boots!
Fra : lewerenz

Dato : 26-07-07 21:44

Hej. Er der nogen, som har erfaring med "boots" til heste. Eller rettere til
ponyer, hvilket i Hööks kataloget allerede giver mig det første problem -
(igen) mangler der udstyr til småponyer.
Hilsen MEtte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-07-07 12:22

lewerenz wrote:
> Hej. Er der nogen, som har erfaring med "boots" til heste. Eller rettere til
> ponyer, hvilket i Hööks kataloget allerede giver mig det første problem -
> (igen) mangler der udstyr til småponyer.

Jeg har erfaringer med 3 modeller fra
   http://www.easycareinc.com/Default.aspx
nemlig modellerne
   easyboot      - mindre gode
   easyboot epic      - bedste jeg har prøvet, prøv dem bare
   boaboot         - lidt bedre, men svag wire

Desuden har jeg via
   http://www.tribeequus.com/boots.html
læst en hel del om de andre muligheder, men jeg har forkastet dem
af forskellige grunde jeg kort nævner i slutningen.

Generelt synes jeg at det er en rigtig god ide, men det kan kræve lidt
tid at finde den rette løsning til din hest, og det kræver også lidt
tid at blive god til at montere skoene på hesten hurtigt. Samt at
hesten lærer at stå helt stille.
Jeg startede med disse "gummi" støvler til heste, fordi min egen blev
ved med at træde jernskoene af sig, nok fordi den havde så stejle
hove. Til sidst var der intet at montere jernsko i, og vi måtte ride
uden. Problemet her var at hesten så var omtået, og helst ville gå i
græs/let mudrede stier. Grus stier var nærmest udelukket. Asfalt var
den heller ikke glad for. Kom vi i trav ind på sådan noget så gik den
selv i skridt meget hurtigt. Med gummi støvlerne på så fræsede hesten
rundt som om intet var i vejen, og den virkede bestemt glad igen

Easyboot:
---------
Jeg startede med at prøve easyboot, da epic ikke var udviklet endnu,
og jeg var usikker på om det ville virke. Easyboot var den billigste
model, så jeg prøvede med den. Jeg købte via sverige.

Easyboot modellen sad ikke godt nok på min hest og røg af og til af.
Desuden havde den metal tænder som bed sig ind i hovens sidevæg. Jeg
synes dog ikke at det gav problemer, men de blev ikke på. Min hest
havde dog MEGET stejle hove.

Boaboot:
--------
Efter at have set fejlene ved easyboot modellen bestemte jeg mig til
at prøve boaboot modellen. Denne model var meget hurtigere at komme
på, men jeg knækkede et par wirer under HUUUUURTIG gallop, og en anden
gang hvor jeg sprang over et væltet træ, selvom at hesten ikke slog
imod. Jeg har også prøvet at slå imod uden at det gav synlige skader.
Skoen blev på, med mindre at wiren knækkede. Wiren er utroligt tynd,
nok ikke engang 1 mm. Den drejes rundt omkring et eller andet og det
strammer skoen på plads. Det er vidst samme princip som i ski støvler.
Måske jeg strammede wiren for meget, de skrev at det kunne knække
wiren, men jeg ville jo have at skoen blev på. Købt via en bekendt som
rider western med dem uden problemer.

Easyboot epic:
--------------
Da jeg var blevet træt af boaboot så havde de endelig lavet easyboot
epic modellen, og den synes jeg rigtig godt om. Jeg har aldrig mistet
den, og den er hurtigere at montere end normal easyboot, men dog lidt
langsommere end boaboot. Jeg har prøvet at montere mordaks, 4 styk pr.
sko, og så stod hesten fantastisk godt fast, både i mudder og senere i
sne. Jeg har ikke oplevet gnav sår med småting som kom imellem hår
eller gaitor delen af skoen, en slags gamache som sidder fast på skoen
er lavet af neopren og velcros fast rundt om benet. Købt via sverige

Jeg synes generelt at holdbarheden har været fantastisk på alle 3
modeller, de er nærmest ikke blevet slidt, på trods af at min hest
slider jernsko op på 3-4 uger, da den dels skraber i boksen, og dels
fordi den når den gik, ivertfald på asfalt satte hoven ned således at
den lige skubbede/trak den lidt hen over asfalten, og det slider

De andre modeller fra   http://www.tribeequus.com/boots.html

Swiss horse boots skal tilpasses specielt til din hest, men jeg fandt
ikke nogen københavnsk forhandler.

Marquis hoof boot er af mange udskiftelige dele, så jeg forestillede
mig at de med tiden ville falde fra hinanden. Desuden skal de pumpes
op for at sidde perfekt, og hvad nu hvis de falder af ude i skoven? så
skal man huske pumpen osv. Nej, så hellere en easyboot epic, den er
lige til at komme på igen. Jeg synes at easyboot epic er en simpel
model, hvor marquis hoof boot er en over advanceret støvle, og jeg
tror mest på simple løsninger.

En bekendt har prøvet old mac og var knapt så glade for dem, derfor
har jeg undladt at prøve dem.

JonB

Fra : lewerenz

Dato : 27-07-07 22:43

Hej Jon
Tak for den fine respons. Jeg har surfet rundt som en vild og jeg tror også
at Easyboot Epic er dem jeg vil prøve - og så kan de jo fås i små
størrelser. Men de forhandles da vist ikke i Danmark. Jeg fandt en
hjemmeside www.e-butiken.nu i Sverige, hvor de koster 495 SKr pr styk - er
det også der du handler?
MEtte

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-07-07 08:31

lewerenz wrote:
> [...]
> at Easyboot Epic er dem jeg vil prøve - og så kan de jo fås i små
> størrelser. Men de forhandles da vist ikke i Danmark. Jeg fandt en

Jeg tror det, men de har vidst skiftet navn siden jeg købte.
Jeg fandt dem via
   http://harmonyhorse.se/

JonB
ps: lad os høre dine erfaringer senere