Bogføring af løn?
Fra : Karina

Dato : 02-07-07 11:45

Hej gruppe,

1. gang vi skal angive og bogføre lønudgifter i SummaSummarum. Hvordan
gør vi?

På Standardkontoplanen, har vi en konto 4100 til "Løn, A-indkomst". Her
formoder jeg, at jeg skal bogføre den ansattes løn, men er det den
totalt løn eller løn minus indeholdelser.

Jeg har ligeledes konto 4150 "Virksomhed ATP", hvor jeg - hvis det
bliver aktuelt - gætter på, jeg skal bogføre evt. ATP.

Såfremt konto 4100 er til løn minus indeholdelser, så mangler jeg altså
at få placeret AM-bidrag og A-skatten - hvor gør jeg af de to?

Mvh
Karina

Fra : Sten Larsen

Dato : 02-07-07 18:12

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse news:4688d713$0$47358$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> Såfremt konto 4100 er til løn minus indeholdelser, så mangler jeg altså at få placeret AM-bidrag og A-skatten - hvor gør jeg af de

Lønkotoen er lønnen uden fradrag.
Virksomhedes atp er 2x den tilbageholdte atp.
Desuden skal du have 2 ( eller 3 ) konti under Passiver/Gæld: f.eks. Skyldig atp, skyldig a-skat, skyldig AMBI.
Skat og ambi afregnes ca. d.10 i måneden efter. Atp afregnes den 14. efter et kvartals udløb.
Du skal også have feriepengeberegning i tankerne.
Brug evt. DanLøn. De klarer det hele for dig for kr.18,75.
/StenL

Fra : Karina

Dato : 03-07-07 10:36

> Lønkotoen er lønnen uden fradrag.

OK!

> Virksomhedes atp er 2x den tilbageholdte atp.

Hvorfor 2 gange? Nu er det ikke så aktuelt for os lige her og nu, fordi
personen arbejder under 39 timer om måneden, men det kan jo være, det
bliver det...

> Desuden skal du have 2 ( eller 3 ) konti under Passiver/Gæld: f.eks.
> Skyldig atp, skyldig a-skat, skyldig AMBI.

Det har jeg også:
Skyldig A-skat, personale
Skyldigt arbejdsmarkedsbidrag
Skyldig SP
Skyldig ATP

> Skat og ambi afregnes ca. d.10 i måneden efter. Atp afregnes den 14. efter et kvartals udløb.
> Du skal også have feriepengeberegning i tankerne.

OK! Nogen idé om, hvordan det regnes med ind, når man bruger Letløn?

> Brug evt. DanLøn. De klarer det hele for dig for kr.18,75.

Jeg bruger som sagt Letløn... De klarer det praktisk omkring
beregningerne, men de klarer ikke bogføringen, så det skal jeg stadig
selv gøre.

Mvh
Karina

Fra : Sten Larsen

Dato : 03-07-07 18:14

> OK!
> Hvorfor 2 gange? Nu er det ikke så aktuelt for os lige her og nu, fordi personen arbejder under 39 timer om måneden, men det kan
> jo være, det bliver det...

Virksomhedens atp-bidrag er det dobbelte af lønmodtagerens. Og disse 2x plus lønmodtagerdelen skal så stå som skyldig atp (indtil
den bliver afregnet).

> Det har jeg også:
> Skyldig A-skat, personale
> Skyldigt arbejdsmarkedsbidrag
> Skyldig SP
> Skyldig ATP

Hvis ikke du har en konto der hedder 'skyldige feriepenge', kan du passende ændre navnet på Skyldig SP, da den ikke bruges mere.

> OK! Nogen idé om, hvordan det regnes med ind, når man bruger Letløn?

Jeg kender ikke LetLøn, men kan se at man godt kan indtaste ferieprocenter, og indberegne og betale feripenge. Så det sker vel
automatisk (?)

> Jeg bruger som sagt Letløn... De klarer det praktisk omkring beregningerne, men de klarer ikke bogføringen, så det skal jeg stadig
> selv gøre.

Bruger man f.eks. E-conomic og DanLøn, bliver bogføringen også klaret automatisk. Men jeg kan se at Letløn meget ligner Danløn. Og
posteringerne fra Danløn føres automatisk over i en kassekladde i e-conomic, så det er utroligt let at bruge.

Men med en enkelt lønmodtager er det jo ikke den store bogføring. Hvis du ikke kan gennemskue det, så skriv igen.
/StenL

Fra : Karina

Dato : 03-07-07 21:23

> Virksomhedens atp-bidrag er det dobbelte af lønmodtagerens. Og disse 2x plus lønmodtagerdelen skal så stå som skyldig atp (indtil
> den bliver afregnet).

Okay!

> Hvis ikke du har en konto der hedder 'skyldige feriepenge', kan du passende ændre navnet på Skyldig SP, da den ikke bruges mere.

Okay, det lyder som en ganske glimrende idé. Det vil jeg lige gøre...

> Jeg kender ikke LetLøn, men kan se at man godt kan indtaste ferieprocenter, og indberegne og betale feripenge. Så det sker vel
> automatisk (?)

mmmmm... jeg tror, du har ret

> Men med en enkelt lønmodtager er det jo ikke den store bogføring. Hvis du ikke kan gennemskue det, så skriv igen.

Jeg prøver lige, og så vender jeg tilbage, hvis det er på vej til at gå
helt galt

Tak for hjælpen so far!

Karina

Fra : Karina

Dato : 26-07-07 15:22

> 1. gang vi skal angive og bogføre lønudgifter i SummaSummarum. Hvordan
> gør vi?

Nu prøver jeg lige her igen... Jeg fik ellers at vide af en anden, at
jeg kunne få noget konkret hjælp, men det lykkedes aldrig, så
bogføringen er stadig ikke gennemført. Derfor vender jeg lige tilbage
her for at høre, om nogen herinde bruger Summa Summarum og har prøvet at
bogføre løn deri?

Hvis du har det og føler dig velbevandret nok til at kunne guide mig
trin for trin, så vil jeg rigtig gerne have noget hjælp. Kontakt mig
gerne på mailen - jeg kan evt. sende en kopi af (anonym) lønseddel, så
det er til at se, hvilke tal der skal bruges, og hvad de forskellige
betegnelser er.

Håber, nogen kan hjælpe!

Mvh
Karina