D&D 3.5 Hvorfor?
Fra : Kuruderu

Dato : 17-06-07 19:04

Hey snigere..

HAr længe gået og tænk over...

Hvad er det lige der gør at 3.5th edition af D&D er så populært?

Som "gammel i gårde" rollespiller føler jeg at 3.5 er utroligt hæmmende og
enormt "min/max" samt "number crunching" fokuseret.

Hvorfor tiltaler dette så mange folk i modsætning til Storyteller,
ShadowRun, Earthdawn og lign systemer?

Personligt har jeg truffet valget aldrig mere frivilligt at spille et 3.5
spil igen. Med mindre det er på PC hvor systemet er noget nær perfekt. Igen
pga samme ting som gør det "træls" som rollespil...

Mvh

LKH

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-06-07 06:27

Kuruderu wrote:
> [...]
> enormt "min/max" samt "number crunching" fokuseret.
>
> Hvorfor tiltaler dette så mange folk i modsætning til Storyteller,

Svaret er enkelt og indlysende: Mere spil, mindre GM.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kuruderu

Dato : 18-06-07 10:48

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message

> Svaret er enkelt og indlysende: Mere spil, mindre GM.

Virkelig? Min observation er netop at alt for lang tid går med at slå en
eller anden detalie op i en af de 5000 source books for at finde præcis den
version som en eller anden mener at have læst...

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-06-07 18:17

Kuruderu wrote:

> Virkelig? Min observation er netop at alt for lang tid går med at slå en
> eller anden detalie op i en af de 5000 source books for at finde præcis den
> version som en eller anden mener at have læst...

Det har for såvidt intet at gøre med det jeg skrev.

Kernen er at stilen i D&D3/3.5 lægger op til at man slår op i regelbogen
for at finde svarene på de spørgsmål man måtte have, i stedet for at det
står GM frit at improvisere det regel-svar som passer ind i lige netop
hans kram (et kram som bl.a. kan gå på at han ønsker at favorisere nogle
af spillerne til fordel for andre, og/eller at han ønsker at opmuntre
spillerne, på værste B.F. Skinner-vis, til at forfølge bestemte mål frem
for andre).

Altså mere spil og mindre GM.

Noget helt andet er så at du mangler at skelne mellem forskellige typer
regler. De D&D3/3.5-source books som jeg kender til indeholder stort set
kun én type regel, nemlig den såkaldte "crunchy bit", og det er
karakteristisk for disse dejlige knasesprøde bidder at de har meget lidt
interaktion med hinanden.

Desuden har D&D3 fra starten haft meget klare regler med hensyn til
hvilke typer bonusser der stacker med hinanden (og at alle bonusser skal
have type-klassifikation[1]), hvilket netop gør at man slipper for en
hel masse regelbogs-opslag. D&D3 har også fra starten af gjort meget ud
af at klassificere ting grundigt, f.eks. kan jeg huske at
illusionsformularer deles op i 4 forskellige typer, der har hver deres
egenskaber og regler. Alle trylleformulaer der tilføjes i nye
source-books vil derfor altid være klassificeret, sådan at hvis man har
lært grundreglerne, så ved man allerede alt hvad man har behov for at
vide om dem, også mht. hvordan de interagerer med alle andre tænkelige
og utænkelige fænomener i spilverdenen.

[1] Desværre forekommer der så noget der hedder "unnamed bonuses"
hvilket jo er kikset, selv om reglen såvidt jeg husker er at navnløse
bonusser altid stacker med hinanden. Desuden kan du se på evolutionen fa
D&D3 til 3.5, hvor 3.5 jo opfandt en ny bonus, shield bonus (til AC), og
dermed gjorde systemet endnu mere elegant og strømlinet[2] end det var i
forvejen.

[2] Hvis du vil se en endnu højere grad af elegance og strømlinethed, så
tjek Spycraft 2.0. Der er der virkelig styr på tingene, mht. hvordan
class abilities stacker med hinanden. f.eks. sådan noget som Uncanny
Dodge, der jo kommer i flere niveauet. Spycraft 2.0 har en regel (i
grundbogen) om hvad der sker hvis en figur både får Uncanny Dodge I fra
én af sine figurklasser og fra en anden (så stacker de, sådan at han har
Uncanny Dodge II); det har D&D3/3.5 *ikke*.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 19-06-07 08:54

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> [...]
> Dodge I fra én af sine figurklasser og fra en anden (så stacker de,
> sådan at han har Uncanny Dodge II); det har D&D3/3.5 *ikke*.

Har du set Hero System (http://www.herogames.com/faq-abouthero.htm)?
Det lyder som om det er noget for dig.

   Torben

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-06-07 12:03

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Har du set Hero System (http://www.herogames.com/faq-abouthero.htm)?
> Det lyder som om det er noget for dig.

Klaus har gennem flere år forsøgt at sælge Hero System til mig. Af ren
nysgerrighed købte jeg til sidst den oprindelige 5th edition, men Hero
System opfylder ikke mine behov som spiller, og slet ikke som GM.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 18-06-07 13:48

"Kuruderu" <kuruderu@gmail.comREMOVE> writes:

> Hvad er det lige der gør at 3.5th edition af D&D er så populært?

1. Større markedsføringsbudgetter og udnyttelse af et velkendt brand.

2. Aftaler med distributører, der sælger til "almindelige"
boghandlere (så man ikke behøver at lokalisere en spilbutik). Det
sidstnævnte har stor betydning for folk, der ikke bor i storbyer.
Jo, selvfølgelig kan man købe på Internettet, men mange
foretrækker at kunne se og føle på noget, inden de køber det.

3. Større oplag gør det muligt at have meget "bling" til en
overkommelig pris. Få andre spil kan måle sig med D&D 3.5 hvad
angår bøgernes fysiske kvalitet og kvaliteten af illustrationerne.

4. Andre forlag laver ekstramateriale, der kan bruges med D&D 3.5, så
der er generelt et stort udvalg af moduler, spilleverdener,
"splatbooks", osv. Mange af dem er noget møg, men det opdager man
som regel først, når man har betalt for dem.

> [...]
> enormt "min/max" samt "number crunching" fokuseret.
>
> Hvorfor tiltaler dette så mange folk i modsætning til Storyteller,

Nogen kan lide spil med meget mulighed for min/max-ing. Det giver en
vis tilfredsstillelse at lave en figur, der kan banke alle andre, selv
om det er ved at udnytte systemet til det absurde. Mange spillere
kender heller ikke andet, og tror at alle rollespil er ligesådan.

De spil du nævner, er heller ikke uden problemer, og der er nok mange,
der bliver frastødt af den dystre stemning i de tilhørende
spilverdener. Nuomdage sælger spil (udover D&D) ikke så meget på
system som på en spændende og detaljeret verden. Det er der heller
ikke noget problem i, medmindre systemet passer dårligt til verdenen,
hvad d20 ofte gør, når man bevæger sig for langt fra heroisk fantasy.

d20 passer dårligt til romantisk fantasy, gritty realisme, superhelte,
toons, SF, osv., og det vil være optimistisk at forvente, at et enkelt
spilsystem vil være egnet til alle disse genrer (medmindre man
barberer kernesystemet så meget ned, at det ikke giver mening at sige,
at det er det samme system, man bruger overalt).

   Torben

P.S.
Læs min spalte (eller "blog", som det vel hedder nuomdage) på RPG.net:
http://www.rpg.net/columns/rollthebones/rollthebones1.phtml .