Hvilket mærke luftgevær?
Fra : hanschristian@forum.~

Dato : 22-07-07 20:36

Hej Nyhedsgruppe.

Jeg har brug for et godt råd, for jeg er lidt i vildrede mht. hvilket
luftgevær jeg skal vælge. Bor på en landejendom, hvor der er en
forfærdelig masse skader og råger, som jeg har tænkt mig at udtynde
lidt blandt.

Jeg har jagttegn, men har ikke den store indsigt i luftgeværer, som
jeg i dette tilfælde agter at anvende som våben.

Har kigget en del på nettet og går efter et kraftigt 5,5 mm. gevær,
men kan ikke rigtigt gennemskue hvad der er bedst til prisen og mest
egnet til jagt.

Har set lidt på følgende geværer:

Cometa Fenix 400 Kaliber : 5,5 mm. Hastighed 250 m/s

Gamo Hunter 440 Combo Kaliber : 5,5 mm. Hastighed 230 m/s

Hatsan Model 125 Kaliber : 5,5 mm. Hastighed 300 m/s

Norica Marvic Gold Kaliber : 5,5 mm. Hastighed 250 m/s

Hatsan er den kraftigest og også det billigeste, men er den egnet til
jagt.

Hvis I har kendskab til de nævnte modeller og kan gennemskue fordele
og ulemper, så kunne jeg godt bruge et godt råd

På forhånd tak.

Venligst

Hans

Fra : Per, Herringe

Dato : 22-07-07 23:37

I meddelelse: 1185132950.922931.165180@g4g2000hsf.googlegroups.com
skrev hanschristian@forum.dk bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
>
> Hvis I har kendskab til de nævnte modeller og kan gennemskue fordele
> og ulemper, så kunne jeg godt bruge et godt råd

Hej
Jeg har ikke et bud på mærkevalget, men en ting mere at overveje

Så vidt jeg kan se er de geværer du nævner alle af den type der spændes ved
at knække løbet. En del af dem fås på tilbud med kikkert. Jeg ville
overveje/afprøve om ikke jeg fik ligeså godt eller bedre resultat uden
kikkert på de praktisk anvendelige afstande. På de geværer hvor kikkerten
ikke sidder på den del der sender kuglen afsted er det næsten umuligt at der
ikke opstår variationer i træfpunktet afhængig af hvor godt "lukketøjet"
fungerer.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Kent Hald

Dato : 23-07-07 17:48

<hanschristian@forum.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg ville absolut vælge et gevær med spændestangs ladning og aldrig
en med knækløb.
På et luftgevær med spændestang kan man uden problemer anvende sigtekikkert.
Det skal, som du selv skriver, være cal. 22 (5,5mm.) for at være lovlig til
jagt.
Jeg kender ikke så mange af de helt nye mærker, men af de gode gamle
ville jeg foretrække Diana eller BSA, som jeg selv har og er meget tilfreds
med.
og jeg har aldrig haft problemer med kikkerten.
Husk at det skal være en kikkert af god kvalitet beregnet til jagtriffel.
De alm. billige luftgeværs kikkerter holder ikke.
Der er faktisk en enorm rekyle i et luftgevær..

Hilsen,

KH

Fra : Bino

Dato : 24-07-07 01:20

"Kent Hald" <daffy@(remove) finheat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> De alm. billige luftgeværs kikkerter holder ikke.
> Der er faktisk en enorm rekyle i et luftgevær..

Det er ikke nok at bruge en kikkert til en jagt riffel , selv en kikkert
monteret på en stor kaliber
jagtriffel vil med at sandsynlighed lade livet på et luftgevær , kikkerten
skal være "spring rated"
d.v.s bygget til det modsatte rekyl der er i en luftriffel.

Brian

Fra : hanschristian@forum.~

Dato : 25-07-07 18:54

Hej igen.

Jeg ved godt, at Gamo Hunter 440 Combo kan fåes på tilbud incl.
kikkert, men jeg er ikke så sikker på, om det er nødvendigt.

Jeg ved også godt, at et luftgevær skal have en speciel kikkert. Den
skal have en såkaldt parallax justeringsmulighed og være beregnet til
et luftgeværs atypiske reykl.

Spørgsmålet er blot, om det hele taget er nødvendigt på de korte
afstande, at anvende kikkert! Her er jeg nemlig også i tvivl. Hvad
mener I?

Hvis man kigger på udgangshastighederne på de forskellige våben, så
har jeg hørt mindre godt om Hatsan Model 125!

Jeg tror derfor umiddelbart at mit valg vil falde på en Norica Marvic
Gold. Den kan fåes med en 4x32 kikkert, men skal jeg undvære den?

Nogle kommentarer til dette?

På forhånd tak.

Venligst

Hans

Fra : Kent Hald

Dato : 25-07-07 21:52

[...]

Ja, du har jo faktisk selv besvaret dit spørgsmål,
skal du bare bruge den på korte hold, kan en kikkert godt være en ulempe
ved hurtige skud, hvis det ikke er en med meget lav forstørrelse.
Hvad geværet angår, skal du foretrække den 5.5 mm. med tilstrækkelig
udgangshastighed, som du synes bedst om, som "falder bedst" når du
lægger den til skulderen.

Mvh,

KH