Fodring af discus
Fra : Andreas Jensen

Dato : 05-07-07 20:47

Hej alle ægspærter

Jeg har anskaffet lille flok unge discus, der for såvidt har det udmærket,
men jeg har problemer med fodringen. Fiskene får skiftevis klare myggelarver
og (optøet) discus frostfoder. Jeg kan sagtens styre mængden af myggelarver,
der spises op, men det kniber genoldigt med discusfoderet. Alle fiskene går
"til bidet", når jeg smuldrer ganske lidt i vandet (et par stykker spiser
mens jeg holder foderet), og de spiser også sålænge foderet "er på vej mod
bunden". Men i det øjeblik foderet når bunden, så rør de det ikke mere. Og
det betyder, at uanset hvor lidt jeg giver dem, så havner det meste på
bunden, og det betyder igen, at jeg må skifte vand (op til 50 % dagligt i et
250 liters !) for at undgå at vandet rådner - og det er træls.

Jeg har et par maller gående, men optøet discusfoder rør de ikke )-.

Så: Hvordan fodrer I ?

.....for jeg kan tilsyneladende ikke finde ud af det.

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : johny møller

Dato : 05-07-07 21:27

"Andreas Jensen" <Fjernes_ccc2500@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så: Hvordan fodrer I ?
>
> ....for jeg kan tilsyneladende ikke finde ud af det.

Hejsa.

nu har jeg ikke helt forstand på discus, men er det ikke muligt at få
flydepiller til dem

en mulighed :)
mvh
johny

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-07-07 06:41

Hej

Andreas Jensen skrev:
> Så: Hvordan fodrer I ?

Så varieret som muligt. Jeg bruger både frysetørrede myggelarver,
flagefoder, frostfoder (direkte fra fryseren), mallepiller,
tubifexterninger og discus granulat.

De får hver dag lidt af hvert og i variende mængder. Det sker også at de
kun får frotsfoder eller kun granulat. Hvis de har en periode hvor de
ikke rigtig spiser, så får de lidt mindre og så nipper de af planterne.
Det er for mig et godt tegn på at de ikke overfodres.

Jeg har rejer som spiser op på bunden, men mine discus spiser når der er
mad.

Hvis dit akvarie virkelig bliver så beskidt som du beskriver, så virker
det som om du fodrer alt for meget.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Fra : Andreas Jensen

Dato : 06-07-07 07:03

Hej Karsten

Hvordan giver du frostfoderet "...direkte fra fryseren" ?

Jeg har læst etellerandet sted, at man specielt til små discus kan rive det
på et rivejern, men jeg tøer en 5 kronestørrelse op og smuldrer i vandet. Er
det for meget til 8 discus i 10 cm størrelse ?

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-07-07 21:48

Hej

Andreas Jensen skrev:
> Hvordan giver du frostfoderet "...direkte fra fryseren" ?

Jeg bruger både de store plader samt terninger med cichlidemix, rejemos
og myggelarver. Pladerne knækker jeg i mindre dele, mens de er frosne og
putter dem i en boks og så i fryseren. Når der så er fodring tager jeg
nogle terninger/pladerstumper og smider dem direkte i akvariet i frossen
stand. Der går højest et minut og det hele er tøet op, men fiskene
spiser fra klumperne, så snart de kommer i vandet.

> Jeg har læst etellerandet sted, at man specielt til små discus kan rive det
> på et rivejern, men jeg tøer en 5 kronestørrelse op og smuldrer i vandet. Er
> det for meget til 8 discus i 10 cm størrelse ?

Små? Når de er 10cm så kan de sagtens spise det som det er. Mine er lidt
mindre og de spiser lystigt tingene som de får dem. Fodermængden synes
jeg heller ikke lyder helt tosset. De store plader bider de selv stykker
af og kæmper gerne med min malle på 34cm om godterne.

Fra : Ole Vandborg

Dato : 10-07-07 21:29

Andreas Jensen wrot
> Så: Hvordan fodrer I ?

Når jeg fodrer med frost, så tør jeg den mængde jeg skal bruge op i et
lille glas. Jeg hælder det over i en lille si(artemia-si) og skyller det
- nogle vil mene at dette er unødvendigt, jeg har bare indarbejdet det
som rutine. Skal dog lige siges at er der småt yngel i akvariet får de
foder før jeg sier det.

Når jeg fodrer bruger jeg en engangs-plastikpipette købt på apoteket. Er
det kraftigt foder (myggelarver, artemia) så har jeg en hvor jeg har
klippet spidsen af.

Med pipetten er det muligt at fordele foderet over et større areal, så
alle fisk får. Desuden giver man mindre portioner flere gange, og
fiskene kan derfor nå at spise inden det ryger på bunden.

Det sjove er at efter kort tid lærer fiskene hvor foderet kommer fra -
større fisk kan næsten suge maden ud selv!

Sådan gør jeg

/Ole