Når hesten ikke mere er øm....
Fra : liz

Dato : 30-06-07 16:29

Hej alle sammen.

Hvor længe skal der gå inden hesten må slippes løs på markene igen efter en
omgang forfangenhed - MED mundkurve på? Han er ikke øm mere, heller ikke
varme i hove, ingen puls i benene, tier sig som en føl når han kommer ud på
jordfolden om mørgenen. Det er kun fire dage siden han holdt op med at være
halt. Må han løbe rundt alt det han ville, eller hvad? Han keder sig
gevældig og de to andre heste vil heller ikke ud på marken uden ham, selvom
de har mulighed for det. De står bare og keder sig over hegnet lige så meget
som den fhv. forfangen.

Regnfuldt hilsener
Liz

PS Er det sandt: En gang forfanget, altid forfanget? Hans fremtid ligger
mig tungt på sindet!

Fra : Vipse

Dato : 30-06-07 21:52

Hej Liz

Jeg ville sende ham ud på marken 1 times tid sidst på dagen til at starte
med og så trappe ½ - 1 time hver dag.....uden mundkurv......og resten at
tiden må han kede sig på jordfolden, desværre ! Den fremgangsmetode har jeg
brugt på en pony som var slemt forfangen da jeg fik den og det virkede fint
! Efter ca. to uger kunne hun komme på døgnfold sammen med de andre heste og
hun har overhovedet ikke været forfangen siden og det er 2 år siden nu. Og
hun har ifølge tidligere ejer været forfangen hvert år mens de havde hende.
To andre, som jeg lige har fået i stalden, er jeg pt. ved at trappe op. De
er på græs i 6 - 7 timer om dagen nu uden problemer og de var begge hårdt
angrebet. Det går fint nu og de viser overhovedet ingen tegn på
forfangenhed. De får lidt hø og masser af halm at gumle på i stalden og ikke
andet! De står i samme boks så de keder sig ikke så meget.
Han bør nok trappes langsomt op hver forår for fremtiden men det er jo ens
for de andre heste også, så det er jo ikke så slemt for ham. Hvis bare du er
ekstra opmærksom på problemet så skal det nok gå !
Held og lykke med ham

Vipse

Fra : liz

Dato : 30-06-07 22:16

"Vipse" <viha@privat.dk> skrev i en meddelelse

snip, snip.....

> [...]
> for de andre heste også, så det er jo ikke så slemt for ham. Hvis bare du
> er ekstra opmærksom på problemet så skal det nok gå !

Hi Vipse,

Takker for svaret - det var noget i den stil jeg havde regnet med.

Mht det sidste - han har været på græs hele tiden om dagen, både vinter,
forår, sommer etc. De går i løsdrift året rundt og kan gå ind og ud som det
passer dem.

Problemet opstod pga tørken - for meget fruktan i nedbidt græs - plus at han
var for fede i forvejen!! Så det var ikke decideret forårsgræsset som
forårsagde forfangenhed. Han har haft tid til at vænne sig til det. Det er
første gang i mit liv at jeg har en forfangen hest, så er noget på bare
bund. Alle snakker om hvad man skal gøre mens forfangenheden står på, men
ingen siger noget om hvad der skal ske bagefter mht motion etc. Ved godt at
mad indtagelse skal begrænses etc.

Hilsen Liz

Fra : Vipse

Dato : 30-06-07 23:08

Så er situatioen jo lidt anderledes end hvis han var på stald i
vinterperioden og så skal vænne sig til græsset om foråret. Det har jeg
desværre ingen erfaring med da mine ikke går i løsdrift ! Men det er jo
altid en god ide hvis du har mulighed for at slanke ham lidt ved hjælp af
motion, for så bliver han ikke så nemt forfangen igen! Hvis du har mulighed
for det så kan du evt. dele folden op så du kan flytte hestene så græsset
ikke bliver nedbidt.....så får græsset chancen for at komme sig og du undgår
problemet med for meget fruktan!
Det er desværre de eneste råd jeg kan give dig, men der er sikkert flere
herinde der har heste i løsdrift som kan give dig flere gode råd til hvordan
du undgår forfangenhed fremover.
Min lille ponyhoppe Berit gik også i løsdrift før hun kom til mig og der var
hun desværre forfangen mindst en gang hvert år. Jeg er meget opmærksom på
vinteren igennem at Berits foder er nøje afpasset så hun er i fin foderstand
og gerne pæn slank før hun kommer på døgnfold til foråret. Hun kommer dog
også på græs i nogle af dagtimerne hele året rundt sammen med de andre
heste.
Tja......man skulle have plads og penge nok til at lave en af de systemer
hvor hestene hele tiden skal bevæge sig rundt for at få foder........men på
den anden side så er det nu dejligt at kunne se sine hypper løbe glade rundt
på en dejlig grøn græsmark !

Fra : christian

Dato : 01-07-07 19:18

On 1 Jul., 00:07, "Vipse" <v...@privat.dk> wrote:
> [...]
> den anden side så er det nu dejligt at kunne se sine hypper løbe glade rundt

idiot

Fra : Vipse

Dato : 01-07-07 19:39

>idiot

Hvad mener du med det Christian ?????

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-07-07 10:10

On 1 Jul., 20:18, christian <christian.christian...@jubiiconnect.dk>
wrote:

> idiot

Flot bemærkning, bidrager virkelig meget til
debatniveauet.........NOT.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Vipse

Dato : 02-07-07 10:53

wrote:

> [...]

- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler

Ja.......jeg blev da lidt paf !!! Jeg synes da ikke at Liz eller jeg er
idioter ! Jeg ved da godt nok ikke alt om forfangenhed men synes da
alligevel ikke at jeg er helt uerfaren...... jeg har da trods alt haft held
med min behandlingsmetode indtil nu ! Men vi er da bestemt modtagelig for
gode råd!

MVH Vipse

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-07-07 11:18

On 2 Jul., 11:53, "Vipse" <v...@privat.dk> wrote:
> [...]
> - En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler
>
> Ja.......jeg blev da lidt paf !!! Jeg synes da ikke at Liz eller jeg er

Nej, så enten er han en Troll eller også har han svaret på et forkert
indlæg.

> [...]
> med min behandlingsmetode indtil nu ! Men vi er da bestemt modtagelig for

Så skal rådene da også menes oprigtigt og gives i en pæn tone.
Det er sådanne indlæg som gør at seriøse debattører finder andre
steder.

Fra : liz

Dato : 02-07-07 19:52

Hej Christian og Vipse,

Bare ignorere den - det kan ikke hjælp noget at hidse sig op over sådan
noget! Det er sikkert den forkert gruppe han har postet til.....!

Liz

Fra : Vipse

Dato : 03-07-07 08:29

> [...]
>
> Bare ignorere den - det kan ikke hjælp noget at hidse sig op over sådan
> noget! Det er sikkert den forkert gruppe han har postet til.....!

Ja du har ret Liz........jeg blev bare så overrasket ! Hvordan går det med
din stakkels hest !

Vipse

Fra : liz

Dato : 03-07-07 10:03

> Ja du har ret Liz........jeg blev bare så overrasket ! Hvordan går det med
> din stakkels hest !

Tak fordi du spørger....
Det går faktisk rigtig godt, 7,9,13, kryds fingre og alt andet
Han er bare så sulten hele tiden, stor øjne - "mor, fodre mig, please....."
Så jeg skal være den onde og gå min vej mange gange om dagen. Halm er han
ikke tilfredse med, mærkelig nok.

Han kommer ud på marken med de andre ca. 1 times tid sidste på dagen, med
mundkurve på - jeg stoler slet ikke på ham ellers. Så er der lidt fuldfoder
og hø til ham når han kommer inde igen. Han har forsøgt at fjerne den,
foreløbig uden held. Og endelig har han lært at nippe til græsset igennem
den alt for smal hul. Regner med, måske i næste uge, at gøre hullet lidt
større for ham. Jeg har også lavet nogle små huller rundt om den større,
således at kondensvand ikke samler sig. Brugt en lædertang til det og nu
fungere den meget bedre. Ellers skal jeg bestille en anden mærke nu i dag,
da jeg ikke stoler på den jeg har. Det bliver en Green Guard tror jeg.

Han har godt nok tabte sig noget, men jeg synes det går noget langsomt -
ligesom det hele har stået stille den sidste uges tid. Måske er det bare mig
der ikke kan se det. Men manken er meget blødere end den har været længe!!!

Og så her til morgen, har jeg muget totalt ud i hans stald, ca. 15m2 x
50/60cm møg. Ondt i skuldrene nu! Han behøver ikke 24/7 blod bund mere og
kan desuden sov i løsdriften med en anden hest. Jeg lukker af så de ikke
kan kom ude på marken, bare på jordfold. Sikkert noget bøvl - men min egen
skyld. Jeg vidste bare ikke at nedbidt og tørkeramte fold kunne være så
farlig for heste. Aldrig igen, håber jeg.

Hilsener Liz

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 03-07-07 07:02

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

>Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
>- En ny forbindelse over Randers Fjord
>- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
>- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler

Ønskes:

- En trykknap for grønt lys der kan nås fra hest. (Lyskrydset ved hovedvejen)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : Vipse

Dato : 04-07-07 10:07

"Ole Braad-Sørensen" <nospam@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Ønskes:
>
> - En trykknap for grønt lys der kan nås fra hest. (Lyskrydset ved
> hovedvejen)
>
> Med venlig hilsen
> Ole Braad-Sørensen
> www.foldrenser.dk
> www.betesrenser.se

Ønskes:

En parkeringsplads til hesten henne ved bageren. Helst med udlagt hø !

Vipse