra : Frandsen

Dato : 14-06-07 08:18

"Zed" <zed@dont.mail.me.whatever> skrev i meddelelsen
> Synes jeg har en temmeligt høj puls når jeg løber/cykler - er det godt
> eller skidt?

Jeg tror, at det er skidt i den forstand, at det bare fortæller, at du har
en dårlig kondition. Meennnn, det er et spørgsmål om, hvor meget arbejde man
laver. En person med en god kondition, kan selvfølgelig godt komme op på en
høj puls, men hvis du samtidig har en høj hvilepuls, så er det nok din
kondition, der er værre end du tror boom boom I øvrigt bliver éns
kondition hurtig bedre med reglemæssig træning.

Fra : Zed - På arbejde

Dato : 14-06-07 14:40

"Frandsen" <a@b.c> skrev i en meddelelse
> [...]
> din kondition, der er værre end du tror boom boom I øvrigt bliver éns
> kondition hurtig bedre med reglemæssig træning.

Puh :) men bedre er den da blevet end tidligere - før jeg begyndte at cykle
på arbejde (startede ca september, sidste år), kunne jeg nærmest ikke løbe
100 meter. Da jeg så for sjov prøvede at løbe her for et par måneder siden
med en kammerat, fik vi da løbet 4 km. Er oppe på max en 5-6 km ruter nu, så
har vel stadig lang vej :)

Tak for svaret!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-06-07 14:36

Zed wrote:
> Kig på følgende to omgang løb:
> http://www.crazed.dk/motion/loeb1.gif
> http://www.crazed.dk/motion/loeb2.gif (pulsmåleren drillede det sidste
> stykke her ved nr 2, så den sidste del af turen er ikke helt gældende)

Hør, hvad er det i øvrigt for et megasmart system det dér ?

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Zed - På arbejde

Dato : 14-06-07 14:54

> Hør, hvad er det i øvrigt for et megasmart system det dér ?

Sporttracks - et gratis program du kan hente her:
http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/

Du kan manuelt indtaste (en smule) træningsdata, men det bedste er at
indkøbe udstyr dertil, som selv fodrer programmet med alt.

Har en Garmin Forerunner 305, som er GPS-baseret, så den selv finder ud af
hvilken rute man har løbet/cyklet. Den leverer også højdeforskellene på
ruten, pulsen, samt den udregner hastighed baseret på gps imens man løber og
diverse andre ting.
Den koster små 2500 - dyrt, men vi mænd elsker vel gadgets?

Programmet er også kompatibel med andre pulsure/gps-dimser, men disse kender
jeg ikke til.

Mvh.
-Zed/Kennet

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 14-06-07 17:05

Zed skrev:
> [...]

> målt), men det er rygningen vist delvist skyld i. Jeg er i øvrigt 25 år.

Maxpuls er meget individuel, men en tommelfingerregel siger, at hvis du
trækker din alder fra 130 så har du din maxpuls.

Nogen har så en lidt højere eller lidt lavere maxpuls, f.eks. har min
søn på 8 en maxpuls på 226 og min mand på 33 har en maxpuls på 215. Det
skal siges at de begge er meget aktive og i ret god form.

Det at din ligger lidt højt behøver ikke at hænge sammen med dårlig
form, men hvis du selv ved at formen kunne være bedre, er der jo plads
til forbedring.

Der er jo også meget stor forskel på hvor meget folk presser sig selv og
det i sig selv vil jo give en forskel.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Zed

Dato : 14-06-07 17:52

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> wrote in message

> [...]

> forbedring.

> Der er jo også meget stor forskel på hvor meget folk presser sig selv og

Jeg takker for svaret :) Jeg tror at min maxpuls er 209 - det er i hvert
fald det højeste jeg har været oppe på indtil videre.

Formen kunne være bedre, men har dog heldigvis haft en hvis fremgang det
sidste års tid.

Jeg nyder at presse mig selv når jeg løber, dog med det i baghovedet at jeg
skal kunne gennemføre den planlagte rute. Men føler helt klart mere nydelse
i løbet, ved at presse mig selv - selvom det så dog til stadighed betyder
løb imellem 10 og 12 km/t - glæder mig til at kunne holde til noget
hurtigere løb. Nu skal det så dog også siges at jeg kun har løbet i
halvanden måned og ca kun een gang i ugen - Dog har jeg cyklet frem og
tilbage på arbejde siden september sidste år - dvs samlet 15 km cykling hver
dag, minus weekenderne.

Mvh.
-Kennet

Fra : Frandsen

Dato : 15-06-07 09:29

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i meddelelsen
> Maxpuls er meget individuel, men en tommelfingerregel siger, at hvis du
> trækker din alder fra 130 så har du din maxpuls.

Øh, tommelfingerreglen er nu 220 - alder.

> Nogen har så en lidt højere eller lidt lavere maxpuls, f.eks. har min søn
> på 8 en maxpuls på 226 og min mand på 33 har en maxpuls på 215. Det skal
> siges at de begge er meget aktive og i ret god form.

En 33-årig med en maxpuls på 215 er meget i mine øjne. Har I rent faktisk
målt den?

> Det at din ligger lidt højt behøver ikke at hænge sammen med dårlig form,
> men hvis du selv ved at formen kunne være bedre, er der jo plads til
> forbedring.

Er det hvilepulsen du taler om?

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 15-06-07 12:05

Frandsen skrev:
> Øh, tommelfingerreglen er nu 220 - alder.

Det må så komme an på hvor man læser henne.

> En 33-årig med en maxpuls på 215 er meget i mine øjne. Har I rent
> faktisk målt den?

Jada.

> Er det hvilepulsen du taler om?

Ja.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Frandsen

Dato : 15-06-07 13:43

> Det må så komme an på hvor man læser henne.

Åbenbart, men jeg har aldrig hørt om 130 minus alder, hvilket heller ikke
kommer til at passe med at din mand på 33 skulle have en makspuls på 215.

> Jada.

Hvorledes?

Fra : Newt Bridges

Dato : 27-08-08 09:20

On 2007-06-15 13:04:58 +0200, Marianne Feddersen <marianne@feddersen.dk> said:

> Det må så komme an på hvor man læser henne.

Nej, det gør det så absolut ikke.

Det ville betyde at en mand på 60 år har en maxpuls på 70 som
tommelfingerenregel. Dette er selvsagt forkert.

Mon ikke du i dit oprindelige indlæg mente "230 - alder" og ikke "130 - alder"?

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Newt Bridges

Dato : 27-08-08 11:36

On 2008-08-27 10:20:27 +0200, Newt Bridges <nospam@invalid.invalid> said:

> [...]
> tommelfingerenregel. Dette er selvsagt forkert.
>
> Mon ikke du i dit oprindelige indlæg mente "230 - alder" og ikke "130 - alder"?

Se bare bort fra mit indlæg, så efterfølgende at forvirringen var
blevet opklaret

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-06-07 15:55

> Maxpuls er meget individuel, men en tommelfingerregel siger, at hvis du
> trækker din alder fra 130 så har du din maxpuls.

Dvs en mand på 50 har en maxpuls på 80? Det lyder forkert i mine ører.

Mvh Maria

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 15-06-07 18:59

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Dvs en mand på 50 har en maxpuls på 80? Det lyder forkert i mine ører.

Ja, det er også noget sludder. Den tommelfingerregel der bliver brugt inden
for idrætsfysiologien er 220 - alder. Som alt muligt andet er det et
estimat, og nogle vil ligge langt fra og andre vil passe lige på, sådan er
det med statistik... Personligt har jeg en makspuls på 186 og da jeg lige er
fyldt 34, så...

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
Web: http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 17-06-07 16:52

Mikkel Gybel Jensen skrev:
> [...]
> det med statistik... Personligt har jeg en makspuls på 186 og da jeg lige er

Der skulle naturligvis have stået 230 og ikke 130. Beklager fejlen.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Frandsen

Dato : 18-06-07 11:12

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i meddelelsen
> Der skulle naturligvis have stået 230 og ikke 130. Beklager fejlen.

Ha, så giver det straks mere mening.