beskæring
Fra : Vipse

Dato : 25-06-07 18:19

Er det egentlig lovligt selv at beskære og raspe hove på sin hest imellem
smedebesøg. Jeg tænker især på om man selv må beskære flossede hove (når
smeden ikke har tid til at komme før om 3 - 4 uger !!) Jeg har ikke tænkt
mig at beskære dem selv hver gang , men kun trimme lidt imellem besøgene.
Er der måske nogen der har nogle gode råd ang. trim ,så lytter jeg gerne !

MVH Vipse

Fra : kiwi.louise

Dato : 25-06-07 18:46

On 25 Jun., 19:19, "Vipse" <v...@privat.dk> wrote:
> [...]
> Er der måske nogen der har nogle gode råd ang. trim ,så lytter jeg gerne !

Jeg ved ikke om det er ulovligt, men jeg synes det er meget dumt
ligefrem at ville beskære selv, når du ikke er beslagsmed.Man kan da
altid lige file det værste af flosserne, men lad dem der ved noget om
det, beskære hovene så du ikke ødelægger hovene.Man kan jo også
kontakte smeden LIDT før, så det ikke pludselig er en akut sag.

MVH Louise

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-06-07 19:06

kiwi.louise wrote:

> [...]
> det, beskære hovene så du ikke ødelægger hovene.Man kan jo også
> kontakte smeden LIDT før, så det ikke pludselig er en akut sag.

Jeg er delvist enig med Louise, men jeg vil formulere det således:

"hvis du kan må du godt og der er ingen problemer. Hvis du ikke kan
skal du bruge en faglært."

Det er dog ikke umuligt at lære at beskære heste, og det tager kun
noget tid at få det lært. Start med at læse nogle bøger om hvordan
man skal beskære hovene.

JonB

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-06-07 07:37

"Vipse" <viha@privat.dk> wrote:

>Er det egentlig lovligt selv at beskære og raspe hove på sin hest imellem
>smedebesøg. Jeg tænker især på om man selv må beskære flossede hove (når
>smeden ikke har tid til at komme før om 3 - 4 uger !!)

Hmm...!

Når smeden nu er der, så aftal tid for næste besøg. Så tager det ikk' 3-4 uger.

At raspe hove mellem smedebesøg har jeg da tit gjort, endda med en rasp som
smeden selv har givet mig. Men kun fordi der havde været en flosset hov der sku'
rettes.

Selv at begynde at "trimme" synes jeg er lidt dumt.
Smeden har bedre forstand på de dele og det koster jo ikke en bondegård.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : Vipse

Dato : 26-06-07 15:09

Det er fordi jeg har fået to små ponyer ind i stalden, sådan lidt hurtigt,
at jeg spørger. De har meget flossede hove, er begge hård angrebet af sur
stråle ( er under behandling )og har nærmest snabelsko i stedet for hove. De
har begge været alvorligt forfangen for nyligt, men det har jeg fået styr på
sammen med ejeren!
Det er ikke mine ponyer og ejeren har ikke kunne tage sig sammen til at få
bestilt sin smed til at komme. Nu har jeg bestilt min egen smed til
dem......ja det kommer jeg nok selv til at betale.......men det er
forfærdelig at se på !
jeg har en fast aftale med smeden til mine egne 4 heste.
Jeg er ikke interesseret i at skulle betale for andre end mine egne heste
fremover og jeg er bekymret for om ejeren får tilkaldt smed tit nok til de
små kræ. De skal efter min mening beskæres/trimmes en gang om måneden til de
er rettet ordentlig til. Jeg har kun tænkt mig at tage evt. flosser og
lign.....ikke sådan rigtig beskære....og så raspe dem lidt så de ikke
flosser igen ! Men jeg er i et dilemma her ! Min pengepung og min
samvittighed overfor de to små er dybt uenige ! Jeg vil ikke blive ved med
at betale smed, men jeg kan heller ikke holde ud at se de små trolde lide !
Så hvis jeg kan gøre noget for dem inden for lovens rammer som gør hverdagen
bare lidt bedre for ponyerne så gør jeg det gerne !!
Jeg er modtagelig overfor ALLE gode råd, men ikke at jeg skal smide ejer og
ponyer ud af min stald!
Hvem ved hvor de så ender !

Vipse

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-06-07 19:06

"Vipse" <viha@privat.dk> wrote:

>Jeg er modtagelig overfor ALLE gode råd, men ikke at jeg skal smide ejer og
>ponyer ud af min stald!

Hm..! Jeg havde et lignende problem her med en opstaldet hest. En repræsentant
fra Dyrenes Beskyttelse opfordrede mig til at lade hovene beskære og sende
regningen til Dyrenes Beskyttlse der så ville betale.

Jeg sendte derimod regningen til retten via min advokat og fik dækket
omkostningerne.

Måske en opringning til Dyrenes Beskyttelse eller måske Hestens værn kunne give
dig et bedre råd.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.foldrenser.dk
www.betesrenser.se

Fra : kenneth@site-box.dk

Dato : 26-06-07 12:31

On 26 Jun., 08:36, Ole Braad-Sørensen <nos...@soholm.com> wrote:

> [...]
>
> Selv at begynde at "trimme" synes jeg er lidt dumt.
> Smeden har bedre forstand på de dele og det koster jo ikke en bondegård.

Hej,

Heste-Forum.dk har en meget omfattende artikel database med alt mellem
himmel og jord af interesse for heste-folk - jeg lavede en lille
søgning på "beskæring" og fik 21 resultater - kig selv:
http://www.heste-forum.dk/ContentId/11314/Default.aspx?q=besk%c3%a6ring

Fra : kiwi.louise

Dato : 27-06-07 13:50

On 26 Jun., 20:06, Ole Braad-Sørensen <nos...@soholm.com> wrote:
> [...]

Vipse

Når nu du kender ejeren må du da få hende til at indse, at hvis hun
ikke vil bruge penge på sine dyr, var det måske bedre at sælge dem.Det
der er jo dyrmishandling, og uanset hvor flink personen er, er det
synd for dyrene.Giv hende en chance, og ellers må du jo kontakte
dyrenes beskyttelse.Bare min mening.

MVH Louise

Fra : Vipse

Dato : 27-06-07 14:27

"kiwi.louise" <kiwi.louise@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>der er jo dyrmishandling, og uanset hvor flink personen er, er det
>synd for dyrene.Giv hende en chance, og ellers må du jo kontakte

Ja jeg synes egentlig også at HAN skal sælge dem, men problemet er at det er
hans børns små ponyer og de vil IKKE af med dem ! Han har simpelthen bare
overhovedet ikke forstand på hvad en pony har brug for men har
dog........endelig.........besluttet sig til at tage imod mine råd ! Han
kunne jo konstantere at jeg vidste bedre ang. fodring og forfangenhed end
han selv gjorde. Jeg har fået lov til at overtage pasningen og fodringen og
jeg sørger for at de har en dejlig ren boks når de er i stalden ! Smeden
ringede heldigvis i formiddags og sagde at han havde et afbud så han kunne
komme på fredag allerede og jeg har forlangt at ejeren er til stede så
smeden kan snakke med ham om hovpleje og hvor tit de bør beskæres
..........og så håber jeg at han lytter !!
Før de kom hjem til mig er de kun blevet beskåret en enkelt gang om året og
det synes han er nok for det er jo dyrt !! Jeg er nødt til at indrømme at
jeg har snakket med STORE bogstaver til ham, så han er lidt muggen på mig,
men det kan jeg godt leve med !

MVH Vipse